نامه‌های امام به سید احمد در وعده دیدار منتشر شد

۰۷ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۷:۴۶ کد : ۴۳۶ از دیگر رسانه‌ها
کتاب نامه‌های حضرت امام خمینی(ره) به حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی با عنوان «وعده دیدار» منتشر شد.

 

به گزارش ایرنا، نامه‌های مندرج در این اثر فارغ از چند نامه مفصل اخلاقی و مواردی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام راحل مرقوم شده است، عمدتا نامه‌هایی هستند که حضرت امام در ایام اقامت در نجف اشرف و در پاسخ به نامه‌های سید احمد و در فضای روابط پدر و فرزندی و احوالپرسی‌های معمول نوشته‌اند.

 

در لابلای سطور همین نامه‌ها نکات فراوان تربیتی و اخلاقی و تذکراتی وجود دارند که حاکی از دقت، حساسیت‌ها، صمیمیت‌‌ها و صداقت‌‌های حضرت امام (ره) است.

 

نامه‌های ارسالی از نجف در شرایطی مرقوم و ارسال شده‌اند که اختناق ستمشاهی و مراقبت‌ها و کنترل‌های ساواک شاه، به خصوص در مورد فعالیت‌‌های حضرت امام (ره) در آن ایام و هرگونه ارتباطی را دشوار و مخاطره آمیز ساخته بود.

 

امام خمینی(ره) با هوشیاری تمام در این نامه‌‌ها از درج هر گونه خبر و تحلیل نکته سیاسی که باعث بر ملا شدن اهداف و مبارزه و فعالیت‌‌های مبارزین و به ویژه تلاش‌‌های سید احمد که در ایران رسالت سنگین برقراری ارتباط کانون‌های قیام با رهبری آن را بر عهده داشته پرهیز نموده‌اند و در مواردی ضروری نیز تنها با رمز و اشاره مسایل را یاد آور شده‌اند.

 

در میان نوشته‌‌های امام خمینی(ره) خطاب به سید احمد که بعد از پیروزی انقلاب نگارش یافته و در اثر حاضر منتشر شده اند. چندین نامه مفصل حاوی ژرفترین مباحث عرفانی و اخلاقی به چشم می خورد که قطع نظر از صدها درس و نکته آموزنده خود بیانگر آنست که حضرت امام (ره) ظرفیت و قابلیت لازم را برای دریافت این اسرار و معانی اخلاقی و عرفانی در وجود یادگار خویش می دیده است.

 

در این اثر نامه‌‌هایی از سال  47 تا سال 67 در موضوعات شهریه طلاب، امور مربوط به وجوه شرعیه، لزوم هوشیاری، تذکر در مورد وکلای شرعی، خودداری از انجام امور تبلیغی به نفع امام، توصیه به رفع اختلافات، لزوم اشتغال به تحصیل، رسیدگی به نزدیکان و مبارزان، تنظیم امور مربوط به دفتر امام، وجوه شرعی، تذکراتی پیرامون مسایل مالی، اندرزهای اخلاقی و اجتماعی، درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی، ماموریت تنظیم و تدوین آثار امام خمینی و... آمده است.

 

در یکی از این نامه‌‌ها که در نجف در سال 1347 با عنوان امور مربوط به وجوه شرعیه خطاب به سید احمد خمینی نوشته شده آمده است: ان شاء الله تعالی موفق و موید به تحصیل علوم شرعیه و تهذیب اخلاق باشید. اولا پنیر دیگر نفرستید، برای هر دوی ما خوب نیست و ممنوع هستم، ثانیا راجع به تلفن (همسر حضرت امام در نجف شدیدا نگران نداشتن تلفن بودند و هر وقت می‌خواستند با فرزندانشان صحبت کنند مجبور به حضور در مرکز تلفن و ماندن در صف در گرمای 48 درجه بودند و برای ارتباط به منزل جاج شیخ نصرالله خلخالی می رفتند) چیزی ننویسید که تلفن بکشید خرجش را می‌دهم.

 

من تلفن نمی‌کشم و شما هم چیزی جز مال فقرا ندارید و خوب است از حالا ملاحظه وجوه شرعیه را تمرین کنید و زیاده‌روی را احتراز کنید. خداوند تعالی از شما راضی خواهد بود. والسلام. پدرت

 

این اثر در 157 صفحه، در شمارگان پنج هزار نسخه به همت موسسه تنطیم و نشر آثار امام خمینی (ره) از سوی انتشارات تکا چاپ و روانه بازار نشر شده است.
 

 

کلید واژه ها: احمد خمینی


نظر شما :