پرویز پرستویی: سالگرد جنگ در حد یک شو تلویزیونی شده است

۲۷ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۶:۵۳ کد : ۳۴۶۷ از دیگر رسانه‌ها
پرویز پرستویی به همراه هیات اعزامی به «هیروشیما» که برای حضور در سالگرد حمله اتمی آمریکا به ژاپن سفر کردند، در نشستی دستاوردهای این سفر را تشریح کردند.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در ابتدای این جلسه دکتر خاطری از مسوولان «موزه صلح» به اقدامات انجام شده در خصوص حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی پرداخت و یادآور شد: سال ۲۰۰۴ گروهی با عنوان ماموریت صلح هیروشیما به ایران سفر کردند و با سفری که به سردشت داشتند، متوجه حمله شیمیایی به ایران شدند و خواستند کمک کنند صدای بیماران شیمیایی ایران به جهان برسد. وی افزود: به تبع آن هیاتی هم در مراسم هیروشیما شرکت کرد که این حضور انعکاس خیلی خوبی داشت و بسیاری فهمیدند در ایران نیز بمباران شیمیایی شده است.

 

خاطری سفر اخیر به هیروشیما را شرکت در شصت و هشتمین سالگرد حمله شیمیایی آمریکا به هیروشیما عنوان کرد و گفت: این دهمین حضور ما در این مراسم بود. مراسمی که بسیار منحصر به‌فرد است و از همه جای دنیا در آن شرکت می‌کنند و ملاقات و گفت‌وگوهایی با بازماندگان این نوع بیماران داشتیم.

 

 

پرستویی: باعث تاسف است که خیلی‌ها «موزه‌ صلح» را نمی‌شناسند

 

پرویز پرستویی که در این سفر برای اولین‌ بار، گروه اعزامی را همراهی کرده است با بیان اینکه درس‌های زیادی از حضور در هیروشیما گرفته است، گفت: ما «موزه صلح‌»ی در پارک شهر داریم و باعث تاسف من است که تنها چهار ماه است که آنجا را شناخته‌ام و باعث تاسفم است که خیلی‌ها اینجا را نمی‌شناسند. اما بسیاری از جاهای دیگر مانند فلان پیتزافروشی و یا فلان مغازه را به خوبی می‌شناسند.

 

وی که ۲۶ مرداد ماه در موزه صلح سخن می‌گفت، افزود: امسال، دهمین سالی بود که موزه صلح این سفر را تدارک دید و افتخار داشتیم در کنارشان باشیم و امیدوارم این آخرین سفر ما نباشد، چرا که تازه یاد گرفتیم چگونه باید ارزش‌ها را پاس بداریم.

 

بازیگر «آژانس شیشه‌ای» با بیان اینکه شصت و هشت سال از سالگرد اتفاق هیروشیما می‌گذرد، ادامه داد: خوب است با فیلم‌هایی که گرفته شده است‌ این مراسم به رویت مردم ایران برسد که از اقصی نقاط دنیا بدون هیچ شعاری در آنجا جمع می‌شوند و اتفاقات خوبی می‌افتد که باید برای ملت ایران بازگو شود. ما هشت سال به کشورمان حمله شد و با ایثار دفاع کردیم اما چرا هنوز خیلی‌ها جنگ و مقاومت ما را نمی‌شناسند؟

 

پرستویی با بیان اینکه سالگرد جنگ ما در حد یک شو تلویزیونی شده است‌، ادامه داد: جانبازانی داریم که هنوز در حال بال بال زدن هستند که نمونه‌هایی از آن‌ها را در این سفر کنارمان داشتیم. این‌ها افراد عاشقی هستند که تنها عشق به وطن و اعتقادات آن‌ها را نگاه داشته است، دست مریزاد که دکتر خاطری و سروش که چنین فضایی را به وجود آوردند و امیدوارم تداوم داشته باشد.

 

وی به جشنواره دانش‌آموزی که در کنار حبیب احمد‌زاده آن را برگزار می‌کند، اشاره کرد و گفت: ما ۹ سال است که چنین برنامه‌ای داریم و به جاهایی می‌رویم و فیلم نشان می‌دهیم که بسیاری از آن‌ها پرده سینما را با صفحه تلویزیون اشتباه می‌گیرند. برنامه‌ای هم با عنوان «کشتی صلح» با حضور کودکان ایرانی و عراقی در «اروند» برگزار کردیم که امیدوارم در سال آینده دوباره این کشتی صلح را داشته باشیم و از کشورهای مختلف و بازماندگان هشت سال دفاع مقدس دعوت کنیم تا در این مراسم حضور داشته باشند. وی تاکید کرد: خوب است هفته دفاع مقدس را در یک روز به صورت جهانی برگزار کنیم.

