مجلس نباید به مخفیگاه کودتاچیان و جنایتکاران تبدیل گردد

سرمقاله
۱۷ تیر ۱۳۹۲ | ۱۹:۵۶ کد : ۳۳۵۶ دفتر مقالات
۱۵ اردیبهشت ۱۳۳۲
مجلس نباید به مخفیگاه کودتاچیان و جنایتکاران تبدیل گردد
گردانندگان اصلی توطئه کودتا که در اثر قصور دستگاه‌های انتظامی از تعقیب در امان مانده‌اند دست به مقاومت جدی زده و مانور دیگری آغاز کرده‌اند. دیروز زاهدی به همدستی میراشرافی وکیل درباری به مجلس راه یافت و پس از یک خیمه‌شب‌بازی در مجلس متحصن گردید. زاهدی یکی از عوامل و کارگردانان اصلی کودتا و یکی از دو تن نامزدهای نخست‌وزیری بعد از کودتا بوده و شرکت جدی او در توطئه قتل افشارطوس که مرحله اول کودتا بوده مسلم است.

 

تنها در توطئه کودتای اخیر نیست که نقش اساسی به عهده زاهدی واگذار شده، از دو سال پیش زاهدی در تمام توطئه‌های ضد ملی نقش جدی و اساسی داشته و به خصوص بعد از قیام سی‌ام تیر و شکست مفتضحانه توطئه دربار برای روی کار آوردن قوام، زاهدی همیشه در صف اول توطئه‌چیان قرار داشته است.

 

زاهدی جنایتکار، جلاد ۲۳ تیر‌‌ همان کسی است که نامزد نخست‌وزیری کودتای نظامی بعد از سی‌ام تیر شده بود، او کسی است که در تهیه مقدمات توطئه رسوای نهم اسفند درباریان نقش اساسی را ایفا می‌کرد. تا جایی که دولت ناچار شد چند روز قبل از اجرای توطئه نامبرده را بازداشت و ارتباط او را با بیگانگان اعلام نماید. در توطئه کودتای اخیر و قتل افشارطوس نیز زاهدی از کارگردانان واقعی بود و می‌بایستی در‌‌ همان روزهای اول دستگیر و بازداشت گردد، زاهدی و حجازی از نهانگاه خود جریانات را اداره می‌کردند و در انتظار موقعیت نقشه خائنانه خویش دقیق‌شماری می‌کردند. تردید نیست که بلافاصله پس از کشف و رسوا شدن توطئه می‌بایستی زاهدی بازداشت و تحت تعقیب و بازجویی قرار گیرد ولی قصور یا تعمد مامورین انتظامی موجب گردید که یکی از عاملین اصلی توطئه موقتا از دسترس آنان خارج و ادامه تحقیقات را با اشکال اساسی مواجه نماید. اخطاریه فرمانداری نظامی درباره احضار زاهدی که دو روز قبل در جراید و رادیو انتشار یافت سند زنده‌ای از ملاحظه‌کاری و روش نادرست و غیرقانونی مامورین است، فرمانداری نظامی یک خائن خودفروش را با عنوان مطنطن «تیمسار سرلشگر» نام می‌برد و به جای جلب وی، با احترام تمام از او «خواهش» می‌کند در فرمانداری نظامی حضور یابد.

 

زاهدی گرداننده تشکیلات افسران بازنشسته بوده و همکاری نزدیک او با کاشانی و بقایی از ماه‌ها قبل مسلم و سرسپردگی او به دربار جای هیچ‌گونه تردید نیست، وقتی که توطئه کودتا به شرکت دربار، بقایی، کاشانی و دیگران کشف گردید، وقتی عاملین درجه دوم توطئه تماما از دستیاران زاهدی بودند چرا باید مامورین کشف جرم تا این حد در توقیف و دستگیری زاهدی مسامحه به خرج بدهند که او پس از اینکه با همدستانش برای محو آثار جرم همه گونه مواضعه و تبانی کرد سرانجام نیز با راهنمایی و کمک آن‌ها در مجلس متحصن و از ترس مامورین کشف جرم خارج گردد.

 

بی‌گمان روش مامورین انتظامی در قبال زاهدی نمونه بارزی از روش سازشکارانه و غیرقاطع دولت است که از هم اکنون آثار زیان‌بخش خود را به بار آورده است. ولی قصور مامورین جنبه دیگر جریان تحصن زاهدی را که بسیار مهم‌تر و اساسی‌تر است نباید تحت‌الشعاع قرار دهد. تحصن زاهدی در مجلس و صدور دستور از ناحیه کاشانی مبنی بر «پذیرایی» از زاهدی دارای مفهوم خاصی است. به خصوص که این دستور بلافاصله پس از ملاقات پسر کاشانی از زاهدی در مجلس صادر می‌گردد. شکل تحصن و جریان آن واضح می‌سازد که بین کاشانی و زاهدی و فراکسیون آزادی قبلا در این باره مواضعه صورت گرفته و تحصن زاهدی با صوابدید گردانندگان اصلی توطئه کودتا و به منظور مقاومت در برابر دولت و ایجاد مانع در کشف کامل جریان کودتا عملی گردیده است.

