مجلس استفاده از ماهواره را ممنوع کرد

۳۰ شهریور ۱۳۷۳
۲۶ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۵ کد : ۴۰۴۸ کاغذ اخبار
مجلس استفاده از ماهواره را ممنوع کرد
مجلس دیروز با اکثریت قاطع نمایندگان کلیات طرح ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات دریافت ماهواره را تصویب کرد. در جلسه علنی دیروز مجلس که به ریاست آقای ناطق نوری تشکیل شد پس از اتمام بحث مخالف و موافق، کلیات طرح مذکور با اکثریت قوی به تصویب رسید.

 

 

کامران: موافق

 

آقای دکتر کامران در موافقت با طرح ممنوعیت استفاده از ماهواره گفت: آیا صحیح است که در کشوری که همه علما به حرام بودن ماهواره فتوا داده‌اند و جمهوری اسلامی ایران نیز ام‌القراء همه کشورهای اسلامی است، مجلس به ممنوعیت استفاده از ماهواره رای بالایی ندهد؟

 

وی افزود: وقتی صحبت از پدیده‌ای که مشکل ایجاد خواهد کرد می‌شود و می‌خواهیم با آن برخورد کنیم نمی‌دانم چرا نام آن را برخورد فیزیکی می‌گذارند. می‌گویند برنامه‌ریزی فرهنگی کنیم. بسیار خوب است. شما برنامه دوم توسعه را پیش روی خود دارید.

 

آقای کامران در ادامه اظهارات خود گفت: وقتی بحث گرانی می‌شود همه نگران می‌شویم و پیرامون آن سخن می‌گوییم. چرا نباید در خصوص ماهواره حساسیت لازم را به خرج دهیم؟

 

وی با اشاره به تفاوت ماهواره و ویدئو گفت: ما در ماهواره حق انتخاب نداریم ولی در ویدئو این حق را داریم.

 

وی تهدیدی که از جانب ماهواره متوجه ماست را نامرئی خواند و گفت: امروز شیوه دشمن با ما یک جنگ نامرئی است و مقابله با آن بسیار مشکل است، بخصوص که ما با یک جمعیت جوان که درگیر مسائل اشتغال و ازدواج می‌باشند مواجه می‌باشیم. آیا مشروعیت دادن به ماهواره‌ها صحیح است؟

 

 

مرادی: مخالف

 

مخالف بعدی آقای مرادی بود که امواج ماهواره‌ها را یکی از معضل‌های بیگانه به کشورهای اسلامی خواند و هدف استکبار از این تهاجم را حذف فرهنگ اصیل اسلامی دانست و گفت: پیشرفت علم و تکنولوژی دارای سرعتی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

 

وی افزود: ممنوعیت استفاده از ماهواره مشکلی را حل نخواهد کرد، بلکه بر انبوه مشکلات ما نیز خواهد افزود.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه امواج ماهواره‌ها حد و مرزی را نمی‌شناسند، افزود: با ورود آنتن‌های غیرمشخص، اجرای این قانون ناموفق خواهد ماند.

 

مرادی در بخشی از اظهاراتش متذکر شد: باید دید چند درصد از مردم از ماهواره استفاده می‌کنند، با توجه به اینکه تمام شهرهای مرزی ما بدون به‌کارگیری آنتن‌های بشقابی قادر به دریافت تصاویر ماهواره خواهند بود و تنها افراد مرفه از این آنتن‌ها استفاده خواهند کرد؛ توده مردم در این خصوص هیچ مشکلی ندارند.

 

وی افزود: ما با طرح این مساله حس کنجکاوی مردم را تحریک کرده‌ایم و در شرایط فعلی بحث ماهواره یک بحث فرعی است که ما را از دیگر مشکلات بازمی‌دارد.

 

وی متذکر شد که نباید بگذاریم سناریوی «ویدئو» بار دیگر تکرار شود لذا بیاییم در برنامه دوم توسعه، صدا و سیما را مورد حمایت جدی قرار دهیم و با تولید برنامه‌های جذاب، نسل جوان را از دیدن برنامه‌های ماهواره منع کنیم.

 

 

قشقاوی: موافق

 

آقای قشقاوی در موافقت با طرح فوق با اشاره به اینکه ماهواره تکنولوژی ارتباطی و دانش فنی ارتباطی است، اظهار داشت: به دنبال فروپاشی نظام شرق و نظم نوین آمریکا یک سیاست واحد فرهنگی به رهبری آمریکا در جهان شکل می‌گیرد که با بهره‌وری از ‌این تکنولوژی جهان به صورت دهکده کوچکی درآمده و آمریکا به عنوان رهبر این دهکده کوچک، جهان را اداره می‌کند.

