مجسمه معروف صدام حسین ترمیم می‌شود

۱۸ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۶:۱۰ کد : ۳۳۲ تاریخ جهان
مجسمه معروف صدام حسین ترمیم می‌شود
تاریخ ایرانی: مقامات عراق شروع به ترمیم مجسمه برنزی صدام حسین، دیکتاتور پیشین این کشور کرده‌اند. این مجسمه، تندیس برنزی معروفی بود که مخالفان صدام در زمان سقوط وی آن را به زمین انداختند تا در حرکتی نمادین پایان دیکتاتوری صدام حسین را به تصویر بکشند.

 

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، ترمیم مجسمه برنزی دیکتاتور سابق عراق بدون کوچکترین نظرخواهی و یا حتی اطلاع عمومی صورت گرفته است. مقامات عراق تصمیم گرفته‌اند تا این مجسمه برنزی که نماد اصلی شهر بغداد و دیکتاتوری صدام حسین بوده است را کاملا ترمیم کرده و از آن به عنوان میراث تاریخی کشورشان نگهداری کنند.

 

"علی الموسوی"، سخنگوی نخست‌وزیری عراق می‌گوید : ما قصد نداریم همانند افغانستان و طالبان عمل کنیم. ما قصد نداریم افراطی برخورد کنیم و همه چیز را به نابودی بکشانیم. هدفمان این نیست که مانند آلمان‌ها دیوار برلین را نابود کنیم و یا همچون افغان‌ها مجسمه بودا را. الموسوی می‌افزاید: ما عراقی‌ها مردمان متمدنی هستیم. مجسمه صدام حسین بخشی از حافظه تاریخی کشور ماست و آن را از بین نخواهیم برد.

 

این اقدام عراقی‌ها بخشی از پروژه زیباسازی 194 میلیون دلاری است که مارس سال جاری میلادی رهبران عرب بر آن توافق کردند.

 

"کنان ماکیان"، نویسنده و معمار صاحب نام عراقی می‌گوید: این بنا که در سال 1991 ساخته شده، نمادی از هنر و در عین حال پستی یک دیکتاتور است.

 

صدام حسین عبدالمجید تکریتی، رییس‌جمهور سابق عراق بود. وی که یکی از اعضای برجسته حزب بعث عراق محسوب می‌شد، نقشی کلیدی در کودتای سال ۱۳۴۷ (۱۹۶۸) داشت. کودتایی که منجر به حکومت درازمدت حزب بعث شد. او در عین حال توانست اقتصاد عراق را با یک رشد نسبتاً تند در دههٔ ۷۰ میلادی به پیش ببرد. صدام به عنوان یک رئیس‌جمهور توانست نوعی کیش شخصیتی فراگیر برای خود و در بین مردم به وجود آورد. او دولتی به شدت مستبد تشکیل داد و توانست در طول جنگ ایران و عراق  و جنگ اول خلیج فارس۱۳۷۰ (۱۹۹۱) که هر دو عامل کاهش استانداردهای زندگی و وضع حقوق بشر در عراق شدند، قدرت را حفظ کند. دولت صدام تمام جنبش‌هایی را که به باور خود تهدیدکننده تلقی می‌کرد، به ویژه آنهایی را که برآمده از گروه‌های دینی یا قومی بودند و خیال استقلال یا خودمختاری داشتند، سرکوب کرد.

 

صدام در حالی که در نظر بسیاری از اعراب به دلیل مقاومت در برابر غرب و حمایت بی‌شائبه از فلسطینی‌ها رهبری بزرگ تلقی می‌شد، پس از جنگ خلیج فارس از سوی جامعهٔ بین‌الملل و آمریکا طرد شد.

 

او پس از حمله آمریکا و متحدانش به عراق در سال ۱۳۸۲ (۲۰۰۳) مقام خود را از دست داد. مکان اختفای صدام حسین تا هفته‌ها پس از سقوط بغداد و پایان درگیری‌های اصلی نامعلوم بود. افراد زیادی گزارش دادند که وی را دیده‌اند ولی هیچ‌کدام تایید نشد. یک سری نوارهای صوتی که ادعا می‌شد با صدای صدام ضبط شده‌اند، هر چند وقت یک‌بار پخش می‌شدند ولی اعتبار هیچ‌کدام از آنها مورد تأیید قرار نگرفت.

 

 او در ۲۲ آذر ۱۳۸۲(۱۳ دسامبر ۲۰۰۳) توسط نیروهای آمریکایی دستگیر شد. وی را در دادگاه ویژه جرایم سران عراق که توسط دولت موقت عراق تشکیل شد محاکمه و در تاریخ یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۵ (۵ نوامبر ۲۰۰۶)، به اعدام محکوم کردند و در دی ۱۳۸۵ در بغداد به دار آویخته شد.

 

 

کلید واژه ها: صدام حسین


نظر شما :