معاون کتابخانه‌ ملی: کتاب‌های درسی تاریخ نفرت ایجاد می‌کند

۲۸ تیر ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۱ کد : ۳۳۸۷ از دیگر رسانه‌ها
معاون پژوهشی سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی گفت: کتاب‌های درسیِ تاریخ واقعیت‌ها را منتقل نمی‌کنند. او همچنین از تدریس نشدن علم مدیریت اسناد در دانشگاه‌ها انتقاد کرد.

 

علی‌اکبر صفی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا عنوان کرد: علم مدیریت اسناد در دانشگاه‌های کشور وجود ندارد و متأسفانه فارغ‌التحصیل رشته آرشیو اسناد و مرمت اسناد کاغذی نداریم که این نواقص برای پیشرفت باید برطرف شود.

 

او افزود: مشکل اصلی ما در آموزش رشته‌هاست که در سایر کشور‌ها دکترای رشته‌های تخصصی مدیریت اسناد وجود دارد، اما متأسفانه جای این رشته‌ها در دانشگاه‌های ما خالی است.

 

دکتر صفی‌پور خاطرنشان کرد: آنچه از تاریخ در کتاب‌های درسی عنوان می‌شود، واقعیت‌های تاریخ نیست که متأسفانه به گذشته نگاهی نقادانه دارد، در حالیکه ما در گذشته اندیشمندان و بزرگان زیادی در عرصه‌های مختلف از جمله پزشکی داشته‌ایم.

 

او در ادامه تأکید کرد: کتاب‌های درسی تاریخ خواننده را به سوی نگاه سیاسی سوق می‌دهد و برای خواننده نفرت و جبهه‌گیری ایجاد می‌کند، در حالی‌که این نوع کتاب‌ها برای آینده این بچه‌ها مفید نیست.

 

صفی‌پور عنوان کرد: در گذشته علوم و تکنولوژی‌ها به همراه گذر زمان با پیشرفت همراه بوده، در حالیکه تاریخی که در قالب کتاب‌های درسی تدوین شده، تنها به مباحث سیاسی آن و به صورت نقادانه پرداخته است.

 

معاون پژوهشی سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی اضافه کرد: در صورت تداوم اینگونه کتاب‌ها فرزندان به مرور زمان دچار دلزدگی از تاریخ می‌شوند، در حالیکه اصل تاریخ همه را جذب می‌کند، بنابراین باید واقعیت‌ها در کتاب درسی طراحی شود تا فرزندان ما به مطالعه تاریخ علاقه‌مند شوند.

 

او افزود: ابوعلی سینا، ‌امیرکبیر‌ها و دکتر قریب‌ها نمونه‌هایی از اندیشمندان تاریخی بودند که همچنان نام آن‌ها ماندگار شده است.

 

صفی‌پور اذعان کرد: در گذشته‌، کتابخانه در قالب‌های مختلف با عنوانی دیگر نیز وجود داشته که تمامی کارهای اندیشمندان بویژه ابوعلی سینا ماندگار شده است.

 

او همچنین گفت: تاریخ در کتاب‌های درسی باید به گونه‌ای نگاشته شود تا همه اندیشمندان برای فرزندان ما ملموس شوند، در حالیکه کتاب‌های درسی تاریخ آن‌قدر نقادانه نگاشته شده و به وجود اندیشمندان در آن زمان توجه نشده که فرزندان ما اندیشمندان را باور نکرده‌اند و این برایشان موضوعی گنگ است.

 

صفی‌پور اذعان کرد: برای انتقال هر فرهنگ در گذشته باید ابزار خاص خودش به کار گرفته شود، چرا که در گذشته‌های دور کاغذ وجود نداشته است، اما فرهنگ‌ها به روش‌های مختلف منتقل شده است.

 

او یادآورشد: در گذشته تنها ۱۰ درصد مردم جامعه باسواد بودند که انتقال فرهنگ از طریق کاغذ و نوشتار غیرممکن بود، بنابراین به صورت شفاهی در بحث‌های شبانه و بیانات پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بر سر کرسی به نسل‌های آینده منتقل می‌شد.

 

دکتر صفی‌پور بیان کرد: در گذشته داستان‌ها، افسانه‌ها و روریدادهای تاریخی به فرزندان آن زمان منتقل می‌شد. فرزندان در آن زمان با افراسیاب‌ها و رستم‌ها زندگی می‌کردند، رفتار‌ها و کردارهای مهربانی را می‌آموختند و با تاریخ مأنوس بودند.

 

او خاطرنشان کرد: به مرور زمان با آمدن جعبه‌های تلویزیون در کشور کرسی‌های شبانه رخت برکند و فرهنگی به خانه‌ها و فرهنگ‌ها وارد شد که هدف اصلی سازنده‌های تلویزیون بود.

 

دکتر صفی‌پور وظیفه اصلی دوستداران تاریخ را علاقه‌مند کردن فرزندان به تاریخ گذشته دانست و افزود: باید فرزندان را به تاریخ علاقه‌مند کنیم چرا که آشنا کردن آن‌ها با تاریخ، آشنا کردن آن‌ها با گذشته خودشان است.

 

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو، وضعیت نگهداری اسناد را در دوران کنونی بسیار بهتر از گذشته دانست و گفت: نگهداری از اسناد در امروز نسبت به ۲۰ سال گذشته بسیار متفاوت شده و دوستداران تاریخ امروزه حساسیت بیشتری نشان می‌دهند که باید برای حفظ این امانات نسبت به گذشته کوشا‌تر باشیم.

 

صفی‌پور در بخش دیگری از سخنانش ابراز کرد: برای الکترونیکی شدن اسناد قدم‌های خوبی برداشته شده که امیدواریم با الکترونیکی شدن اسناد، ‌ دغدغه ناتوانی از نگه‌داری آن‌ها برطرف شود.

کلید واژه ها: کتاب های درسی


نظر شما :