ژاله آموزگار: ایرج افشار جزو غول‌های ایران‌شناسی بود

۲۱ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۵:۱۸ کد : ۵۱۲ از دیگر رسانه‌ها
معصومه جوادی نسب- دکتر ژاله آموزگار، استاد گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی در دانشگاه تهران و عضو شورای عالی علمی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی است. او به روایت خانواده استاد از دوستان و همکاران نزدیک مرحوم افشار بوده است. همکاری و همراهی در حوزه تاریخ ایران باستان و بسیاری از حوزه‌های دیگر یادها و خاطره‌های فراوانی را از استاد افشار در خاطره او ثبت کرده است. "خبرآنلاین" با او در حاشیه مراسم تشییع گپی کوتاه داشته که در ذیل می‌خوانید:

 

 

از دست دادن دکتر افشار را برای ایران و فرهنگ ایرانی چگونه می‌بینید؟

 

من فکر نمی‌کنم که مادر گیتی بتواند دوباره در این دوران کسی مثل ایرج افشار بیاورد. یعنی او از نسل کسانی بود که اگر معنی منفی‌اش را نگیرید، جزو غول‌های ایران شناسی بودند، مثل محمد قزوینی. او مردی بود از تبار بزرگان و واقعا جزو آخرین‌هایی است که رفت و هیچ کسی جای او را نخواهد گرفت. من به معنی واقعی متاثرم. ما بزرگی را از دست دادیم که هیچ کسی جای او نخواهد آمد.

 

 

گفته می‌شود مردم خارج از ایران خیلی بیشتر ایشان را می شناسند تا مردم داخل. علتش چیست؟

 

من نمی‌دانم منظور شما از مردم داخل کشور چه کسانی هستند. خب مردم کوچه و بازار که نباید ایشان را بشناسند. اگر می‌گویید در خارج می‌شناسند آنها هم نخبگان هستند وگرنه مردم کوچه و بازار خارج هم که ایرج افشار را نمی‌شناسند. کسانی که می‌شناسند نخبگان هستند. ولی معتقدم ایشان آنقدر محبوب‌اند که در سطح بالایی میان آدم‌های تحصیل کرده جای دارند. چه در داخل و چه در خارج.

 

 

محبوبیت ویژه او چه دلائلی داشت؟

 

ایرج افشار همیشه محبوب بود. همیشه محترم بود. همه همیشه دوستش داشتند. منتها خودش نمی‌خواست به خیلی جاها برود. نمی خواست خیلی معرف شود. یعنی خودش تواضع و فروتنی خاصی داشت. هیچ وقت دلش نمی‌خواست که کارهای نمایشی بکند. والا آدم بزرگی بود و جزو آدم‌هایی بود که فکر می‌کنم اهل علم تا زنده بود، قدرش را خوب شناختند. او همچنین کتاب شناسی بزرگ بود. اصلا ایشان پایه‌گذار کتاب شناسی و نسخه‌شناسی هستند. در دانشگاه تهران همه چیز با او شروع شد. من به معنی واقعی متاسفم که ایرج افشار را از دست دادیم. ما و کتاب شناسی ما و ایران‌شناسی ما برای او متاثر است.

 

کلید واژه ها: ایرج افشار


نظر شما :