هاشمی رفسنجانی: اسناد تاریخی در انبارهای نمور بود

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۰۲:۴۳ کد : ۵۰۵۶ از دیگر رسانه‌ها
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه «ملتی که کتاب ندارد، فرهنگ ندارد»، گفت: کتابخانه ملی ایران می‌تواند با استفاده از سرمایه‌های فرهنگی کشور که در داخل و خارج هستند، اسلام، مکتب اهل بیت(ع) و ایران را به جهانیان معرفی کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح دیروز در دیدار رئیس و معاونین سازمان اسناد و کتابخانه ملی، غنای ایران در اسناد تاریخی و سابقه فرهنگی و تمدنی قوم ایرانی در تألیف و استفاده از کتاب را ستود و گفت: دانشگاه جندی شاپور با حضور دانشمندان اکثر اقوام و ادیان، یک مرکز بزرگ آموزشی و پژوهشی و تقریباً مملو از اسناد و کتاب‌های ترجمه شده بود که بعد‌ها اساس پیشرفت غرب در نهضت ترجمه شد.

 

ایشان در ادامه این دیدار با اشاره به اوضاع نابسامان اسناد در زمان رژیم پهلوی گفت: متأسفانه تا پس از جنگ هم اسناد کشور که از مهم‌ترین سرمایه‌های ملی هستند، بدون هیچ نظمی در انبارهای نمور زیرزمین بود و تأسیس سازمان و ساخت کتابخانه ملی در راستای حفظ گنجینه فرهنگی کشور بود.

 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر صبغه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: تقویت زیرساخت‌های فرهنگی که کتاب اساس آن است، به توسعه همه جانبه در ابعاد دیگری می‌انجامد.

 

ایشان با اشاره به سفرهای خویش به کشورهای آسیای میانه و وجود نمادهای فرهنگی گفت: مثلاً در ازبکستان و در احمدآباد هند، مجموعه‌هایی از کتاب‌های فارسی داریم که می‌توانید با تعاملات سازنده، این سرمایه‌ها و یا کپی آن‌ها را به کشور برگردانید.

 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش با یادآوری شرایط فرهنگی مخصوصاً در مقوله اسناد و مدارک در سال‌های اول پس از پیروزی انقلاب گفت: با تهیه لوازم ترمیم اسناد و آموزش نیرو‌ها از هدر رفتن اسناد تاریخی جلوگیری کردیم.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ترویج محتوای کتاب‌های ایران را برای همه ملت‌ها مفید دانست و گفت: تحقیقات دانشمندان و علمای ایران، پایه و اساس پژوهش‌های علمی اسلام و مسلمانان است.

کلید واژه ها: هاشمی رفسنجانی اسناد تاریخی


نظر شما :