تکذیب گم شدن ۴۸ هزار سند تاریخی

۰۴ آذر ۱۳۹۴ | ۱۹:۱۰ کد : ۵۲۶۲ دیگر رسانه‌ها

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص مطلب منتسب به وی در برخی رسانه‌ها درباره مفقود شدن ۴۸ هزار سند میراث فرهنگی گفت: نقل قولی که در این باره منتشر شده روایت من نیست.
 

 

اسدالله درویش امیری با ارسال توضیحی به ایرنا افزود: در خصوص احتمال مفقود یا آسیب‌دیدگی ۴۸ هزار سند میراثی منتقل شده به شیراز، بنده بی‌اطلاعم و نقل قولی که از من در این باره منتشر شده روایت من نیست. وی اظهار کرد: در نشست انجمن‌های میراث فرهنگی استان البرز که با حضور استاندار و اعضای انجمن در روز پنج شنبه ۲۸ آبان‌ماه برگزار شد اینجانب با اشاره به اهمیت حفظ اسناد و مدارک تاریخی و فرهنگی که جزو اصلی‌ترین سرمایه‌های ملی کشور محسوب می‌شود به انتقال معاونت میراث فرهنگی سازمان به شیراز در دولت دهم و آثار و عوارض منفی این انتقال اشاره کردم.


وی اضافه کرد: من تاکید کردم در خلال این جابجایی و انتقال اسناد و مدارک تاریخی و کتب ارزشمند کتابخانه مرکزی سازمان که در داخل ده‌ها کارتن و گونی و به صورت کاملاً غیراصولی نگهداری می‌شد متاسفانه در این حین، این اسناد و مدارک در معرض آسیب جدی قرار گرفت. وی ادامه داد: پس از بازگشت معاونت میراث فرهنگی به تهران و متعاقب آن با استقرار دولت تدبیر و امید، بر اساس تصمیمات متخذه توسط مسئولین فعلی سازمان و تلاش جمعی از کارشناسان مطلع و دلسوز، این اسناد مرمت و بازسازی شده و مجدداً مرکز اسناد و کتابخانه سازمان با حضور رئیس سازمان میراث و رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران در تاریخ فروردین ماه ۱۳۹۳ افتتاح و مورد بهره‌برداری محققان و پژوهشگران قرار گرفت.


درویش امیری خاطرنشان کرد: بر اساس فایل صوتی موجود در پایان آن جلسه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص احتمال مفقود یا آسیب‌دیدگی اسناد منتقل شده به شیراز، بنده اظهار بی‌اطلاعی کردم.


عبدالناصر میرچی، مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز انجمن میراث فرهنگی استان البرز، روز پنجشنبه گذشته در حضور مدیرکل امور موزه‌های کشور و جمعی از مدیران استانداری البرز اظهار کرد که در پی انتقال معاونت میراث فرهنگی به شیراز ۴۸ هزار آثار تاریخی و نسخ خطی گم شده است.

بنا به ادعای یکی از روزنامه‌های پایتخت در این جلسه اسدالله درویش امیری، معاون امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی کشور، نیز تلویحاً با پذیرش این ادعا و با تأکید بر اینکه بخش قابل توجهی از آثار از میان رفته است، خطاب به رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی دولت نهم و دهم که در حال حاضر در زندان به سر می‌برد، گفت: در دادگاه جرمی مثل اختلاس مورد پیگیری و رسیدگی قرار خواهد گرفت ولی چه کسی در قبال بخش‌های نابود شده تاریخ پاسخگو خواهد بود.


حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه نیز در نشست مطبوعاتی روز ۱ آذرماه ۱۳۹۴ گفته بود اگر در دولت قبل، ۴۸ هزار سند تاریخی مربوط به میراث فرهنگی گم شده است حتماً باید به قوه قضائیه گزارش کنند تا دستگاه قضایی به عنوان مدعی‌العموم وارد شود.

کلید واژه ها: اسناد تاریخی سازمان میراث فرهنگی


نظر شما :