نمایش اشیای تاریخی به سرقت رفته از ایران/ بازگشت بخشی از تاریخ به کشور

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۹:۵۶ کد : ۳۲۰۶ از دیگر رسانه‌ها
اشیای تاریخی کشف شده در لرستان و جیرفت که به صورت غیرقانونی از کشور خارج شده بودند، پس از اثبات تعلق آن‌ها به ایران در سال‌های ۸۳ و ۸۶ برگشتند و اکنون به همراه کتیبه‌های هخامنشی امانت داده شده به شیکاگو در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده‌اند.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، استرداد اشیای تاریخی شامل ۱۱۸ قلم در سال ۱۳۸۳ و ۱۸ قلم در سال ۱۳۹۰ از پرکارترین و زیباترین ظروف سنگ صابون و مرمر متعلق به هزاره سوم ق. م. تمدن حاشیه هلیل‌رود از حراجی برکت لندن، ۳۰۰ قلم گل‌نبشته باروی تخت جمشید در سال ۱۳۸۳ متعلق به تمدن هخامنشیان از موسسۀ شرق شناسی شیکاگو و ۱۹۰ قلم آثار مفرغی لرستان قابل ثبت در سال ۱۳۸۶ متعلق به هزارۀ اول ق. م. از کشور امارات بودند. از این تعداد شئی استرداد شده اکنون صد قلم در قالب نمایشگاهی به نام جلوه‌های جاودانگی تا دهم خرداد در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده است.

 

اشیایی که پیش از دولت نهم و دهم با پیگیری‌های متولیان وقت میراث فرهنگی به ایران برگشت داده شده است بخشی از تاریخ ایران بوده‌اند که به صورت قانونی و غیرقانونی از کشور بیرون رفته بودند ولی اکنون در موزه ملی ایران رخ نشان می‌دهند.

 

در این باره، صدیقه پیران، باستان‌شناس موزه ملی ایران گفت: امسال موزه ملی ایران نمایشگاهی را برای اولین بار برپا کرده که به لحاظ موضوعی عام و مهم است و شامل سه مجموعه آثار متعلق به تمدن حاشیه هلیل‌رود و جیرفت، کتیبه‌های هخامنشی استرداد شده از موسسه شیکاگو و مجموعه آثار مفرغی لرستان است که در چندین نوبت از کشورهای آمریکا، امارات و انگلستان به ایران برگشت داده شده‌اند.

 

وی ادامه داد: ۱۱۸ شئی تاریخی سنگی و صابونی در سال ۸۳ که به صورت غیرقانونی از ایران خارج شده بود، از گالری برکت لندن به ایران برگشت داده شد. این آثار را به عنوان هنر آسیایی می‌شناختند اما این آثار با مطالعاتی که در حوزه میراث جیرفت انجام شده و با استناد از مدارک علمی توانستیم ثابت کنیم که این هنر متعلق به ایران است به همین دلیل بخش دیگری از این مجموعه در سال ۹۰ به ایران آمد.

 

پیران گفت: مجموعه بعدی مجموعه گل‌نوشته‌های تخت جمشید است که در سال ۱۳۱۲ در این مکان تاریخی پیدا شد و حکایت از اسناد مالی دوره هخامنشیان دارد در سال ۱۳۱۴ نیز سی هزار کتیبه برای مطالعه و بازخوانی به دانشگاه شیکاگو امانت داده شد که از آن سال تا به حال برخی از کتیبه‌ها در طول سال‌های ۱۳۳۰ و ۱۳۲۷ در سه دوره به ایران برگشت داده شده است. در سال ۸۳ نیز حدود ۳۰۰ کتیبه سالم برگشت و اکنون در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

 

وی ادامه داد: آثار تاریخی مفرغ لرستان نیز سال ۸۶ از امارات برگشت داده شد که شامل ۱۵ اثر است و می‌توان با کمک آن‌ها در کنار هم اطلاعات تاریخی این منطقه میراثی را تکمیل‌تر کرد.

 

جدا از این آثار ایران دارای کتیبه‌ها، آثار تاریخی و ظروف تاریخی زیادی در موزه‌ها و حراجی‌های کشورهای دیگر است که به صورت غیرقانونی به حراج رفته‌اند و هنوز نتوانسته ثابت کند این آثار متعلق به ایران هستند بنابراین آنچه که اکنون در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده تنها بخش کوچکی از موفقیت سازمان میراث فرهنگی در برگشت این اشیاست.

کلید واژه ها: اشیای تاریخی


نظر شما :