 

همه می‌دانند که در اعلامیه فرمانداری نظامی به غیر از بقایی اسمی از دیگر عاملین اصلی نبود، در صورتی که زاهدی نیز از عوامل اصلی توطئه بود، بقایی چون نماینده مجلس و دارای مصونیت پارلمانی بود خودبه‌خود به این زودی به چنگ مامورین نمی‌افتاد و از این بابت خاطر گردانندگان اصلی توطئه کودتا آسوده بود ولی با صدور اعلامیه فرمانداری نظامی مبنی بر احضار زاهدی گردانندگان واقعی توطئه با خطر نزدیک و جدیدی مواجه شدند؛ اینک با صحنه‌سازی تحصن زاهدی می‌خواهند از افشای رسمی توطئه به طور کامل جلوگیری نمایند و جریان تحقیقات را در همین‌جا که هست متوقف نمایند.

 

اعضای فراکسیون به اصطلاح آزادی که در جریان کلی توطئه‌های اخیر نقش نمایانی داشتند به دستور کاشانی وارد میدان شده‌اند. میراشرافی و حائری‌زاده و بهادری، زاهدی را به مجلس رساندند. حائری‌زاده مدت زیادی از وقت خود را دیروز در کنار زاهدی گذراند و به تبانی و تبادل نظر مشغول بود و خود کاشانی نیز دستور پذیرایی از او را صادر کرد. به خوبی دیده می‌شود که عاملین توطئه چگونه از تمام امکانات موجود استفاده می‌کنند و وقتی که می‌بینند توطئه خیانت‌بارشان کشف و رسوا گردیده با چه وسایلی در مقام ایجاد مانع در سر راه دولت و مامورین کشف جرم بر می‌آیند. در چنین شرایطی اتخاذ رویه غیرقاطع از طرف دولت فوق‌العاده زیان‌بخش و لطمه بزرگی به نهضت ضد امپریالیستی است.

 

تلاش کاشانی برای نجات دادن زاهدی از تعقیب مامورین کشف جرم بیش از پیش حقایق را روشن و شرکت او را در توطئه کودتا که قتل افشارطوس گوشه‌ای از مقدمات آن بود مسلم می‌دارد. چگونه وقتی که خانواده کارگران و زحمتکشان، خانواده محصلین زندانی برای انجام درخواست‌های حقه و مشروع خود به مجلس روی می‌آورند به دستور کاشانی «و نایب خاص» او با سرنیزه گارد محافظ مجلس روبه‌رو می‌شوند ولی اینک زاهدی مزدور شناخته شده امپریالیسم جنایتکاری که دلایل قاطع بر شرکت او در توطئه کودتا و قتل افشارطوس مسلم است باید از «پذیرایی بازرسی مجلس» برخوردار گردد؟

 

کسانی که در راس توطئه قرار دارند، کاشانی، دربار، بقایی، زاهدی اینک می‌خواهند از تریبون مجلس ‌‌نهایت درجه استفاده کنند، تمایل فراکسیون به اصطلاح آزادی به شرکت در جلسات مجلس به همین منظور است. بقایی اینک از صفحات روزنامه شاهد استفاده می‌کند و به دفاع از جنایت فجیع خود و همدستانش پرداخته است. او می‌خواهد تریبون مجلس را به روزنامه شاهد ضمیمه کند و مجموعا با دستیاری کاشانی و اعضای فراکسیون آزادی حمله متقابله را آغاز نمایند که هدف آن استتار جریان کامل نقشه خائنانه کودتا و نجات عاملین و گردانندگان اصلی از مجازات و تعقیب است.

 

مبارزان ضد استعمار، نیروهای ضد کودتا این دسیسه مشترک دربار، کاشانی، بقایی، زاهدی را مواجه با شکست خواهند کرد ولی دولت و فراکسیون نهضت ملی نیز در این میان وظایف خطیری برعهده دارند. دولت باید بلافاصله در نخستین جلسه مجلس درخواست سلب مصونیت از بقایی را به مجلس تقدیم دارد و فراکسیون نهضت ملی همزمان با کوشش برای تکمیل و با تصویب گزارش هیات هشت نفری و سلب مصونیت از بقایی هیات رئیسه را وادار کنند که دستور غیرقانونی رئیس مجلس را دایر به پذیرایی از زاهدی لغو و او را به مامورین انتظامی تسلیم نمایند.

 

وقایعی که می‌گذرد روز به روز حساسیت موقع را بیشتر نشان می‌دهد. خطر اتخاذ سیاست غیرقاطع و تذبذب بیش از پیش احساس و نمایان می‌شود. مردم و مبارزان ضد استعمار می‌خواهند که دولت از تمام قوا و نیروهای ملی و ضد کودتا برای سرکوب کامل کودتاچیان و قلع و و قمع قوای ذخیره و درهم شکستن سنگرهای آنان استفاده نماید. زاهدی و بقایی همراه با دیگر گردانندگان توطئه باید شدیدا تعقیب و مجازات شوند.
 

کلید واژه ها: فضل الله زاهدی روزنامه شهباز


نظر شما :