عبدالله موحد: تختی را به زور سیاسی کردند

۱۷ دی ۱۳۹۲ | ۱۷:۲۷ کد : ۳۹۰۷ از دیگر رسانه‌ها
پویان امیری: امروز چهل و ششمین سالگرد مرگ جهان پهلوان غلامرضا تختی است. عبدالله موحد یکی از کشتی‌گیرانی بود که در اردوهای مختلف همراه او بود و با بسیاری از رفتارهای او آشنا بوده. موحد با پنج مدال طلای جهان و یک مدال طلای المپیک در فهرست مشاهیر کشتی ایران در رتبه اول و در تالار افتخارات فیلا در جایگاه یازدهم قرار دارد. اما حمید سوریان کشتی‌گیر فرنگی‌کار کشورمان با رکورد او برابری کرده و با توجه به شرایط سنی‌ای که دارد، می‌تواند رکورد او را بشکند.

 

***

 

با توجه به اینکه امروز سالگرد مرگ تختی است، شما به عنوان یکی از کسانی که در کنار ایشان بودید، خاطره‌ای دارید که برای ما تعریف کنید؟

 

من فکر می‌کنم، در مورد این پهلوان هر چه بوده در سال‌های گذشته گفتند، به طور کل آقای تختی، انسانی بود که کمتر دور خود را شلوغ می‌کرد و با هر فردی گرم می‌گرفت، برای همین من نمی‌دانم این افرادی که خاطره‌های فراوان از ایشان تعریف می‌کنند، چطور با او ارتباط داشتند، چون از آنجایی که در اکثر اردو‌ها در کنار تختی بودم، او را این‌گونه ندیدم. تختی برای ورزش این مملکت و برای اینکه نام ایران در سرتاسر جهان شنیده شود، مانند تمام قهرمانان قبل و پس از خود زحمات زیادی کشیده، تا قبل از او تنها، نامجو و سلماسی بودند که برای ایران مدال‌آوری کرده بودند و با ظهور تختی بود که نام ایران دوباره در ورزش به خصوص کشتی زنده شد. در یک کلام می‌توان گفت، تختی انسان بسیار خوبی بود. خیلی‌ها اعتقاد دارند او را کشتند، اما من هم مانند بسیاری دیگر فکر می‌کنم او خودکشی کرده است.

 

 

با توجه به خصایص اخلاقی‌ای که از او سراغ داشتید، فکر می‌کردید او خودکشی کند؟

 

من فکر نمی‌کردم خودکشی کند، چون اصلا این‌گونه انسانی نبود، هر چند در سال‌های آخر زندگی خود کمتر در مجامع دیده می‌شد و بیشتر در خودش بود. زمانی که به من خبر دادند خودکشی کرده است در حال درس دادن بودم و اصلا باور نکردم و برای همین با یکی از دوستانم تماس گرفتم که او خبر مرگش را تایید کرد. من خودم را‌‌ همان زمان به پزشکی قانونی رساندم و دیدم که جنازه خود این پهلوان است. برعکس شایعاتی که آن زمان پیچید، هیچ آثار ضرب و شتم و کوفتگی در بدن او وجود نداشت و بدنش بسیار پاکیزه بود.

 

 

علت خودکشی تختی، می‌تواند به خاطر فشارهایی باشد که از سوی ساواک به دلیل سیاسی بودن به او وارد می‌شد؟

 

تختی تا جایی که من شناختم و مدت‌ها در اردو‌ها با او شطرنج بازی کردم، آدم سیاسی‌ای نبود و برای خودم دلایلی دارم. من و آقای تختی در اردوهای مختلف ساعت‌ها با هم شطرنج بازی می‌کردیم، من از او کوچکتر بودم و محصل، اگر او آدم سیاسی‌ای بود، من پتانسیل خوبی داشتم تا روی من کار کند و من را به سمت گروه مورد علاقه خود بکشد، چون آدم‌های سیاسی دوست دارند، عقاید خودشان را به دیگران بگویند و آن‌ها را به حزب و دسته خود وارد کنند، اما آقای تختی هیچ‌گاه این کار را انجام نداد. به نظرم اگر هم عضو گروهی شده بود، او را به آن سمت کشیده بودند و بهتر بگویم به زور او را بردند و تختی رویش نمی‌شد به آن‌ها بگوید که نمی‌خواهد کار سیاسی انجام دهد. تختی انسان آزاده‌ای بود و هر کاری که انجام می‌داد برای مردم کشورش بوده، نه به خاطر حزب خاصی. تنها چیزی که می‌دانم این است که او بعد از کنار کشیدن از کشتی دوست داشت به عنوان مربی در کنار بچه‌های تیم ملی باشد، اما نگذاشتند که این کار انجام شود و او به آرزوی خود برسد.

 

 

دلیل خودکشی او را چه می‌دانید؟

 

تختی اجازه نمی‌داد که فردی به زندگی خصوصی او نزدیک شود و برای همین اطلاع کمی در مورد زندگی او وجود دارد، من نمی‌دانم علت خودکشی او روابط شخصی بوده یا خیر.

 

 

چرا او چندین ‌بار کشتی را‌‌ رها کرد و بعد بازگشت؟

 

علتش برایم مشخص نیست، او دوبار این کار را انجام داد، در سال ۱۹۶۳ و ۱۹۶۵ کشتی را‌‌ رها و بعد دوباره بازگشت، اما این رفت‌ و آمد به کشتی او ضربه زد. به نظرم وقتی شما کشتی یا به طور کل ورزش را‌‌ رها می‌کنید و بعد باز می‌گردید، دیگر رقیبان روی شما حسابی باز نمی‌کنند و نسبت به شما جسور می‌شوند.

 

 

منبع: روزنامه شرق

کلید واژه ها: عبدالله موحد تختی


نظر شما :