نوار صوتی ترور ریگان منتشر شد

۲۱ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۷:۲۵ کد : ۵۱۴ تاریخ جهان
نوار صوتی ترور ریگان منتشر شد
تاریخ ایرانی: نوار صوتی ترور رونالد ریگان، رییس‌جمهور پیشینن ایالات متحده، پس از سی سال منتشر شد. بر اساس آنچه که در نوار صوتی شنیده می‌شود، نه رییس‌جمهور و نه حتی محافظان وی متوجه نشده بودند که ریگان در لحظه ترور آسیب دیده و تیر به او برخورد کرده است.

 

به گزارش روزنامه دیلی‌تلگراف، در نوار صوتی که تاریخ آن مربوط به مارس 1981 است، صدای هرج و مرج زیادی که بلافاصله پس از ترور ریگان و محافظانش در خیابان می‌پیچد، به گوش می‌رسد. در همین زمان یکی از محافظان ریگان فریاد می‌زند: "راوید (نام رمزی رونالد ریگان)،خوب است."

 

تنها پس از چند دقیقه "جری پار"، مامور ویژه اعلام می‌کند: ما را به اتاق اورژانس جورج واشنگتن منتقل کنید. چند دقیقه بعد ریگان به بیمارستان منتقل می‌شود و پزشکان اعلام می‌کنند که گلوله در مسیر شش‌های رییس‌جمهور قرار گرفته ‌است. پزشک معالج می‌گوید: خون زیادی از او(ریگان) رفته و به یک جراحی فوری احتیاج دارد.

 

گویا هیچ یک از محافظان ریگان و حتی خود رییس جمهور نیز متوجه نشده بودند که گلوله به شش‌های ریگان اصابت کرده و تنها مامور ویژه زمانی که متوجه خونریزی از دهان رییس‌جمهور می‌شود، دستور می‌دهد تا او را به بیمارستان منتقل کنند. مامور ویژه منجی رییس‌جمهور ریگان بوده است. پار صدای تیراندازی را شنیده بود و اطمینان حاصل کرده بود که گلوله به جایی برخورد کرده است.

 

در سال 1981، " جان وارنوک هینکلی فردیست" یک شهروند آمریکایی که بعد از دیدن فیلم راننده تاکسی عاشق جودی فاستر شده بود، از فیلم راننده تاکسی الگو می‌گیرد و سعی می‌کند ریگان را ترور کند اما موفق به انجام این کار نمی‌شود و ریگان از ترور جان سالم به در می‌برد. در ماجرای این ترور نافرجام دو محافظ اصلی ریگان هم زخمی می‌شوند.اما در این حادثه منشی مطبوعاتی کاخ سفید که از ناحیه سر هدف قرار گرفته بود به قتل رسید. بعد از این اتفاق محبوبیت ریگان در جامعه آمریکا بیشتر می‌شود.

 

هینکلی 24 سال را در یک بیمارستان روانی سپری کرده و چند سالی است که فقط در محدوده شهر واشنگتن اجازه مرخصی 24 ساعته ازبیمارستان برای ملاقات با والدین خود را دارد. رونالد ریگان پس از 8 سال زمامداری در انتخابات نوامبر 1988 جای خود را به معاون خود جورج بوش پدر داد و در سن 78 سالگی با سیاست خداحافظی کرد. او در سال‌های آخر عمر به بیماری آلزایمر (فراموشی) مبتلا شد و در 5 ژوئن 2004 در سن 93 سالگی درگذشت.

 

کلید واژه ها: رونالد ریگان


نظر شما :