نتایج یک پیمایش اجتماعی پیش از انقلاب: مشارکت ۲۳ درصدی مردم در انتخابات

۲۹ تیر ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۴ کد : ۳۳۹۱ از دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: یافته‌های به دست آمده از یک پیمایش اجتماعی در سال ۱۳۵۳ نشان می‌دهد که احساس بیگانگی نسبت به سرنوشت جامعه، احساسی فراگیر بود. ۴۹ درصد از پاسخگویان به پرسشگران «طرح آینده‌نگری»، درباره این سؤال که مهم‌ترین مشکل کشور چیست، اظهار بی‌اطلاعی کرده بودند. ۲۱ درصد نیز گفته بودند که کشور مشکلی ندارد.

 

به گزارش «تاریخ ایرانی»، نتایج این پیمایش اجتماعی که در شماره اخیر مجله «مهرنامه» توسط محسن گودرزی، جامعه‌شناس منتشر شده است، نشان می‌دهد که فقط ۲۳ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات مجلسین شرکت کرده بودند. افراد تحصیلکرده کمتر از دیگران در انتخابات شرکت کرده بودند. ۳۳ درصد پاسخگویان دارای سواد خواندن و نوشتن در انتخابات شرکت کرده بودند درحالیکه این نسبت در میان افراد دارای تحصیلات عالی ۹ درصد بود. میزان مشارکت شهرنشینان ۷ درصد و روستاییان ۳۵ درصد بود.

 

این پاسخ‌ها به خوبی نشان می‌دهند که گروه‌هایی که بر اثر رشد اقتصادی شکل گرفته و موقعیتشان تحکیم شده بود، نسبت به نهادهای سیاسی بدبین بودند و در آن مشارکت نمی‌کردند. این ساخت مشارکت به خوبی نشان‌دهنده بیگانگی اقشار وسیعی از پاسخگویان با فضای سیاسی کشور بود.

کلید واژه ها: مشارکت در انتخابات پیمایش اجتماعی


نظر شما :