 

 

احمدزاده: بسیار زشت است که مردم هیروشیما را بشناسند اما سردشت را نه

 

حبیب احمد‌زاده نویسنده نیز که در سفر اخیر هیروشیما حضور داشته است بر لزوم برپایی برنامه‌ای در این خصوص تاکید کرد و گفت: بسیاری از جمله خود من نسبت به مردم کشورمان غافل هستیم. ما باید دنیا را آگاه کنیم و بگوییم که در هشت سال دفاع مقدس چه بر سر ما آمده است. اگر حرف حق باشد‌ کسی نمی‌تواند جلوی آن بایستد و باید این مظلومیت را با اقتدار نشان دهیم. وی افزود: بسیار زشت است که مردم ما «هیروشیما» را بشناسند اما ندانند «سردشت» خودمان کجاست و در آنجا چه گذشته است.

 

مرتضی سرهنگی از نویسندگان دفاع مقدس هم با بیان اینکه ما تا حدود زیادی درباره جنگ ظاهرگرایی کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: فکر می‌کنیم جنگ در تیر ۶۸ و پس از امضای قطعنامه تمام شده است اما باید بدانیم که باطن جنگ ادامه دارد.

 

وی افزود: سفر به هیروشیما جزو سفرهای استثنایی بود که در عمرمان داشتیم و معتقدم موزه صلح برای هفتادمین سال این حادثه برنامه‌های خاصی را تدارک ببیند. این نویسنده گفت: ملت ایران همیشه دفاع کرده است و هیچ وقت جنگ‌طلب نبوده است و امیدوارم ما هم با دوستان هنرمند بتوانیم برنامه‌هایی داشته باشیم.

 

بهبودی از دیگر حاضران هم جنگ به وجود آمده در ژاپن و کشور ما را از لحاظ ماهوی متفاوت دانست و در عین حال گفت: اما می‌توان شاهد اشتراکات زیادی باشیم. ما امسال در سفرمان هویت فرهنگی را هم با خود بردیم، چرا که مبنای سفرهای گذشته‌مان بیشتر پزشکی بود.

 

وی ادامه داد: در این سفر با رئیس موزه صلح ژاپن و با بسیاری از بازماندگان حادثه هیروشیما صحبت کردیم. معتقدم آن‌ها خیلی کمتر از ما در زمینه ثبت جنگشان کار کردند و حتی گشتیم کتاب و خاطرات زیادی پیدا نکردیم اما آن‌ها جنگشان را به شکلی جهانی معرفی کردند که ما هنوز نتوانسته‌ایم این کار را انجام دهیم و پا را فرا‌تر از مرز‌ها بگذاریم تا مظلومیتمان را معرفی کنیم.

 

مصطفی رزاق کریمی کارگردانی که سال‌ها پیش مستندی از جنگ تحمیلی کشورمان با عنوان «خاطراتی برای تمام فصول» ساخته است‌، در ادامه این نشست اظهار کرد: این فیلم شامل خاطراتم از زمان جنگ کشورمان است که در وین حضور داشتم و جای شرمندگی دارد که موضوع جانبازان شیمیایی کشورمان را غربی‌ها نشان داده‌اند اما ما در سینما کار زیادی نکردیم و لابی‌گر خوبی هم نبودیم که فیلم‌هایی که در این حوزه مانند «از کرخه تا راین» و «آژانس شیشه‌ای» ساخته شده است را در خارج نشان دهیم.

 

وی ادامه داد: آن زمان یک فیلمساز اتریشی به من گفت که جنگ شما مثل زمین لرزه است. پس برو در کشورت درباره جنگ کار کن و من این فیلم مستند را کار کردم و هرچه تلاش کردم یک فیلم سینمایی در این خصوص بسازم به من گفتند اولویتمان نیست.

 

این کارگردان با بیان اینکه سینمای جنگ بعد از شهید آوینی سیر صعودی نداشته است‌، ادامه داد: قهرمانان واقعی ما این جانبازان هستند که انتظار داشتم بعد از مستندی که ساختم یکی از مدیران علاقه‌ای نشان دهد. باز هم امیدوارم قدم‌های بیشتری برای ساخت چنین آثاری برداشته شود.

 

 

در نقش‌های دفاع مقدس کلیشه شده‌ام اما اگر بتوانم....

 

پرویز پرستویی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به شروع فعالیت هنری‌اش در سال ۴۸ یادآور شد: من آن زمان که با تئا‌تر کارم را شروع کردم، تصورم این نبود بازیگر شوم و در آثار دفاع مقدس بازی کنم و نیتم این نبود. اما الان می‌گویم در این نقش‌ها کلیشه شده‌ام و معتقدم اگر بتوانم لحظه‌ای فریاد مقاومت جانبازان را نشان بدهم اگر این کلیشه است، بگذارید باشد و به قول فیلم «مارمولک» راه‌های مختلفی برای رسیدن به خدا وجود دارد.

 

وی افزود: دو سال حالم از سینما بد بود و در کوه‌های توچال بالا و پایین می‌رفتم.‌‌ همان موقع برای پر کردن صفحاتشان نوشتند، پرستویی از بازیگری خداحافظی کرده و کشاورزی می‌کند. من دو سال پایم را در جشنواره فیلم فجر نگذاشتم، برای اینکه معتقدم معنا گم شده و حالم بد می‌شود.

