مدرسه آیت‌الله بروجردی احیا می‌شود

۲۴ آذر ۱۳۸۹ | ۱۹:۴۱ کد : ۴۹ از دیگر رسانه‌ها

در آستانه عاشورای حسینی هیاتی متشکل از هیئت مدیره حسینیه قمی‌ها و آیت الله علوی بروجردی نواده آیت الله بروجردی(ره) که تولیت باقیمانده آثار بروجردی‌ها در ایران و عراق عازم کربلا شدند تا بتوانند حسینیه قمی‌ها و مدرسه آیت الله بروجردی را احیا کنند.

 

هادی انصاری(فرهنگ) که به تازگی جلد اول کتاب «تاریخ عراق؛ دیدگاه‌های اجتماعی از تاریخ عراق معاصر» تألیف دکتر علی الوَردی از استادان دانشگاه بغداد را ترجمه کرده است در خصوص تاریخ کشور عراق و سابقه حسینیه‌ها در این کشور به خبرنگار خبرآنلاین گفت: در طول تاریخ؛ عراق جایگاه مقدسی را در میان شیعیان و به ویژه ایرانیان داشته است به طوری که این کشور قبله‌گاه مردم ایران می‌باشد اما به علت سخت‌گیری‌هایی دولت عثمانی در شهرهای مذهبی کشور عراق؛ جایی برای زوار ایرانی وجود نداشت.

 

وی ادامه داد: در همان دورانی که در اروپا مساجد متعدد ساخته می‌شد، آیت الله بروجردی(ره) - در دوران مرجعیت خود- در عراق نیز بانی ساخت مدرسه و حسینیه‌هایی شدند که مدرسه آیت الله بروجردی در نجف از آن جمله است، مدرسه‌ای که در طول سال‌های بسیار علاوه بر تربیت طلاب و ایجاد فضایی برای ترویج دین و معارف اهل بیت(ع)، پذیرای مسافران و زوار ایرانی به خصوص طلاب بوده است.

 

این مترجم و محقق حوزه تاریخ در خصوص تاسیس حسینه‌هایی در این کشور نیز اینگونه توضیح داد: بعد از آیت الله بروجردی(ره) از سوی ایرانی‌های شهرهای مختلف چون تهران، اصفهان، قم، خراسان و ...حسینیه‌های بسیاری در عراق بنا شد. این حسینیه‌ها به این ترتیب پذیرای مسافران بودند که ابتدا زائران مربوط به همان شهرستان و بعد زائران ایرانی و پس از آنها زائران شیعی. به عبارتی مراکزی بودند برای پذیرایی از زوار حضرت سیدالشهداء(ع) در تمام طول سال.

 

وی با ابراز تاسف نسبت به تخریب این حسینیه‌ها تصریح کرد:متاسفانه در انتفاضه سال 1991 با چراغ سبز صدام؛ نیروهای بعثی حمله گسترده‌ای را به تمام شهرهای عراق آغاز کردند. گروهی با شعار «لا شیعه بعد الیوم...» وارد صحن حرم مطهر امیرالمومنین (ع) شدند و شیعیان بسیاری را به شهادت رساندند. آنها در این حمله تمام آثار شیعه (مدارس و حسینیه‌ها) را ویران کردند که از جمله این مدارس تخریب شده می‌توان به مدرسه آیت الله بروجردی، مدرسه دارالحکمه (آیت الله حکیم) در نجف، مدرسه آیت الله خویی و ... اشاره کرد.

 

به گفته انصاری در این حملات زمین‌هایی نیز مصادره شد که البته بعد از سقوط صدام برای نخستین بار، زمین حسینیه قمی‌ها بعد از 9 سال دوندگی به طور قانونی بازپس گرفته شد.

 

وی در این باره با اشاره به پیگیری‌های مجدانه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی،نماینده آیت‌الله سیستانی در قم توضیح داد: به تازگی هیاتی متشکل از هیات مدیره حسینیه قمی‌ها و آیت الله علوی بروجردی نواده آیت الله بروجردی(ره) که تولیت باقیمانده آثار بروجردی‌ها در ایران و عراق را برعهده دارد، عازم عراق شده است تا در آستانه عاشورا بتواند حسینیه قمی‌ها و سنگ‌بنای مدرسه آیت الله بروجردی را دوباره بنا نهد.

 

انصاری در پایان بار دیگر از رحمات و رایزنی‌های نماینده آیت‌الله سیستانی در قم برای احیای این مراکز مهم شیعی - ایرانی در عراق قدردانی و ابراز امیدواری کرد تا باقی آثار تخریب شده در عراق نیز به زودی احیا شود.

 

منبع: خبرآنلاین

کلید واژه ها: آیت الله بروجردی


نظر شما :