جمع‌آوری کتاب «کودتا» یرواند آبراهامیان از نمایشگاه

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۹ کد : ۴۲۹۰ از دیگر رسانه‌ها
طی روز‌های گذشته برخی از کتاب‌های ارایه ‌شده در بیست‌وهفتمین نمایشگاه کتاب تهران از سطح نمایشگاه جمع‌آوری شده‌اند. این درحالی است که سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد دو هفته پیش، در نشست مطبوعاتی نمایشگاه گفته بود: «هر کتابی که مجوز اداره کتاب را دارد مجوزش برای ما معتبر و محترم است. با همه نهادهایی که با احساس وظیفه در نمایشگاه کتاب ورود پیدا می‌کردند و اقداماتی انجام می‌دادند، صحبت شده تا در امور نمایشگاه وارد نشوند.»

 

جمع‌آوری کتاب در دوره‌های گذشته نمایشگاه کتاب امری معمول بوده و ناشران تقریبا به این رویه عادت کرده بودند، با این حال با سخنان صالحی در آستانه بهار کتاب، اهالی کتاب امیدوار بودند که دیگر شاهد چنین رفتاری نباشند اما طی روزهای گذشته یک نفر از وزارت ارشاد به همراه یک نفر از حراست نمایشگاه فهرستی همراه خود داشته و بر اساس آن برای جمع‌آوری کتاب‌های مورد نظرشان به غرفه‌های مشخصی مراجعه کرده‌اند. همایون امیرزاده، مدیر کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران در نشست خبری‌ای که ۱۵ اردیبهشت برپا شد از جمع‌آوری ۱۲ عنوان کتاب که عمدتا از بخش ناشران عمومی (شبستان) بودند، خبر داده و گفته بود: «این کتاب‌ها عموما یا مجوز نشر نداشته یا مجوز اعلام وصول نداشته است.»

 

اما بر اساس مشاهدات خبرنگار «شرق» برخی از کتاب‌های جمع‌آوری شده، دارای مجوز بوده و اعلام وصول داشته‌اند؛ از جمله آن‌ها می‌توان به تعدادی از کتاب‌های محمدرضا کاتب اشاره کرد که از سوی ناشران مختلفی منتشر شده. از آشنا‌ترین آن‌ها کتاب معروف او «هیس» است که نزدیک به یک دهه از انتشار آن می‌گذرد. این کتاب در حالی برای اولین بار از نمایشگاه جمع‌آوری می‌شود که طی سال‌های گذشته مورد اقبال جامعه ادبی قرار گرفته و جوایزی را هم نصیب خود کرده بود. سه نمایشنامه از غلامحسین ساعدی نیز از نمایشگاه امسال جمع شدند.

 

رمان «ببر سفید» با ترجمه مژده دقیقی، کتاب «کودتا» اثر یرواند آبراهامیان با ترجمه ناصر زرافشان، کتاب «گاماسیاب ماهی ندارد» سومین رمان حامد اسماعلیون از نشر ثالث هم جزو آثار جمع‌آوری‌شده به شمار می‌روند. همچنین بر اساس گزارش ایلنا دو جلد از کتاب‌های نشر ققنوس با عنوان «زنان فراموش‌شده» نوشته زنده‌یاد منصور کوشان و «ما یک سر و گردن از تفنگ‌ها بلندتریم» نوشته شاهرخ تندرو صالح، کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟» نوشته «دارن عاصم اوغلو» و «جیمز رابینسون» با ترجمه حسن میردامادی و محمدحسین نعیمی‌پور که توسط نشر روزنه به چاپ رسیده از دیگر آثار جمع‌آوری شده هستند. «شرق» در تماس با محمد الهیاری، معاون فرهنگی و امور اجرایی نمایشگاه پیگیر پاسخگویی مسوولان نسبت به ابهام در این موضوع بود که با وجود چندین بار تماس تلفنی موفق به گفت‌وگو با او نشد.

کلید واژه ها: یرواند آبراهامیان کودتای 28 مرداد


نظر شما :