عکسی از واقعه نهم اسفند

۰۶ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۸:۳۳ کد : ۴۰۷۲ تاریخ مصور
عکسی از واقعه نهم اسفند
تاریخ ایرانی: تصویری از واقعه ۹ اسفند سال ۱۳۳۱؛ روزی که محمدرضا شاه به دکتر مصدق اعلام کرد تصمیم گرفته از ایران خارج شود و او را برای وداع فراخواند. هنگامی که مصدق برای وداع با شاه در کاخ حضور یافت تا او را از این تصمیم منصرف کند گروهی از هواداران سلطنت در مقابل کاخ تجمع کردند. بعدها گفته شد که اعلام خبر خروج شاه از ایران صوری و مجموعه وقایع توطئه‌ای طراحی‌ شده برای قتل مصدق بوده است. هواداران سلطنت که برای قتل نخست‌وزیر در مقابل کاخ ایستاده بودند پس از آنکه مطلع شدند او از در دیگر کاخ خارج شده، به قصد قتل او به خانه‌اش حمله کردند اما موفق به این کار نشدند. 

روایت هواداران سلطنت اما به گونه‌ای دیگر است. آنها معتقدند واقعه نهم اسفند توطئه‌ای برای ترغیب شاه به خروج از کشور و سپس انجام کودتایی علیه اساس سلطنت بوده است که با حضور شاه‌دوستان شکست خورد.
 
این عکسی از‌‌ همان روز است که روزنامه اطلاعات منتشر کرد. در توضیح عکس نوشته شده است: «عکس بالا آقای محمود مسیچی که یکی از جوانان شاه‌دوست و میهن‌پرست می‌باشد را در حال سخنرانی در جلوی کاخ اختصاصی اعلیحضرت همایون شاهنشاهی نشان می‌دهد که استدعا می‌نماید شاهنشاه از عزیمت به خارج کشور صرفنظر فرمایند.»
 

کلید واژه ها: 9 اسفند


نظر شما :