علاقه ملکه ویکتوریا به خدمتکار هندی‌اش

۰۸ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۶:۵۴ کد : ۴۴۳ تاریخ جهان
علاقه ملکه ویکتوریا به خدمتکار هندی‌اش
تاریخ ایرانی: "من به او بسیار علاقه‌مند هستم. او خیلی خوب، نجیب و آرام بوده و از درک بالایی برخوردار است. او واقعا با من راحت است." این‌ها جملاتی هستند که ملکه ویکتوریا در سوم نوامبر 1888 در قصر بالمورال به عروس خود "لوییس" گفته بود. جملات شگفت‌آوری که این سئوال را ایجاد می کنند که به راستی منظور از کلمه "او" در سخنان ملکه ویکتوریا چه کسی بوده است؟ شاید تعجب آور باشد اما منظور از او در صحبت‌های ملکه در آن دوره، نه همسرش "پرنس آلبرت" که 21 سال با او زندگی کرد و نه "جان براون"، خادم اسکاتلندی خانواده سلطنتی بود که به طرق مختلف پس از مرگ همسر ملکه سعی می‌کرد تا جای خالی او را برایش پر کند.

 

ملکه ویکتوریا در سخنان خود "عبدالکریم" خدمتکار 24 ساله هندی خود را خطاب قرار داده بود. رابطه ملکه ویکتوریا با عبدالکریم باعث شک دربار شد و یکی از افتضاح‌ترین رسوایی‌های سلطنت 64 ساله خانواده سلطنتی انگلیس را رقم زد.

 

احساس بد نسبت به رابطه ملکه و عبدالکریم تا حدی بود که پس از مرگ ویکتوریا، پسر او ادوارد، پادشاه بریتانیا دستور داد تا تمامی اسناد و مدارک درباره ارتباط این دو نفر با هم جمع‌آوری شده و در سریع‌ترین زمان ممکن از بین بروند.این سندها شامل عکس و مکاتبات ملکه و عبدالکریم بودند.

 

با تمام تلاش‌هایی که برای پنهان نگه داشتن این راز صورت گرفت، انتشار بخشی از سندهایی که تا به امروز به صورت مخفیانه در خانواده سلطنتی نگه داشته می‌شد، پرده از نوع رابطه میان ملکه و عبدالکریم برداشت. این اسناد شامل عکس‌ها، نامه‌ها و خاطرات روزانه عبدالکریم هستند. اسناد نشان می‌دهند که چطور عبدالکریم در سال 1887 خیلی سریع وارد کاخ سلطنتی انگلیس شد و چه گونه از یک کارمند ساده در منطقه شمال هند تبدیل شد به نزدیک‌ترین و صمیمی‌ترین دوست ملکه.

 

"باسو" از جمله نویسندگانی است که از این اسناد را در کنار هم قرار داد و کتاب جدیدی تحت عنوان رابطه ملکه و عبدالکریم در سال 2010 منتشر کرد و پرده از راز خانواده سلطنتی انگلیس برداشت. اما بخش اعظم اسناد منتشر شده در کتاب باسو ارتباط او با "قمر جهان" 85 ساله، یکی از دوستان نزدیک عبدلکریم بود. قمر جهان که در حال حاضر نابینا و بسیار نحیف است، زمانی همانند عروس ملکه ویکتوریا محرم اسرار عبدالکریم بود. کریم تمامی عکس‌ها، احساسات و خاطرات خود در خانواده سلطنتی را برای او ارسال می‌کرد. باسو می‌گوید قمر جهان تمامی خاطرات خود از عبدالکریم را با وجود سن و سال زیادش کاملا دقیق به یاد می‌آورد. در بخشی از این خاطرات مطرح شده است که ملکه شیفته قد و قامت بلند عبدالکریم شده بود. عبدالکریم ماجرای ورود خود با کاخ سلطنتی و تعاملش با افراد مختلف را در نامه‌هایش برای قمر جهان کاملا دقیق نقل کرده است. خاطرات عبدالکریم به گونه‌ای بیانگر فراز و نشیب‌های دوران سلطنت ملکه ویکتوریا نیز هست. ویکتوریا بیش از شصت و سه سال ملکه بود و در تمام تاریخ بریتانیا طولانی‌ترین دوره سلطنت را داراست. دوره حکومت او با گسترش عظیم امپراتوری بریتانیا همراه بود. دوره ویکتوریایی در اوج انقلاب صنعتی بود، دوره‌ای از تغییرات عظیم اجتماعی، اقتصادی و فناوری در پادشاهی متحد.

 

173 سال پیش در روز 20 ژوئن سال 1837 میلادی ویکتوریا بر تخت سلطنت بریتانیا نشست. ویکتوریا در پی مرگ عمویش ویلیام چهارم که دارای فرزندی نبود، به عنوان جانشین بلافصل وی در سن 18 سالگی ملکه بریتانیا شد. ملکه ویکتوریا در روز 28 ژوئن سال 1838 میلادی در کلیسای وست مینستر رسما تاجگذاری کرد.

 

او در 10 فوریه 1840 میلادی با پسردایی‌اش پرنس آلبرت دوساکس - کوبورگ - گوتا ازدواج کرد. زوج سلطنتی صاحب نه فرزند به اسامی ویکتوریا، ادوارد، آلیس، آلفرد، هلنا، لوییز، آرتور، لئوپلد و بئاتریس شدند. 21 سال پس از ازدواج آنها پرنس آلبرت در سن 42 سالگی در 14 دسامبر 1861 میلادی بر اثر ابتلا به بیماری تیفوئید(حصبه) در گذشت. ویکتوریا در پی مرگ شوهر مدت 10 سال کنج انزوا را برگزید و به ندرت از کاخ خود خارج می شد. وی بیش از چهل سال پس از مرگ شوهرش همواره سوگوار بود و لباس سیاه را از تن درنیاورد. در دوران سلطنت ویکتوریا، بریتانیا به ابرقدرت دنیا تبدیل شد و دامنه متصرفات خود را در آفریقا و آسیا گسترش داد. ملکه ویکتوریا در 22 ژانویه سال 1901 میلادی در سن 82 سالگی در خانه خود اوزبورن در جزیره وایت انگلستان به مرگ طبیعی درگذشت.

 

کلید واژه ها: ملکه ویکتوریا


نظر شما :