مشاور تبلیغاتی ریگان درگذشت

۲۶ اسفند ۱۳۸۹ | ۲۰:۴۹ کد : ۵۴۱ تاریخ جهان
مشاور تبلیغاتی ریگان درگذشت

تاریخ ایرانی: ریچارد ویرثلین، استاد اقتصاد و کسی که طراحی کمپین‌های انتخاباتی رونالد ریگان، رئیس جمهور اسبق ایالات متحده در سال‌های ١٩٨٠ تا ١٩٨۴ را برعهده داشت، امروز در سن هشتاد سالگی درگذشت.

 

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، خانواده ویرثلین خبر درگذشت وی را در بیانیه‌ای تحت عنوان "طراح کمپین‌های انتخاباتی رونالد ریگان به مرگ طبیعی درگذشت"، با پست الکترونیک برای تمامی دوستان و مقامات رسمی ایالات متحده ارسال کردند.

 

ریچارد ویرثلین جدا از کمک‌ها و اقدامات چشمگیری که طی دهه هشتاد برای مبارزات انتخاباتی ریگان انجام داده بود، از دهه ۶۰ میلادی قریب به ۲۰ سال پا به پای ریگان و در کنار او برای رسیدن وی به بالاترین مقام ایالات متحده همراهی کرده بود.

 

این استاد اقتصاد در سال‌های ۱۹۸۴‌ تا ۱۹۸۰، پس از مطالعه درباره نحوه تبلیغات به این نتیجه رسید پیش ‌فرضی که یک عمر با آن زندگی کرده بود، مبنی بر اینکه مردم تصمیمات خود را بر اساس عقل و منطق می‌گیرند، به هیچ وجه در جریان رای‌گیری‌های انتخاباتی صادق نیست. نکته مهمی که ریچارد ویرثلین پس از پیروزی ریگان در انتخابات ریاست‌ جمهوری مطرح کرد و بعدها توسط "درو وستون" تکمیل شد، این بود که مردم جذب ریگان شدند، زیرا او از برتری "ارزش‌ها" بر سیاست سخن می‌گفت. آنها به ریگان اعتماد کردند و او را در سخنانی که می‌گفت صادق ‌دیدند. ریگان قلب‌های مردم را به جای مغزهای‌شان هدف قرار داده بود.

 

بعدها بر اساس اصلی که ویرثلین برای نخستین بار مطرح کرد، مطالعاتی صورت گرفت که نشان داد هر دو رییس‌جمهور دموکرات ایالات‌ متحده پیش از باراک اوباما از طریق نفوذ به قلمرو احساسات مردم به پیروزی دست یافتند. جیمی کارتر با شعار "بازگرداندن ایمان از دست رفته مردم به حکومت" که در جریان ماجرای واترگیت خدشه‌دار شده بود و بیل کلینتون با شعار "زنده کردن امید و رویای آمریکایی" آرای مردم را به خود جلب کردند. این در حالی بود که به جزء این دو، دیگر نامزدهای حزب دموکرات با استناد به آمار و ارقام با مردم صحبت می‌کردند، با این فرض که مردم ماشین‌های محاسبه‌ای هستند که پس از شنیدن استدلال‌ها و اعداد، آنها را محاسبه کرده و پس از به‌دست آوردن نتیجه، رای خواهند داد. ویرثلین استفاده از چنین روشی را در تبلیغات انتخاباتی بطور کل رد می‌کرد.

 

ویرثلین پس از ریگان مشاور سیاسی و ناظر انتخاباتی ریچارد نیکسون و جرالد فورد، دیگر روسای جمهوری ایالات متحده، مارگارت تاچر، نخست وزیر بریتانیا و هلموت کهل، صدراعظم آلمان شد. این استاد اقتصاد در نهایت در زادگاهش "سالت لیک سیتی"، چشم از جهان بست. 

 

کلید واژه ها: رونالد ریگان


نظر شما :