پیشنهاد پارلمان انگلیس: به خاطر کودتای ۲۸ مرداد از ایران عذرخواهی کنیم

۲۴ تیر ۱۳۹۳ | ۰۱:۲۹ کد : ۴۵۰۲ از دیگر رسانه‌ها
کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس در گزارشی ضمن استقبال از مشارکت این کشور در مذاکرات هسته‌ای ایران پیشنهاد داد: انگلیس به دلیل مشارکتش در کودتای مرداد ۳۲ در ایران از این کشور عذرخواهی کند.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس که از نمایندگان سه حزب سیاسی اصلی این کشور تشکیل شده است، در آخرین هفته از فرصت شش ماهه ایران و گروه ۱+۵ برای دستیابی به توافق نهایی در خصوص برنامه هسته‌ای تهران گزارشی منتشر و در آن اعلام کرد: مذاکرات هسته‌ای ایران امیدبخش‌ترین اتفاق برای دستیابی به توافقی است که می‌تواند نگرانی‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای ایران را کاهش دهد.

 

بر اساس گزارش پایگاه خبری المانیتور در ادامه این گزارش آمده است: در اینجا حسی وجود دارد که دورنمای دستیابی به یک توافق بلندمدت را که می‌تواند نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران را کاهش دهد از هر زمان دیگری محتمل‌تر می‌داند. ما از مشارکت انگلیس در مذاکرات با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای‌اش طبق چارچوب طرح برنامه اقدام مشترک استقبال می‌کنیم و اذعان داریم توافق بلندمدتی که مانع از غنی‌سازی اورانیوم در ایران شود وجود نخواهد داشت.

 

این کمیته پارلمان انگلیس در ادامه گزارش خود تاکید می‌کند که ظرفیت غنی‌سازی ایران باید محدود باشد تا این کشور نتواند اورانیوم کافی غنی شده برای یک سلاح هسته‌ای را در طول شش ماه تولید کند.

 

با توجه به اهمیت نقش انگلیس و دیگر هم‌پیمانان اروپایی‌اش برای اعمال تحریم‌های سخت علیه ایران، دیدگاه‌های این کمیته می‌تواند به برطرف شدن تردیدهای آمریکا در این خصوص که اگر بخواهد شرایط سختی را برای یک توافق بلندمدت با ایران در نظر بگیرد حمایت‌های چندجانبه را از دست خواهد داد، کمک کند.

 

مایک گیپس یکی از اعضای این کمیته در پاسخ به سؤال المانیتور که چرا اکنون این گزارش را منتشر کرده است، گفت: این تصمیم تا حدی با تصمیم دولت انگلیس برای بازگشایی سفارتش در تهران مرتبط است. پارلمان همچنین هفته‌ آینده به تعطیلی تابستانی خواهد رفت و بنابراین قصد داشت که پیش از آغاز این تعطیلات انتظارات خود از مذاکرات را اعلام کند.

 

او گفت: من نمی‌دانم که این توافق به دست خواهد آمد یا نه، اگرچه اطمینان دارم که این توافق جدی و پایدار است. اگر دستیابی به توافق تا پایان ضرب‌الاجل ۲۰ ژوئیه ممکن نباشد من شخصا از تمدید توافق اولیه ژنو حمایت می‌کنم.

 

این عضو پارلمان انگلیس در ادامه از کنگره آمریکا خواست تا تحریم‌های جدید علیه ایران صادر نکند چون تحریم‌های پیشین و کنونی سبب شده است تا رویکرد ایران تغییر کند از این رو اعلام تحریم‌های جدید از سوی آمریکا در جریان مذاکرات می‌تواند چشم‌اندازهای خوب در خصوص چنین توافقی را تضعیف کند.

 

علاوه بر این در گزارش این کمیته آمده است: ایران به طور کامل به تعهداتش طبق توافق اولیه ژنو برای محدود کردن برنامه هسته‌ای‌اش عمل کرده اما اقدامات لازم برای آسان‌تر شدن انجام معاملات با ایران در زمینه کالاهای بشردوستانه انجام نشده است. اگرچه برنامه اقدام مشترک متعهد شده بود تا یک کانال اقتصادی برای هموار کردن معاملات تجاری با ایران برای تامین نیازهای داخلی این کشور در ازای استفاده از درآمدهای نفتی ایجاد کند.

 

این گزارش مشخصا آورده است که دولت انگلیس هیچ بانکی را برای ایجاد چنین کانالی تعیین نکرده اگرچه دولت آمریکا نامه‌هایی را برای اجازه دادن به بانک‌ها برای معامله با ایران در ازای استفاده از درآمدهای نفتی این کشور منتشر کرده است.

 

این گزارش در ادامه به تصمیم اخیر انگلیس برای بازگشایی سفارتش در تهران پرداخته و آورده است: ما متوجه شدیم که نبود روابط دیپلماتیک میان ایران و انگلیس برای یک مدت طولانی سبب شده تا این کشور کمتر از گذشته در ایران مورد توجه قرار گیرد و دیگر کشور‌ها انتخاب‌های بهتری برای شریک شدن با ایران در روابط بین‌المللی‌شان باشند.

 

در این گزارش با اشاره به دشمنی‌های تاریخی میان ایران و انگلیس پیشنهاد شده است که انگلیس باید به دلیل مشارکتش در ماجرای کودتای سال ۱۹۵۳ میلادی که موجب برکناری دکتر محمد مصدق نخست‌وزیر ایران شد از این کشور عذرخواهی کند. همچنین انگلیس باید میزان رنج ایرانی‌ها در جریان جنگ عراق و ایران در سال‌های ۱۹۸۸ ۱۹۸۰ به رسمیت بشناسد و در ازا ایران نیز باید حمله به سفارت انگلیس و دیگر رفتار‌هایش در گذشته را به رسمیت قبول کند.

 

کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس در پایان تحلیلی جالب از حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران ارائه داده و وی را یک انسان عملگرا خوانده که امیدوار است استانداردهای زندگی در ایران را با ترغیب غرب به لغو تحریم‌ها علیه ایران و حفظ برنامه هسته‌ای کشورش ارتقا دهد.

کلید واژه ها: کودتای 28 مرداد


نظر شما :