 

این بازیگر با بیان اینکه سینمای دفاع مقدس نخ‌نما شده است‌، خاطرنشان کرد: فیلمی را می‌خواهیم اکران کنیم اما می‌گویند نمی‌فروشد و متاسفانه مسوولان فرهنگی ما هم به دنبال فروش آثار دفاع مقدس هستند. مگر فیلم دفاع مقدس باید بفروشد؟

 

در ادامه این نشست تقی‌پور رئیس موزه صلح هم به دعوت پرستویی به پشت میکروفن آمد و اظهار کرد: خوشحالم در دهمین سفر موزه صلح ترکیبی از جانبازان و دوستانی حضور داشتند که در نشان دادن موضوع جنگ نقش ویژه‌ای دارند و امیدوارم موضوع صلح بهتر شناخته شود.

 

دکتر سروش رئیس انجمن حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی هم با بیان اینکه ما در این موزه قرائت دیگری از جنگ داریم اظهار کرد: به جنگ نه به عنوان ابزار خشونت بلکه به عنوان جنگی که آدم‌هایی شرکت کردند و عاشق بودند نگاه می‌کنیم و در اینجا به دنبال نشان دادن این عشق هستیم.

 

دکتر معصومی از دیگر حاضران در این سفر هم با بیان اینکه مراسم‌های ما سیاسی یا احساسی گفت: مراسمی هم که برای دفاع مقدسمان برگزار می‌شود این دو مشکل را دارد. ما باید یک برخورد علمی و بین‌المللی با واقعه‌ای که برایمان رخ داده داشته باشیم.

 

بنکدار مترجم گروه اعزامی هم با بیان اینکه ده سال است در این سفر رفت و آمد دارد و گروه‌های مختلفی را همراهی کرده است، ادامه داد: سفر امسال تفاوت‌های خاص خودش را داشت و معتقدم با اضافه شدن گروه هنرمندان تاثیر این کار بیشتر خواهد شد.

 

فضلی از جانبازان همراه گروه اعزامی نیز با بیان اینکه تجربه این سفر برایش به اندازه یک ترم دانشگاهی آموزنده بوده است‌، اظهار کرد: ما هیچ چیزی از مسوولان نمی‌خواهیم فقط دوست داریم‌ مردممان را شاد ببینیم و اگر هشت سال رفتیم و بخشی از بدنمان را دادیم، باز هم اگر اتفاقی بیفتد وظیفه داریم خدمت کنیم. تا فرهنگ صلح در ما نهادینه نشود قطعا شاهد توسعه اقتصادی نخواهیم بود.

 

صالحی جانباز ۷۰ درصد دیگری که در این سفر حضور داشته‌، با بیان اینکه در کشور ما همه نگاه‌ها مادی شده است‌، اظهار کرد: هنرپیشه سریال «جمونگ» به ایران می‌آید و هشت نفر در فرودگاه به خاطر اینکه تلاش می‌کردند با او عکس بگیرند مجروح می‌شوند اما می‌بینیم ما برای بچه‌های خودمان بهترین‌ها بودند و رفتند کاری نکردیم و کسی آن‌ها را نمی‌شناسد.

 

وی افزود: به عنوان قربانی سلاح شیمیایی معتقدم کار خوبی آغاز شده است و با این کار می‌توانیم با دنیا حرف بزنیم. متاسفانه در کشور ما خیلی‌ها نمی‌دانند در جنگ چه گذشته است و شما سینماگران باید جنگ ما را به دنیا نشان دهید.

 

این جانباز با اشاره به پرویز پرستویی گفت: پیش از این سفر ایشان در ذهن من یک آدم بسیار مثبت بوده است و آرزویم این بود فرصتی فراهم شود تا ببینم کجای کار هستیم و خوشحالم که بعد از همسفر شدن با پرویز پرستویی ذهنیت مثبتم به او بسیار پررنگ‌تر شد.

 

بابایی دیگر مترجم گروه که به عنوان یک ژاپنی از ۴۵ سال گذشته در ایران سکونت دارد‌ و مادر شهید محسوب می‌شود نیز اظهار امیدواری کرد: نتیجه این سفر در آینده نزدیک مشاهده شود و به نفع جانبازان شیمیایی منعکس شود.

 

در پایان این نشست که بیش از دو ساعت ادامه داشت کتابی با عنوان «سفر به روایت سرفه‌ها» که سفرنامه هیروشیمای حمید حسام است و فیلم‌های مستند «پژواک یک سکوت»، «هفت نابخشوده» و «خاطراتی برای تمام فصول» در خصوص جنگ تحمیلی به حاضران اهدا شد.

کلید واژه ها: پرویز پرستویی جنگ تحمیلی هیروشیما بمباران شیمیایی سردشت


نظر شما :