لاریجانی: اسناد محرمانه دوران پهلوی در اختیار محققان قرار گیرد

۰۳ اسفند ۱۳۸۹ | ۰۲:۳۵ کد : ۴۲۵ از دیگر رسانه‌ها
رئیس مجلس شورای اسلامی انتقاد سلیمین نمین را مبنی بر عدم دسترسی محققان به اسناد محرمانه دوران پهلوی وارد دانست و گفت: در اختیار داشتن اسناد درجه اول پهلوی برای محققان، یک نیاز استراتژیک است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که امروز در دومین همایش ایران و استعمار انگلیس در تالار علامه امینی دانشگاه تهران سخن می‌گفت، در پاسخ به اظهارات عباس سلیمی نمین که از در اختیار نگذاشتن اسناد مربوط به دوره پهلوی برای پژوهشگران و محققان انتقاد کرده بود، اظهار داشت: اظهارات آقای سلیمی نمین کاملا درست بود چرا که باید محققان و پژوهشگران به اسناد درجه اول دوره پهلوی دسترسی داشته باشد.

 

وی افزود: البته اطلاعات دقیقی موجود است که می‌گوید انگلیسی‌ها نیز راضی نیستند اطلاعات درجه اول دوره پهلوی به آسانی در اختیار محققان ایرانی قرار بگیرد اما این موضوع باید عملی شود و ما نیز در مجلس پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد. چرا که در اختیار داشتن اسناد برای محقق یک نیاز استراتژیک است.

 

لاریجانی با اشاره به نقش استعمار پیر برای تسلط به ایران در دوره‌های قبل از انقلاب، تصریح کرد: انگلیس برای تسلط به ایران کارهای بزرگی را آغاز کرد و البته اقدامات بسیار زیادی را نیز عملی کرد. آمریکا نیز در این راه همانند انگلیس عمل می‌کرد اما فرانسوی‌ها تلاش می‌کردند برای تسلط به ایران ناخنک بزنند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در قبل از قرن 19 انگلیس و آمریکا ارتباط چندانی با ایران نداشته‌اند، افزود: البته جنس حکومت‌ها قبل از قرن 19 در برخی کشورهای اسلامی دیکتاتوری، زورگویی و سلطنتی بود و این شرایط کمتر به غربی‌ها مجال تسلط را می‌داد. اما بعد از جنگ جهانی اول تسلط فرانسه و انگلیس در کشورهای اسلامی کاملا جدی شد.

 

وی اضافه کرد: در دوره قاجار ایران به لحاظ قدرتمندی شرایط خاصی در منطقه داشت اما از دوره قاجار به بعد یعنی زمانی که ایران از یک دیکتاتوری بدخیم قاجاری به یک دیکتاتوری پهلوی رسید تسلط انگلیس بر ایران شنیع‌تر از گذشته شد.

 

لاریجانی با اشاره به حمله فتحعلی شاه به افغانستان گفت: آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها کلاه بر سر فتحعلی شاه گذاشته و وی را تحریک کردند که به افغانستان حمله کند تا اینکه پیمان ننگین گلستان و پیمان ننگین‌تر ترکمن‌چای بسته شد و شرایط تغییر کرد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به خوش‌خدمتی‌های شاه ایران به رژیم صهیونیستی، گفت: شاه ایران در نشستی با حضور شاه اردن مسئله صلح اعراب با اسراییل را کلید زدند تا این اقدام ننگین در تاریخ برای شاه بماند.

 

وی نقش آمریکا را در دوره پهلوی جدی‌تر از انگلیس در ایران دانست و خاطرنشان کرد: انگلیس در حقیقت نقش پشت صحنه و مکمل را داشت اما آمریکا نقش جدی‌تری را در ایران ایفا می‌کرد. به طور کلی انگلیسی‌ها در امور نظامی، اقتصادی و سیاسی نقش درجه دوم را داشتند اما در امور اطلاعاتی نقش آنها پررنگ بود.

 

لاریجانی انگلیس را پادو و مکمل آمریکا در دوران پهلوی توصیف کرد و گفت: انقلاب اسلامی ایران یک شوک سیاسی به انگلیس و آمریکا وارد کرد و امروز شکست آمریکا در افغانستان و عراق تردیدی در ذهن من ایجاد نمی‌کند که مسئولان آمریکایی‌ فهم درستی ندارند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ممکن است یک فهم در بین برخی نخبگان آمریکایی وجود داشته باشد افزود: این فهم به سیاسیون آمریکا رسوخ نکرده است و ما شکی در بیان این گفته نداریم.

 

وی با اشاره به شکست آمریکا در مصر اظهار داشت: آنها برای برطرف کردن مشکلات مردم مصر فرستاده ویژه فرستادند اما دیدند مردم مصر آنها را قبول ندارند. خواستند عمرسلیمان را بیاورند مردم موضع گرفتند و بالاخره شورای نظامی تشکیل دادند که مشخص نیست جایگاه آن در قانون اساسی مصر کجا قرار دارد.

 

لاریجانی با بیان اینکه امام خمینی(ره) مردم سالاری دینی را تعریف کرده و انقلاب اسلامی را برپایه آن ترسیم کرده‌اند، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) تجربه مشروطه را به عنوان یک انقلاب نظیف داشت و امام می‌دانست در ملی شدن صنعت نفت چه مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نهضت‌های مردمی دهه 50 علیه حکومت‌های دست نشانده آمریکا و رژیم صهیونیستی گفت: در تونس فردی مثل بن‌علی یک ملی‌گرایی متمایل به جریان راست بود و ما اطلاعات دقیقی در اختیار داریم که وی عضو سازمان سیا است. در ایران هم شاه دهاتی‌وار با دین برخورد می‌کرد و به طور مثال بی‌حجابی را در ایران مطرح می‌کرد در حالی که این سیاست از پیچیدگی اولیه هم برخوردار نبود.

 

وی تأکید کرد: امام خمینی(ره) فرمودند روی مسائل اصولی مسلمانی وحدت داشته باشند و در مسائل شرعی و غیراصولی می‌توانند اختلاف نظر داشته باشند که بحث نه شرقی بودن و نه غربی بودن یکی از مسائل اصولی مدنظر امام بود.

 

لاریجانی ادامه داد:‌ متأسفانه غالبا آمریکایی‌ها با شکلات سیاسی می‌خواستند ملت‌ها را فریب دهند، رئیس‌جمهور آمریکا چندین بار نامه نوشت و برخی دل‌ها را متزلزل کرد. برخی‌ها در کشور ما فکر می‌کردند که اوباما به دنبال تغییر استراتژیک است اما بنده از ابتدا به این موضوع شک داشتم و می گفتم که این موضوع یک تاکتیک است.

 

وی با اشاره به حمایت ایران از نهضت‌های آزادی‌بخش پس از پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: آمریکایی‌ها برای انحراف در اذهان، حماس و حزب الله را به تروریسم متهم کردند و تصور کردند که ایران حمایت از حماس و حزب‌الله را مخفی می‌کند در حالی که آنها باید بدانند ایران از همه نهضت‌های آزادیبخش مثل حماس سنی و حزب‌الله شیعه حمایت کرده است.

 

کلید واژه ها: اسناد دوره پهلوی علی لاریجانی


نظر شما :