ایران خرید اسلحه از آمریکا را لغو کرد

۱۸ بهمن ۱۳۵۷
۰۸ مهر ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۲ کد : ۳۵۹۶ کاغذ اخبار
ایران خرید اسلحه از آمریکا را لغو کرد
واشینگتن - خبرگزاری‌ها - هارولد براون وزیر دفاع آمریکا تایید کرد که ایران سفارش‌های تسلیحاتی هفت میلیارد دلاری خود را از آمریکا لغو کرده است اما حکومت ایران همچنان قصد دارد پنج میلیارد دلار دیگر از آمریکا اسلحه خریداری کند.

 

براون که در برابر کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان سخنرانی می‌کرد، افزود لغو سفارش‌های تسلیحاتی ایران به حکومت کارتر کمک کرده است تا به هدف خود که کاهش فروش اسلحه به کشورهای جهان سوم است، دسترسی پیدا کند. وی گفت ایران نزدیک ۱۲ میلیارد دلار سفارش خرید اسلحه به آمریکا داده بود.

 

در این حال، وزارت خارجه آمریکا با دقت اوضاع ایران را دنبال می‌کند اما از اظهارنظر دربارۀ حکومتی که حضرت آیت‌الله خمینی تشکیل داده است خودداری می‌کند. تام رستون سخنگوی وزارت خارجه به خبرنگاران گفت موضع آمریکا همان است که یک ماه پیش اعلام شد. در آن زمان آمریکا حمایت خود را از دولت بختیار اعلام کرده بود، اما مقام‌های آمریکایی به طور خصوصی، دربارۀ مهدی بازرگان نخست‌وزیر حکومت حضرت آیت‌الله خمینی، نظر مساعدی ابراز می‌کنند. اما آن‌ها نمی‌خواهند دربارۀ تاثیر این انتخاب بر اوضاع ایران اظهارنظری بکنند. یک مقام گفته است ما از آن بیم داریم که هرگونه اظهارنظری به زیان ما تمام شود.

 

در این حال روزنامۀ «واشنگتن‌پست» گزارش داد انورالسادات رییس‌جمهوری مصر پیشنهاد کرده است که سلاح‌های حساسی مانند هواپیماهای جنگندۀ اف-۱۴ که ایران از آمریکا خریداری کرده است به مصر انتقال داده شود. این روزنامه به نقل از منابع حکومت کارتر نوشت سادات این پیشنهاد را در جریان مذاکرات با شاه ایران در ماه پیش ارائه کرده است. واشنگتن‌پست افزود اما مقام‌های آمریکایی معتقدند که انتقال این هواپیماها به مصر ممکن است موجب نگرانی اسرائیل شود.

 

هواپیماهای جنگندۀ ایران مجهز به موشک‌های پیچیده فونیکس و سایر وسایل محرمانه است و اگر یکی از آن‌ها به دست شوروی بیفتد به منزلۀ یک کودتای جاسوسی خواهد بود و به علت آشوب‌های ایران، آمریکا نگران محرمانه بودن تجهیزات اطلاعاتی خود است.

 

 

روزنامه نبرد ملت

کلید واژه ها: ایران و آمریکا


نظر شما :