ریگان، قذافی را سگ دیوانه خاورمیانه می‌خواند

۱۵ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۷:۰۵ کد : ۴۷۸ تاریخ جهان
ریگان، قذافی را سگ دیوانه خاورمیانه می‌خواند
تاریخ ایرانی: "قذافی نه تنها یک فرد وحشی و بربر است، بلکه کاملا پولکی هم هست. قذافی سگ دیوانه خاورمیانه است." این‌ها جملاتی هستند که رونالد ریگان، رییس‌جمهور وقت ایالات‌ متحده سی سال پیش در مورد معمر قذافی، رهبر لیبی مطرح کرده است.

 

به گزارش ان. پی. آر، برخی متحدان ایالات ‌متحده در آن زمان و حتی برخی از مقامات رسمی دولت ریگان، معتقد بودند که رییس‌جمهور، معمر قذافی را بیش از حد بزرگ کرده و بیش از حد به او اهمیت می‌دهد. اما نظر ریگان چیز دیگری بود. ریگان معتقد بود که رهبر لیبی از گروه‌های تروریستی و انقلابیون حمایت می‌کند. ریگان می‌گفت یکی از دلایلی که او را سگ دیوانه خاورمیانه می‌خواند همین موضوع است. رییس‌جمهور ایالات‌ متحده معتقد بود که سرهنگ قذافی یک مسلمان انقلابی بنیادگرا است.

 

طی دهه‏ 70،‌ دولت قذافی در مناطق عرب‌نشین و غیرعرب، اقدام‏های تروریستی متعددی را انجام داد و این اقدام‏ها موجب شد تا در دهه 80 از سوی غرب،‌ مهم‌ترین و خطرناک‌ترین تروریسم منطقه محسوب شود. تنش‌ها میان لیبی و غرب در دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان بالا گرفت و ریگان ‌کوشید تا قذافی را از قدرت برکنار کند، در نتیجه از سوی آمریکا و اروپا مورد تحریم‌های گسترده و انزوای سیاسی قرار گرفت.

 

ریگان دو بار در دوران ریاست‌جمهوری با قذافی درگیر شد. نخستین رویایی او با قذافی در سال 1981 بود. رییس‌جمهور آمریکا به محض اینکه مطلع شد تیم‌های ترور لیبیایی، فرستادگان آمریکا در خارج از مرزهای کشور را هدف قرار داده‌اند، تمامی دیپلمات‌های آمریکایی را از واشنگتن بیرون راند. به دنبال آن پیش از مارس 1982 ایالات متحده واردات نفت از لیبی را قطع و صادرات فناوری آمریکایی را به این کشور ممنوع کرد.

 

ریگان سعی کرد تا بیشترین فشار اقتصادی را به لیبی وارد کند اما طرابلس همچنان قدرتمند باقی مانده و این موضوع خشم رییس‌جمهور ایالات‌ متحده را بیش از هر چیز دیگری برانگیخته بود. "هاوارد تیشر"، که عضو شورای امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری ریگان بود، می‌گوید: من در اکثر نشست‌های اصلی شورا برای بررسی شرایط لیبی حضور داشتم. ریگان گهگاه شدیدا شاکی می‌شد و گاهی هم گیج. او می‌گفت چرا ما هیچ پیشرفتی برای غلبه بر لیبی نداریم. تیشر می‌افزاید: رییس‌جمهور رسما از روند بی‌تاثیر سیاست‌هایی که در مقابل قذافی در پیش می‌گرفتیم، درمانده شده بود.

 

با این حال کارتر، رییس‌جمهور آمریکا پیش از ریگان معتقد بود که دولت ریگان از قذافی تنها یک قهرمان ساخت و باعث افزایش تهدیدات تروریستی علیه آمریکا شد. در همان دوره زمانی در یک کنفرانس خبری نظر ریگان در مورد این صحبت کارتر خواسته شد و ریگان پاسخ داد: این موضوع یک بعد دیگر هم دارد و آن این است که اگر کسی کاری انجام دهد و سعی کند تا از زیر آن شانه خالی کند، هیچ خطری متوجه او نخواهد شد، بنابراین او بار دیگر تشویق خواهد شد تا به کار خود ادامه دهد و حتی اقدامات بیشتری را هم انجام دهد. آن وقت است که بوی گند کارهای او بیشتر حس خواهد شد.

 

قذافی هم در دهه 1980 خود را به‌عنوان یکی از مخالفان سرسخت رونالد ریگان به جهانیان معرفی کرد. نهایتا در سال 1986 بود که آمریکا با استراق‌سمع از سفارت لیبی در برلین شرقی به این نتیجه رسید که لیبی در انفجار باشگاه "لابل" (باشگاهی در آلمان که محل رفت‌وآمد سربازان آمریکایی بود) دست داشته است. در انفجار باشگاه لابل دو سرباز آمریکایی کشته شدند و بیش از یکصد و پنجاه نفر زخمی. ریگان هم دستور داد شهرهای لیبی را به‌شدت بمباران کنند که به کشته شدن صدها غیرنظامی از جمله "هنا" دختر قذافی منتهی شد. در واکنش به این بمباران قذافی هم دو موشک اسکاد به سوی گارد ساحلی آمریکا که در نزدیکی یک جزیره ایتالیایی مستقر بودند پرتاب کرد اما هر دو موشک در دریا فرود آمد و هیچ خسارتی در بر نداشت.

 

پس از سپری شدن چالش‌های بسیار و با انفجار هواپیمای آمریکایی بر فراز "لاکربی"، روابط لیبی و آمریکا شکل دیگری به خود گرفت. با این حال بعد از حادثه‏ 11 سپتامبر 2001، رهبر لیبی تلاش ‌کرد چهره‌ خود را نزد غرب ترمیم کند و متعهد شد تا غرامت کشته‌شدگان واقعه لاکربی را بپردازد و تسهیلات هسته‌ای خود را به غرب تسلیم کرده و در مبارزه با القاعده همکاری نماید.

 

کلید واژه ها: ریگان قذافی


نظر شما :