یونسی: اسناد قوه قضائیه در گونی‌ نگهداری می‌شوند

۰۶ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۵ کد : ۴۰۷۶ از دیگر رسانه‌ها
علی یونسی با اشاره به وضعیت بد نگهداری اسناد در قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و سایر نهاد‌ها خواستار انتقال همه این اسناد به سازمان اسناد و کتابخانه ملی و استفاده از آن‌ها شد.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، روز گذشته در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، گفت: جناب آقای صالحی (رئیس جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی) از من خواستند که در این مراسم حاضر شوم. من نیز بر خود جایز نمی‌دانستم که خواسته ایشان را رد کنم و به این جلسه آمدم تا ارادتم را به ایشان اعلام کنم.

 

او ادامه داد: این مسئولیت بسیار خطیر و مهم است. قبلا هم به این حقیر پیشنهاد شد و چون خود را ناتوان می‌دیدم از پذیرش آن استنکاف کردم. اما وقتی آقای صالحی با من مشورت کردند به دلیل توانمندی که در ایشان سراغ دارم تشویقشان کردم به پذیرش این مسئولیت و مطمئنم مانند همه مسئولیت‌های پیش به بهترین وجه آن را محقق خواهند کرد.

 

یونسی همچنین عنوان کرد: از برادر عزیز دکتر صلاحی (رئیس سابق سازمان اسناد و کتابخانه ملی) تشکر می‌کنم که بسیار بزرگوارانه برخورد کردند و در سخنانی نغز و پرمغز صلاحیت خود را به بهترین وجه اعلام کردند. جناب آقای صلاحی و جناب آقای صالحی، هر دوی شما صلاحیت دارید و ان‌شاءالله آقای صالحی از صلاحیت‌های آقای صلاحی به بهترین وجه استفاده خواهند کرد.

 

او ادامه داد: امیدوارم در رویکرد دولت جدید تحولی که در همه کشور آغاز شده در اینجا هم رخ دهد و سازمان اسناد و کتابخانه ملی به جامعه معرفی شود و جامعه به اینجا راه یابد. اینجا خانه محققان، دانشمندان و پژوهشگران است. باید از هر جا ملول می‌شوند به اینجا روی بیاورند. درهای اینجا باید برای همه شبانه‌روز باز باشد. همان‌طور که طبق اطلاعات من در بسیاری از جاهای دیگر دنیا هم همین‌طور است.

 

یونسی سپس گفت: اینجا سازمان اسناد و کتابخانه ملی است و باید توجه کرد اسناد به مراتب مهم‌تر از کتاب است. ضمن اینکه بسیاری از کتاب‌ها خود سند هستند. اینجا حافظه ملی و آرشیو کشور است که از هویت دینی، ملی، ‌ تاریخی و فرهنگی ما نگهبانی می‌کند. بخشی از این اسناد در داخل و بخشی دیگر در خارج از کشور است. تقاضای بنده از زبان بسیاری از صاحب‌نظران این است که باید در یک تحرک و پویایی جدید، اسناد و کتاب‌های زیادی که در کشورهای گوناگون داریم خریداری و به هر نحو به داخل کشور و اینجا منتقل شوند. بسیاری از کتاب‌های مربوط به ایران در حوزه تمدنی ایران بزرگ از چین تا قفقاز، خلیج فارس، یمن، شامات و شبه قاره هستند.

 

او ادامه داد: کتاب‌هایی که در آنجا خاک می‌خورند باید شناسایی و اصل یا نسخه‌ای از آن به هر قیمتی خریداری و به داخل کشور منتقل شود. در کتابخانه‌های اروپایی در بازدیدی که من از کتابخانه اسپانیا داشتم مسئول آنجا می‌گفت هزاران جلد کتاب مربوط به ایران و اسلام در این کتابخانه وجود دارد. البته برای انتقال این اسناد و کتاب‌ها بودجه و حمایت دولت نیاز است.

 

یونسی همچنین اظهار کرد: در خصوص اسناد در آرشیو وزارت خارجه کشورهای مختلف مخصوصا کشورهای همسایه بسیاری از اسناد ما نگهداری می‌شود. دیپلماسی فعال، شناسایی این اسناد و انتقال آن‌ها به داخل کشور است. البته این کار مشکل است چون ما در داخل کشور هم برای انتقال اسناد به این سازمان با مقاومت شدید مواجه می‌شویم. در وزارتخانه‌های ما اسناد مختلفی هست که یا با بی‌اطلاعی و یا بر اثر تعصب به اینجا منتقل نمی‌شوند. میلیون‌ها سند در قوه قضائیه موجود است که الان برای آن‌ها هیچ فایده‌ای جز اشغال مکان ندارد و در گونی‌ها در جاهای نمور از بین می‌روند. برگ ‌برگ‌ آن‌ها ارزشمند است.

 

او ادامه داد: در ارتش جمهوری اسلامی ایران، وزارت خارجه و همه وزارتخانه‌های دیگر بسیاری از اسناد از دوران قاجاریه و پس از آن در بایگانی‌ها در حال از بین رفتن است. این‌ها باید شناسایی و منتقل شوند و در اینجا درست نگهداری شوند. این حرکت چند سال پیش شروع شد، اما با مقاومت وزارتخانه‌ها مواجه شد. مهم‌تر از این‌ها در وزارت اطلاعات و وزارت دفاع و... هم دریایی از اسناد وجود دارد که همه آن‌ها باید به اینجا منتقل شوند. این اسناد تا کی باید در بایگانی‌ها نگهداری و منتشر نشوند؟ تا کی باید سند محرمانه تلقی شوند؟ بر هر سندی مهر محرمانه و سری می‌زنیم و جامعه، محققان و پژوهشگران از آن محروم‌اند.

 

یونسی در ادامه گفت: ان‌شاءالله این پدیده تعصب‌آمیز اداری به اینجا سرایت نکند و اسناد در اینجا فقط بایگانی نشوند، بلکه مورد استفاده هم قرار بگیرند. اگر این اسناد قابل انتقال نیست باید این سازمان بر آن‌ها مدیریت کند. جناب آقای صالحی، این حق قانونی شماست که اگر اسناد قابل انتقال نیست حداقل بر آن مدیریت کنید و آمار و اطلاعات آن‌ها را داشته باشید. این انتظار مردم و حق قانونی شماست.

 

او افزود: آقای دکتر صالحی در هر مسئولیتی که داشته به بهترین وجه درخشیده است. امیدوارم راه مسئولان گذشته را تعمیق و تسریع کند و توسعه بدهد و یک حرکت جدید آغاز شود و شایستگی تدبیر و امید را به بهترین وجه به نمایش بگذاریم.

کلید واژه ها: یونسی اسناد تاریخی


نظر شما :