آیت‌الله مکارم شیرازی: اسناد ساواک علیه من جعلی بود

۱۸ مهر ۱۳۹۳ | ۲۰:۱۱ کد : ۴۷۵۱ از دیگر رسانه‌ها
آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار رئیس و معاونان و مدیران مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: اسناد ساواک علیه من جعلی بود.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شامگاه چهارشنبه در دیدار مدیران و مسئولین مرکز اسناد انقلاب اسلامی با کلیدی خواندن فعالیت آنان، گفت: مسلما کار شما آثار و برکاتی فراوانی برای امروز و آیندگان خواهد داشت؛ ‌ چرا که بقای هر قوم و ملتی به بقای آثار آن وابسته است.

 

وی افزود: آگاهی نسل‌ امروز از وقایع و رخدادهای انقلاب اسلامی نیز یک نیاز مبرم و ضرورت است تا افراد با بررسی و مطالعه این آثار ضمن آگاهی از اتفاقات، درگیری‌ها، فداکاری‌ها و آشنایی با شخصیت‌ها بدانند که انقلاب ارزان به دست نیامده است.

 

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: هر چیزی را انسان ارزان به دست آورد ارزان از دست می‌دهد؛ ولی اگر گران به دست آورد به آسانی آن را از دست نمی‌دهد.

 

آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در انتشار اسناد باید خطوط قرمز را رعایت کرد، گفت: گاهی انتشار مسائل خصوصی افراد و اشخاص برای حفظ نظام ضرورت دارد، ولی گاهی نشر آن‌ها ضرورت نداشته و مصداق تجسس می‌شود که باید در این زمینه مراقب بود.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه بسیاری از اسناد ساواک بی‌اعتبار بوده و نمی‌توان بر آن‌ها تکیه کرد، یادآور شد: در زمان حمله به ساواک شیراز پرونده بنده به دست انقلابیون افتاده بود که بعد‌ها برای من ارسال شد؛ وقتی آن را مطالعه کردم دیدم برخی از مطالب نوشته شده در آن هر چند به نفع بنده است ولی دروغ بود.

 

وی تأکید کرد: نمی‌توان مطالبی بیان شده در اسناد ساواک را به عنوان یک سند قطعی حساب کرد؛ چرا که آن‌ها تقوا نداشته‌ و در بسیاری از موارد دروغ می‌نوشتند؛ از این‌رو باید قرینه‌ای بر صحت اسناد آن‌ها وجود داشته باشد تا بتواند بر آن‌ها تکیه کرد.

 

آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر انجام کار شورای و گروهی برای تحلیل اسناد اظهار داشت: تحلیل‌ اسناد باید جمعی و گروهی باشد؛ چرا که به هر میزان کار گروهی صورت گیرد خطا کمتر می‌شود؛ تحلیل تحلیلگران شورایی باشد تا به واقعیت نزدیکتر باشد.

 

 

خبررسانی کافی در مورد اسناد صورت نمی‌گیرد

 

وی ادامه داد: متأسفانه درباره مرکز اسناد و آثار منتشر شده آن نیز خبررسانی کافی صورت نمی‌گیرد؛ برای زحمات و نتایج این مرکز باید خبررسانی قوی‌تری صورت گیرد؛ چرا که در دنیا امروز در برخی موارد حرف نخست را خبررسانی می‌زند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید مرکزی قوی برای پاسخ به پرسش افراد درباره وقایع انقلاب اسلامی وجود داشته باشد، گفت: اکنون چنین مرکزی وجود ندارد؛ اطلاع‌رسانی کامل درباره مرکز اسناد انقلاب اسلامی سبب می‌شود تا این مرکز مکانی برای پاسخگویی به پرسش افراد درباره انقلاب باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: به هر میزان آگاهی فرد از وقایع بیشتر باشد موضع‌گیری او نیز مناسب‌تر بوده و فرد می‌داند که موضع‌گیری او در چه درجه‌ای باشد.

 

این مرجع تقلید در پایان سخنان خود اظهار داشت: بنده به برخی از مقامات مسؤول گفتم ظاهر فتنه مشخص است ولی پشت پرده آن را بیان کنید تا بدانیم پشت پرده قضیه چه بوده است. این کار را نکرده و مطالب آن را ارسال نکردند.

 

 

روح‌الله حسینیان: مرکز اسناد انقلاب اسلامی با فرمان امام(ره) تاسیس شد

 

حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ادامه سخنان آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ‏زمان امام راحل و به فرمان ایشان تاسیس شد تا دو هدف اساسی را دنبال کند؛ جمع‌آوری ‏منابع انقلاب اسلامی و ارائه آنچه از آن‌ها به دست می‌آید. ‏

 

وی افزود: منابعی که توسط مرکز اسناد انقلاب تهیه می‌شوند شامل مجموعه‌ای از خاطرات ‏حاضران در جریان نهضت است و تاکنون ۱۳۵۰۰ ساعت خاطره‌گویی جمع‌آوری شده است. ‏

 

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه منابع اسنادی هم جزو سندهایی هستند که ‏توسط این مرکز جمع‌آوری می‌شوند، گفت: مجموعه‌ای از تصاویر و عکس‌هایی که نشان‌دهنده ‏انقلاب و ریشه‌های نهضت، حوادث و شخصیت‌ها هستند جمع‌آوری شده و تاکنون ۳۳ هزار مجموعه عکس و ۴ ‏میلیون قطعه تصویر در این زمینه تدوین شده است. ‏

 

وی ادامه داد: سازماندهی مجموعه تصاویر و اسناد امری ضروری در مرکز اسناد انقلاب است ‏که به منظور انجام پژوهش‌های آتی و استفاده بهینه از آن‌ها صورت می‌گیرد. ‏

 

حسینیان با بیان اینکه برنامه‌های ۱۰ ساله‌ای برای مرکز اسناد تدوین شده است، گفت: تهیه ‏کتاب‌هایی مستند در مورد انقلاب بر اساس این برنامه‌ها صورت می‌گیرد و کار‌شناسان زیادی ‏در این امر دخیل هستند. ‏

 

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: ۹۳۰ عنوان کتاب تاکنون منتشر شده و ‏حدود ۲۰۰ عنوان کتاب هم در دست تهیه است. ‏

 

حسینیان گفت: انتشارات مرکز اسناد کار انتشار کتاب‌ها را بر عهده گرفته و همچنین ‏نمایندگی‌های این انتشارات در شهرستان‌های مختلف فعال است. ‏

 

وی ادامه داد: صدا و سیما هم برخی کتاب‌های منتشر شده توسط مرکز اسناد را ‏معرفی می‌کند ضمن اینکه ارتباط خوبی هم میان سازمان و مرکز اسناد در مناسبت‌های ‏مختلف وجود دارد و صدا و سیما برنامه‌های ساخته شده توسط مرکز را پخش می‌کند.

کلید واژه ها: آیت الله مکارم شیرازی ساواک


نظر شما :