 

وی افزود: شما این نمونه را در پیش‌نویس کنفرانس جمعیت و توسعه در قاهره مشاهده کردید که نابودی فرهنگ ملی و اسلامی یکی از اهداف آمریکا می‌باشد.

 

وی گفت: بحث ماهواره فرا‌تر از بحث مفاسد اخلاقی است، بحث نابودی فرهنگ ملی و اسلامی است، این امواج بدون ویزا وارد خانه شده و به راحتی کانون خانواده را متلاشی می‌سازد.

 

آقای قشقاوی در پاسخ به اظهارات برخی که می‌گویند با این تکنولوژی نمی‌شود مقابله کرد پس استفاده از آن را آزاد بگذاریم، گفت: مگر الان در برخی منازل مشروبات الکی وجود ندارد؟ پس چون نمی‌توان به تک تک آن‌ها رفت مشروب را حرام نکنیم؟ این واقعا چه استدلالی است؟ ما باید موضعمان را اعلام کنیم، چه موافق باشد و چه نباشد.

 

 

محمدی‌فر: مخالف

 

مخالف بعدی آقای محمدی‌فر بود که طی سخنانی با طرح این سوال که چه کسی مجوز ورود آنتن‌های ماهواره‌ای به کشور را صادر کرده است و واردکنندگان و توزیع‌کنندگان از چه کانالی وارد ایران شده‌اند و از کدام مرز آمده‌اند، به وجود دو آنتن ماهواره‌ای در کشور اشاره کرد و برنامه‌های ماهواره‌ای یکی از آنتن‌ها را آموزنده خواند و گفت: ما نمی‌توانیم برنامه‌های آموزنده ماهواره ببینیم و از مشاهده برنامه‌های خلاف پرهیز کنیم لذا باید بگذاریم تا مردم از برنامه‌های خوب ماهواره استفاده کنند.

 

آقای محمدی‌فر در ادامه اظهاراتش گفت: ظرف حداقل ۶ ماه آینده آنتن‌هایی به بازار عرضه خواهد شد که بدون استفاده از آنتن‌های بشقابی به راحتی قادر به دریافت تصاویر خواهیم بود. وی متذکر شد که ما در مقابل آنتن‌ها و ماهواره‌ها توانایی مقابله نخواهیم داشت.

 

 

موحدی کرمانی: موافق

 

آقای موحدی کرمانی که در موافقت با طرح سخن می‌گفت تاکید کرد ما باید با برنامه‌ریزی و خط مشی‌‌هایمان در انقلاب، رسما به غرب نه بگوییم و هر برنامه‌ای را که دیدیم مورد علاقه غرب است به شدت آن را رد کنیم.

 

وی افزود: با تصویب این طرح خیل عظیم امت حزب‌الله را که از خطر آنتن‌های ماهواره‌ای به شدت نگران هستند امیدوار خواهیم کرد. با توجه به نظرات رهبر معظم و دیگر علمای مذهبی مردم از مجلس توقع دارند که گام مثبت خود را در این رابطه محکم برداشته و به آن رای مثبت دهند.

 

وی هشدار داد با رد طرح فوق تمامی رستوران‌ها و هتل‌ها و حتی در معابر عمومی استفاده از ماهواره آزاد خواهد شد.

 

وی گفت: این درست است که باید با گرانی و گرانفروشی و احتکار مقابله کرد ولی مشکل مهم‌تر مشکل فرهنگی است که اگر جامعه به مسائل فرهنگی آشنا باشد مشکلات اقتصادی ما هم حل شدنی خواهد بود.

 

وی افزود: با رد طرح مذکور فاجعه بزرگی برای این ملت فراهم خواهیم کرد.

 

آقای موحدی کرمانی در پایان سخنان خود پیشنهاد کرد که در کنار برادران جان بر کف نیروی انتظامی می‌توان از بسیجیان جهت مقابله با این پدیده استفاده کرد.

 

 

سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

 

بر پایه این گزارش پس از اتمام بحث مخالف و موافق آقای میرسلیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی گفت: ضررهای ماهواره را نمی‌توان نادیده گرفت.

