نماینده آبادان: سالروز سینما رکس را وارد تقویم کنید

۲۶ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۶:۵۵ کد : ۴۶۰۷ از دیگر رسانه‌ها
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نسبت به ضرورت وارد کردن ۲۸ مرداد ۵۷ سالروز آتش‌سوزی سینما رکس در تقویم رسمی کشور تذکر داد.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سید حسین دهدشتی در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس گفت: مناسبت‌های تقویم همواره یادآور حوادث مهمی در تاریخ کشورمان است، حوادثی که بیش از آنکه ضرورتی تاریخی داشته باشد از نظر فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دارای اهمیت هستند.

 

وی ادامه داد: ۲۸ مرداد ۵۷ یکی از حوادثی است که در تاریخ انقلاب اسلامی است و خاطرهٔ تلخی در ذهن ملت ایران بر جای گذاشته و موجب شعله‌ور شدن آتش خشم مردم علیه رژیم شاهنشاهی شد که هنوز هم یادآور آن درد و نفرت از عاملان و آمران آن را به همراه دارد.

 

نمایندهٔ مردم آبادان با بیان اینکه در حال حاضر ۳۶ سال از فاجعه آتش‌سوزی در یک سینما در آبادان می‌گذرد، تصریح کرد: در سینما رکس آبادان صد‌ها انسان سوختند، سینمایی سوزان که برای چند لحظه، مردان وزنان و جوانان و کودکانی را قربانی کرد که فارغ از هیاهو به تماشا نشسته بودند، تا چند ساعت بعد اجساد سوخته‌شان به دشواری شناسایی و به گورستان منتقل شود.

 

دهدشتی خاطرنشان کرد: آن‌ها که بودند و دیدند، می‌دانند که چه روز‌ها و شب‌هایی به مردم این دیار و خانواده‌های داغدار رکس گذشت که پس از داغداری باز هم مجبور به مهاجرت شدند و مهم‌تر از همه قربانیان رکس که به راستی قربانی تاریخ شدند و فراز و نشیب‌ها طوری بود که نتوانستند حتی به تشریح واقع‌گرایانه این فاجعه کمک کند.

 

این نمایندهٔ مجلس در ادامه بیان کرد: بیش از سه دهه از این جنایت می‌گذرد و با توجه به ابعاد وسیع این فاجعه تاثیر شگرف آن بر سرعت بخشیدن به انقلاب اسلامی کم لطفی‌های بسیاری در زنده نگه داشتن این فاجعه و قربانیان روا شده به طوری که در روند نامگذاری مناسبت‌های تاریخی و انقلابی تقویم کشورمان نیز ۲۸ مرداد ۵۷ فراموش شده است.

 

وی یادآور شد: این اتفاق اتفاقی بود که امام(ره) از آن به عنوان آتش‌دان و مشعل فروزان انقلاب یاد کرده و آن را مبدا بیداری ایرانیان و برپایی موج جدید در مخالفت با شاه دانستند که در حال حاضر در گوشه‌ای از بایگانی تاریخ انقلاب در حال فراموشی است.

 

نماینده مردم آبادان با اشاره به از بین رفتن کلیه آثار و بقایای ساختمان سینما رکس گفت: این موضوع موجب شده معاندین خارج از مرز‌ها با مستندسازی مجعول سعی در تحریف در تاریخ و منحرف ساختن اذهان مردم داشته باشند که البته انتظاری هم از آن نمی‌رود.

 

دهدشتی در پایان بیان کرد: وارد کردن این مناسبت در تقویم رسمی می‌تواند قدمی در راه نقشه بر آب کردن این تحرکات داشته باشد و امید است نه فقط از بعد سیاسی و ماهیتی بلکه از بعد فرهنگی به نقش آبادان در انقلاب و تاریخ دفاع مقدس توجه شود.

کلید واژه ها: سینما رکس


نظر شما :