صادق آئینه‌وند: درباره کوروش نه اغراق کنیم نه انکار

۰۲ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۹:۴۴ کد : ۳۴۹۰ از دیگر رسانه‌ها
دکتر صادق آئینه‌وند عنوان کرد: «کسانی که کوروش، عدالتش، آزادی و فکر او را بپذیرند، اسلام و تمدن آن را نیز قبول دارند.»

 

به گزارش خبرآنلاین، دکتر صادق آئینه‌وند، تاریخ‌نگار و مورخ تخصصی تاریخ اسلام و استاد دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌و‌گوی مشروحی که با خبرگزاری فارس داشته درباره کوروش و تمدن ایران باستان نیز اظهار نظر کرده است.

 

دکتر آئینه‌وند گفته است: «کوروش یک شخصیت الهی است که در زمین حکومت عادلانه داشت. معتقدم او همان ذوالقرنین است، مثل سلیمان نبی که در بنی‌اسرائیل حکومت زمینی داشت کوروش هم این مقام را دارد و این‌ها هیچ کدام در برابر یکدیگر نیستند. مسلمانان این تمدن عظیم را دیدند و اسلام را نیز پذیرفتند، اسلامیت و ایرانیت در برابر هم نیست. کسانی که کوروش، عدالتش، آزادی و فکر او را بپذیرند اسلام و تمدن آن را نیز قبول دارند، به قول شاعر عرب که ترجمه شعر او به زبان فارسی می‌شود: «پدرم خسرو در ایوانش نشسته چه کسی می‌تواند مثل پدر من پیدا کند/ من مجد و عظمت را از بزرگترین پدر (ساسان) گرفتم و بهترین دین را از بهترین پیغمبر (حضرت محمد)» بنابراین افراط و تفریط‌ ها در مسیر تاریخ واقعیت‌ها را دچار مشکل می‌کند، بعضا برخوردهای علمی را حتی در فتح بابل و منشور حقوق بشر کوروش هم می‌بینیم.»

 

استاد تاریخ درباره اقدامات کوروش عنوان کرده است: «در مورد فتح بابل و اقدامات کوروش می‌گویم که نه انکار حقایق درست است و نه غلو. واقعیت این است که در آن زمان بالاخره اسیران یهودی بوده‌اند و کوروش هم برای آزادی آن‌ها و مقاصد خود به آنجا رفته بود اما موضوع مهم این است که کوروش با همه اسراء برخورد خوبی داشت و این موضوع را خود آن اسراء هم تأیید کرده‌اند. این نشان می‌دهد که کوروش در این داستان متجاوز نبوده است. حالا اینکه عده‌ای حقایق درباره کوروش را انکار می‌کنند، کسانی‌ هستند که تاریخ را نفی یا کار غیرعلمی می‌کنند زیرا تاریخ نباید زمینه ابراز احساسات باشد، مورخ خیال‌پرداز نیست. تاریخ تاریخ است و امر واقع.»

 

وی همچنین گفته است: «مهیار دیلمی شاگرد شریف رضی از شعرای شیعه در شعرش می‌گوید کسی که کسری را قبول دارد پیغمبر را هم قبول دارد. تمدن آفریدن و مدیریت کردن خیلی مهم است، پس ما مقابل تمدن باستان نیستیم، اعتقاد داریم این دو در کنار یکدیگرند.»

کلید واژه ها: آئینه وند کوروش


نظر شما :