 

وی افزود: در زمانی که اشغال نظامی در کشور ما صورت گرفت همه مردم بسیج شدند و توانستند این اشغال را رفع کنند اما در حال حاضر یک اشغال فرهنگی در کشور صورت گرفته و این اشغال‌‌ همان حضور ماهواره‌هاست که در اختیار ما نیست و خانه به خانه صورت گرفته است که اگر تعیین تکلیف نکنیم متاسفانه اشغال فرهنگی توسعه خواهد یافت.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهاراتش با طرح این سوال که چه کسانی در دنیا ماهواره را به راه انداختند و اهدافشان از این کار چه بود، گفت: کشورهای غربی و تبلیغات‌چی‌های قهار و میلیاردر ۵۵۰ میلیون دلار برای شبکه آسیایی ماهواره سرمایه‌گذاری کردند تا از این طریق نفوذ فرهنگی غرب را رشد و توسعه دهند و فرهنگ اصیل اسلامی را به نابودی بکشانند. سیطره غرب بر ۲ میلیارد آسیایی از طریق ماهواره نیز در همین رابطه بوده است.

 

وی در پاسخ به اظهارات برخی که معتقدند برنامه‌های ماهواره مفید است، گفت: کشورهای غربی کارشناسانی را برای این کار استخدام کرده‌اند تا برنامه‌ها طوری تنظیم شود که احساسات مردم این منطقه جریحه‌دار نشود و اگر فوایدی در برنامه‌ها می‌بینید پوششی است برای اهداف آینده آن‌ها.

 

وی گفت: در مورد آزادسازی ویدئو باید بگوییم آن روزی که ما آن را آزاد کردیم دیدیم که می‌توانیم آن را کنترل کنیم ولی ماهواره در حال حاضر از کنترل ما خارج است.

 

آقای میرسلیم در بخشی از اظهاراتش با اشاره به اجرای صحیح قانون گفت: اگر ما به مردم تفهیم کنیم که استفاده از ماهواره چه ضررهای جبران‌ناپذیری بخصوص برای جوانان آن‌ها خواهد داشت قطعا در این رابطه موفق خواهیم شد تا قانون را به نحو احسن اجرا کنیم.

 

وی سپس به آنتن‌های کوچک و نامرئی اشاره کرد و گفت: ماهواره یک ابزار پیشرفته است که پاسخ آن را باید با ابزار پیشرفته داد. ما باید پشتیبان متخصصینی باشیم که در این رابطه مشغول مطالعه هستند تا بتوانند بر دانش ماهواره فائق آیند و با آن مقابله نمایند. انشاالله با همکاری آنان این توان را خواهیم یافت که بر تکنیک‌های پیشرفته ماهواره‌ای غلبه کنیم.

 

وی افزود: اگر در آینده بتوانیم ماهواره‌ای به فضا پرتاب کنیم و برنامه‌ای برای ماهواره بفرستیم آن وقت لایحه‌ای در خصوص استفاده از آن به مجلس تقدیم خواهیم کرد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود متذکر شد نتیجه رای‌گیری بسیار مهم خواهد بود و قطعا دارای یک بار سیاسی و اجتماعی گسترده‌ای است که رای بالای مجلس را می‌طلبد.

 

پس از اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به کلیات طرح ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره رای‌گیری شد که با اکثریت قاطع و بیش از چهار پنجم نمایندگان مورد تصویب قرار گرفت. با تصویب این طرح در شور دوم، ورود، ساخت، توزیع و استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره ممنوع می‌شود. در این طرح برای متخلفین مجازات‌هایی مانند جزای نقدی و حبس در نظر گرفته شده است.

 

وزارت کشور نیز بر اساس این طرح موظف شده با هماهنگی وزارت اطلاعات با وسایل ممکن نسبت به جلوگیری از ورود، ساخت و توزیع تجهیزات ماهواره اقدام کند و ضمن توقیف وسایل فوق، عاملین آن را با وسایل توقیفی به دادگاه‌های انقلاب اسلامی معرفی کند.

 

به موجب این طرح وزارت کشور همچنین موظف شده است با استفاده از نیروهای نظامی و نیروهای مقاومت بسیج در اسرع وقت نسبت به جمع‌آوری تجهیزات دریافت از ماهواره اقدام کند. مهلت جمع‌آوری تجهیزات دریافت از ماهواره موجود از تاریخ تصویب این قانون یک ماه ذکر شده است.

 

در پی تصویب کلیات طرح ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره در مجلس، طرح مذکور برای بررسی مواد و تبصره‌های آن به کمیسیون مربوطه ارجاع شده که پس از بررسی، طرح فوق برای شور دوم مجددا در مجلس مطرح خواهد شد.

 

 

روزنامه جمهوری اسلامی

کلید واژه ها: ماهواره


نظر شما :