جامعه باستان‌شناسی ایران: سازمان میراث فرهنگی وضعیت اسناد تاریخی را بررسی کند

۲۶ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۹ کد : ۳۵۶۰ از دیگر رسانه‌ها
«جامعه باستان‌شناسی ایران» با مبهم دانستن وضعیت مرکز اسناد و مدارک میراث فرهنگی و باستان‌شناسی خواست تا سازمان میراث فرهنگی این مساله را بررسی و به صورت شفاف دربارهٔ آن اطلاع‌رسانی کند.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، «جامعه باستان‌شناسی ایران» در بیانیه‌ای آورده است: سه سال پیش که در دولت دهم و در زمان ریاست جناب آقای بقایی بر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصمیم به انتقال آن به خارج از تهران گرفته شد، اساتید، کار‌شناسان، دوستداران و اهالی میراث فرهنگی علاوه بر غیرکار‌شناسی دانستن این تصمیم، نگرانی‌های چندی از جمله دربارهٔ چگونگی، وضعیت و آیندهٔ مرکز اسناد و کتابخانهٔ سازمان میراث فرهنگی و مرکز اسناد و کتابخانهٔ پژوهشکدهٔ باستان‌شناسی مطرح کردند.

 

متاسفانه مسوولان وقت نه دربارهٔ دلایل تصمیم و چگونگی انتقال این سازمان پاسخ قانع‌کننده‌ای ارائه کردند و نه تلاشی برای رفع نگرانی‌هایی که مطرح شده بود، انجام دادند. از آن زمان تاکنون، کار‌شناسان و اهالی میراث فرهنگی، به ویژه باستان‌شناسان از وضعیت، سلامت و محل نگهداری اسناد و مدارک پرسیده‌اند و نگرانی عمیق خود را با مسوولان در میان گذاشته‌اند.

 

سال گذشته با بازگرداندن بخش‌های اداری منتقل‌ شده از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تهران، مسوولان وقت بر نادرستی و غیرکار‌شناسی بودن آن تصمیم مهر تایید نهادند؛ اما یک سال پس از بازگشت ادارات و بخش‌های مختلف سازمان به تهران، هنوز از وضعیت مرکز اسناد و مدارک میراث فرهنگی و مرکز اسناد و کتابخانهٔ پژوهشکدهٔ باستان‌شناسی آگاهی درست و روشنی در دست نیست. همزمان با بازگرداندن بخش‌های اداری سازمان به تهران شایعاتی دربارهٔ وضعیت و سرنوشت مرکز اسناد و کتابخانه‌ها، نگرانی‌ها را دوچندان کرد و موجب شد که مسوولان وقت دربارهٔ بی‌اساس بودن نگرانی‌ها و امن بودن اسناد و مدارک سخن بگویند. در این زمینه، مسوولان وقت دست به انکار زدند و نیز وعده‌های مختلفی دربارهٔ اقدامات در حال انجام برای بازگرداندن اسناد و مدارک به تهران دادند. متاسفانه هیچ‌کدام از وعده و وعیدهای مسوولان پیشین برای روشن شدن وضعیت مراکز اسناد و کتابخانه‌ها تحقق پیدا نکردند و اکنون اخباری دربارهٔ واقعیت داشتن آن شایعات در رسانه‌ها منتشر شده است.

 

برای تهیهٔ گزارش‌ها و اسناد و مدارک میراث فرهنگی و پژوهشکدهٔ باستان‌شناسی سال‌ها استادان، کار‌شناسان و متخصصان زحمت کشیده‌اند و میلیارد‌ها ریال بودجهٔ کشور صرف مطالعات و پژوهش‌هایی شده که نتایج آن‌ها به صورت اسناد و مدارک میراث فرهنگی درآمده است. خاطرنشان می‌سازد که بسیاری از گزارش‌ها و اسناد و مدارکی که در مرکز اسناد میراث فرهنگی و پژوهشکدهٔ باستان‌شناسی نگهداری می‌شدند، تنها نسخه‌های موجود هستند، چرا که بسیاری از این اسناد و مدارک در زمانی تهیه شده‌اند که ابزار‌ها و فن‌آوری الکترونیکی فراگیر نشده بودند و امکان تهیه و تکثیر نسخه‌های متعدد از آن‌ها وجود نداشت. از این رو، می‌توان گفت در میان اسناد و مدارک، هستند موارد بسیاری که خود همچون میراث فرهنگی، با ارزش و یگانه‌اند.

 

با توجه به اهمیت بالای این مساله، «جامعه باستان‌شناسی ایران» امیدوار است و از ریاست محترم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رئیس محترم پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی می‌خواهد که در اسرع وقت، دستور فرمایند ضمن انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم دربارهٔ وضعیت و سلامت اسناد و مدارک میراث فرهنگی و باستان‌شناسی، اقدام عاجل برای نجات این گنجینهٔ ملی صورت پذیرد. «جامعه باستان‌شناسی ایران» بر این باور است که تعلل جایز نیست و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید این موضوع را بررسی و پس از رفع شبهات و ابهامات، به صورت شفاف و عمومی اطلاع‌رسانی کند.

کلید واژه ها: اسناد تاریخی میراث فرهنگی


نظر شما :