عکس‌هایی که تاریخ را تغییر دادند

۱۴ شهریور ۱۳۹۴ | ۰۲:۴۱ کد : ۵۱۷۰ تاریخ مصور
عکس‌هایی که تاریخ را تغییر دادند
تاریخ ایرانی: پسری سه ساله، با تی شرت قرمز و شلوار آبی خوابیده روی شن‌های ساحل بدروم ترکیه. نیلوفر دمیر عکاس ۲۹ ساله آژانس خبری دوغان ترکیه تا جسد بی‌جان آیلان ۳ ساله را از دور دید که موج‌های دریا صورتش را نوازش می‌کند، دوربینش را برداشت و عکس گرفت، چنانکه گفته در آن لحظه هیچ کاری جز عکس گرفتن از این صحنه از دستش ساخته نبود تا فریاد جسم خاموش او را به گوش جهانیان برساند.

آیلان و خانواده‌اش اهل کوبانی بودند. او با برادر پنج ساله و پدر و مادرش از سوریه جنگ‌زده رهسپار جزیره کوس در یونان بودند. قایقشان که غرق شد، برادر و مادرش هم مردند. فقط پدر خانواده زنده مانده است.

عکس آیلان آرام جهانی را تکان داد. عکس او در قلب صفحات نخست روزنامه‌های جهان و ایران نشست؛ حالا دیگر عکسی که دمیر گرفت جزو عکس‌های تاریخی جهان شده است؛ روایتی دردناک از مصائب پناهجویان گریخته از جنگ.

تصویر آیلان، تازه‌ترین عکس در آلبوم تاریخ است که پیش‌تر کودکان بسیاری چون او با مرگ ساکت و فرار و فریادشان راوی برهه‌ای از زندگی انسان معاصر بودند که با بسته شدن چشمانشان٬ چشمان بسیاری را به محنت بشر عاصی از جنگ گشود.


دختر بچه ۹ ساله ویتنامی در سال ۱۹۷۲ که در اثر انفجار بمب ناپالم دچار سوختگی شده و برهنه در حال دویدن است.


دست کودک مبتلا به سوءتغذیه در اوگاندا در سال ۱۹۸۰ که به نمادی از بحران تغذیه در آفریقا بدل شد.


کودک و کرکس؛ بحران قحطی سال ۱۹۹۳ در سودان. کوین کار‌تر، عکاس به خاطر آنکه به کودک کمک نکرده بود تحت فشار افکار عمومی خودکشی کرد.


خاکسپاری جسد یک پسربچه آواره افغان در پاکستان. سال ۲۰۰۱.


کلید واژه ها: عکس تاریخی


نظر شما :