هاشمی رفسنجانی: میرزا کوچک‌خان موعظه و خطابه را کافی ندانست

۲۷ آذر ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۳ کد : ۴۸۶۵ از دیگر رسانه‌ها
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی به یادواره میرزای جنگلی در دانشگاه گیلان تاکید کرد: میرزا کوچک‌خان جنگلی سرشار از روح دیانت و ملیت بود و نهضتی را به یادگار گذاشت که حضور مردم را برای تعیین سرنوشت جامعه در تلفیق با آموزه‌های دینی و اسلام، جزیی از هویت تاریخی ملت ایران می‌دانست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در متن پیام ایشان آمده است:

 

نگاهی به تاریخ ایران، از گذشته‌های دور نشان می‌دهد که هر وقت بیگانگان بر اساس خوی استکباری خویش و با سوءاستفاده از خلاء محبوبیت بین مردم و حکومت، بخشی و یا بخش‌هایی از خاک این کشور عزیز را اشغال کرده‌اند و یا زمانی که حاکمان در اداره جامعه، پاهای خود را از دایره عدل فرا‌تر گذاشته‌اند و با استبداد رای، تسمه از گرده مردم کشیده‌اند، حرکت‌ها، نهضت‌ها و قیام‌هایی از سوی یکی یا گروهی از فرزندان این مرز و بوم، به وقوع پیوسته که بنا به شرایط سیاسی اجتماعی کشور، ویژگی‌ها و شرایط خاص خود را دارا بوده است. بعضی از این حرکت‌ها در مقابل استبداد سیاسی حاکم بر ایران صورت گرفته و این ویژگی‌، آن‌ها را از حرکت‌های دیگری که بر مبنای ضدیت با بیگانگان شکل گرفته، متمایز نموده است، چون جنبش‌هایی که مبنای آن‌ها عدالت‌گستری و یا آگاهی‌بخشی به مردم بوده، رهبران محبوبی را در تاریخ ایران جاودان کرده است. شناخت میرزا کوچک‌خان و نهضتی که او در تاریخ معاصر ایران ایجاد کرد، در همین راستا است که توانسته بخشی از ملت ایران را با خود همراه و موجب انگیزه مبارزه در آنان گردد.

 

میرزا کوچک‌خان جنگلی که در منطقه سرسبز گیلان و در خانواده‌ای متوسط به دنیا آمد و به تحصیلات دینی پرداخت، سرشار از روح دیانت و ملیت بود و بر اساس روحیات دینی و ملی نهضتی را در تاریخ ایران به یادگار گذاشت که به «نهضت جنگل» معروف است.

 

نهضتی که استقلال مملکت، حفظ تمامیت ارضی، وطن‌دوستی، مشروعیت و کارآمدی، آزادی‌های سیاسی، توجه به افکار عمومی، تساوی حقوق و بالاخره دموکراسی و حضور مردم را برای تعیین سرنوشت جامعه در تلفیق با آموزه‌های دینی و اسلام، جزیی از هویت تاریخی ملت ایران می‌دانست و میرزا به درستی دریافته بود که موعظه و خطابه به تنهایی کافی نیست و در عمل باید وارد میدان شد که بر اساس همین تفکر در جریان فتح تهران و اعاده مشروطه، به مجاهدین پیوست و در جنگ سه روزه مجاهدین با قوای استبداد، حضور داشت. تشکیل کمیته اتحاد اسلام و تلفیق آن با نام نهضت جنگل، نشان از حسن سلیقه مبارزین برای توجه به ابعاد دینی و ملی مبارزه داشت.

 

مشی سیاسی و هدف اصلی نهضت جنگل در مرامنامه آن‌ها مشهود است. مرامنامه‌ای که «آزادی» و «تساوی افراد» مورد تاکید قرار گرفته و درباره آسایش عمومی و نجات طبقات زحمتکش می‌گوید «ممکن نیست مگر به تحصیل آزادی حقیقی و تساوی افراد انسانی، بدون فرق،‌ نژاد و مذهب در اصول زندگانی و حاکمیت اکثریت». تاکید مبارزان نهضت جنگل بر این نکته که «کلیه افراد از حقوق مدنی مساوی بهره‌مند خواهند بود» و همچنین توجه به شغل و پرهیز از بیکاری و مفت‌خواری و ایجاد مؤسسات و تشکیلاتی که کار تولید می‌کنند، نشان از هوشیاری این گروه در آن زمان است که بسیاری از مشکلات مردم ایران در نقاط مختلف جغرافیایی به خاطر فقر مادی و بی‌رونقی اقتصاد بود.

 

با تشکر از برگزارکنندگان این مراسم که نود و چهارمین سالروز شهادت میرزای جنگلی را گرامی می‌دارند، امیدوارم این‌گونه نشست‌ها و همایش‌ها با نگاه عمیق پژوهشگران دانشگاهی و حوزوی به تبیین اهداف و عملکرد نهضت جنگل و آسیب‌شناسی آن بپردازد تا سرمایه‌ای ارزشمند از تحقیقات تاریخی برای جوانان جویای حقیقت فراهم نماید که قشر تحصیلکرده آگاه در همه جوامع سرمایه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند.

کلید واژه ها: هاشمی رفسنجانی میرزا کوچک خان


نظر شما :