عکس‌های دیده نشده از زواره‌ای

۰۴ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۲ کد : ۳۴۹۵ تاریخ مصور
عکس‌های دیده نشده از زواره‌ای
تاریخ ایرانی: سیدرضا زواره‌ای پیش از انقلاب از حقوقدانان حامی حرکت انقلابی مردم و نهضت امام بود. با تشکیل جمعیت حقوقدانان او از جمله وکلایی بود که کار دفاع از مبارزان محبوس در زندان‌های رژیم پهلوی را به صورت رایگان برعهده می‌گرفتند.

زواره‌ای پس از انقلاب ابتدا به سمت دادستان انقلاب اسلامی تهران منصوب شد. سپس مدتی به معاونت اداری مالی وزارت کشور نقل مکان کرد و از آنجا به شهرداری تهران رفت و مدیریت شهری را تجربه کرد. در دومین دورۀ انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد اما توفیق نیافت. با این حال در نخستین دورۀ مجلس شورای اسلامی حائز آرای لازم شد و به نمایندگی از مردم تهران به پارلمان راه یافت.

زواره‌ای که در سال ۱۳۶۸ سمت ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را برعهده گرفت، عضویت در شورای نگهبان قانون اساسی را هم در کارنامه دارد. زواره‌ای یکبار در سال ۱۳۷۶ هم شانس خود را برای کسب عنوان ریاست جمهوری آزمود که بار دیگر با شکست مواجه شد. آخرین بار که در سال ۱۳۸۴ به عنوان نامزد ریاست جمهوری ثبت نام کرده بود، صلاحیتش از سوی همکاران سابقش در شورای نگهبان احراز نشد و چند ماه بعد در ۴ شهریورماه ۱۳۸۴، در سن ۶۷ سالگی درگذشت. 
 
«تاریخ ایرانی» به مناسبت هشتمین سالگرد درگذشت زواره‌ای، چند قطعه عکس او را برای اولین بار منتشر می‌کند.
 

کلید واژه ها: زواره‌ ای


نظر شما :