یونسی: اگر امام مخالفت نمی‌کرد مردم به سید احمد رای می‌دادند

۲۶ اسفند ۱۳۸۹ | ۲۳:۳۶ کد : ۵۴۳ از دیگر رسانه‌ها
علیرضا خامسیان، عباس طهماسبی‌زاده: علی یونسی از چهره‌هایی است که کم سخن می‌گوید ولی اگر لب به سخن بگشاید آنچه در سینه دارد بازگو می‌کند.اگر چه چهره‌های امنیتی اصولا محافظه کار هستند اما مگر می‌شود در دولت اصلاحات بود و صراحت لهجه نداشت؟

 

به بهانه سالگرد ارتحال حاج احمد خمینی که امسال به دلایلی مراسم یادبود این یار همیشگی بنیانگذار انقلاب برگزار نمی‌شود قرار مصاحبه با وزیر اطلاعات دولت اصلاحات را در روزهای پایانی سال گذاشتیم و به طبقه سوم مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت رفتیم، جایی که این روزها مردان هاشمی و خاتمی الگو توسعه کشور را ترسیم می‌کنند.

 

 

انقلاب اسلامی و مردم ایران به حاج احمد آقا خیلی بدهکار هستند

 

حجت‌الاسلام علی یونسی در آستانه سالگرد ارتحال حاج احمد خمینی در خصوص ویژگی‌های شخصیتی فرزند امام خمینی اظهار داشت: به نظر من مرحوم حاج احمد خمینی بزرگ‌ترین حق را بر گردن این انقلاب دارد، زیرا ایشان بیش از همه در خدمت حضرت امام(ره) خدمت کردند و انقلاب اسلامی و مردم ایران به این شخصیت بزرگوار خیلی بدهکار هستند.

 

وزیر اطلاعات دولت اصلاحات حاج احمد خمینی را شخصیت بزرگ دینی و انقلابی دانست و گفت: ایشان هم نسل گذشته را درک کرده و هم به نسل جدید تعلق دارد و حقیقتاً حاج‌ احمد آقا بهترین دستیار امام(ره) بود. معاون حقوقی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام شخصیت حاج‌احمد خمینی را به حرکت ماه در روز تشبیه کرد و گفت: هیچگاه ماه در زمانی که آفتاب می‌درخشد رویت نمی‌شود به همین دلیل خورشید وجود حضرت امام(ره) مانع می‌شد تا شخصیت حاج‌احمدآقا رویت شود.

 

 

حاج احمد ذوب در امام بود

 

مشاور رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه حاج‌احمد آقا حقیقتاً ذوب در امام بود، تاکید کرد: اگر بخواهیم اولین مصداق واقعی برای کلمه ذوب پیدا کنیم احمدآقا را بی‌شک می‌توانیم نام ببریم ایشان در محضر امام(ره) هیچ ظهور و بروزی از خود نشان نمی‌داد در حالی که وی مستقل از وجود حضرت امام(ره) شخصیتی بزرگ بود.

 

وزیر اطلاعات دولت اصلاحات شخصیت حاج‌احمدآقا را همچون امام خمینی(ره) شخصیتی جامع‌الاطراف دانست و اظهار داشت: امام خمینی(ره) در عین حال که یک انقلابی به تمام معنا بود اما هرگز از خط اسلام تجاوز نمی‌کرد و به‌حق تنها یادگار او هم همین‌طور بود.

 

معاون حقوقی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امام به اقتضای سن نمی‌توانست به شهرهای مختلف کشور سفر کند خاطرنشان کرد: شرایط اوایل انقلاب به گونه‌ای بود که امام بایستی بر همه مسائل کشور احاطه پیدا می‌کرد که مهمترین عامل احاطه ایشان وجود حاج‌احمدآقا بود. یعنی مرحوم حاج احمد آقا با امانت کامل وظیفه اطلاع‌رسانی خود را انجام می‌داد.

 

 

حاج احمد آقا با لیبرال‌ها و گروه‌های واگرا تا مادامی که از امام(ره) نبریده بودند، ارتباط داشت

 

یونسی در پاسخ به پرسشی مبنی بر نقش حاج احمد خمینی در انتقال اطلاعات به امام(ره) گفت: حضرت امام(ره) رهبر همه بودند نه رهبر یک گروه، جناح و یا حزب خاصی. وی ادامه داد: نخبگان سیاسی، جریان‌ها، احزاب و اقلیت‌های مذهبی همه با امام(ره) ارتباط داشتند و مرحوم حاج احمد آقا بدون تبعیض رابطه امام(ره) را با همه حفظ می‌کردند‌.

 

مشاور رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: حاج‌احمدآقا با همه جریانات و شخصیت‌های سیاسی یکسان برخورد کرده و با همه آنها ملاقات داشت. با توجه به اینکه در همان دهه اول انقلاب دعواهای سیاسی بالا گرفت احمدآقا با همه ارتباط برقرار می‌کرد اما برخی گله داشته و انتظار داشتند که احمدآقا فقط حلقه انحصاری اتصال آنها با امام باشد. وی افزود: فرزند امام (ره) همانطور که رهبران حزب جمهوری اسلامی را با امام(ره) مرتبط می‌کرد با رقبای آنها نیز همین رفتار را می‌کرد. در آن زمان لیبرال‌ها، گروه‌های واگرا و جریان بنی صدر تا مادامی که از امام(ره) نبریده بودند، احمدآقا با آنها ارتباط داشت. این ارتباط برای عده‌ای قابل قبول نبود و می‌گفتند «چرا احمدآقا با آنها ارتباط دارد» اما ایشان به تبعیت از امام(ره) معتقد بودند این گروه‌ها تا زمانی که از انقلاب نبریده‌اند باید با آنها ارتباط داشت.

 

وزیر دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه امام(ره) شخصیتی فراگروهی و فراجناحی بود، تصریح کرد: در آن زمان هر حزب و جناحی به دنبال این بود که امام(ره) را منحصر به خود کند و تنها راه وصول مردم به امام(ره) ، آنها باشند اما هیچگاه احمدآقا این اجازه را به آنها نداد. البته افرادی چون شهید بهشتی، شهید مطهری، آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله رفسنجانی بودند که امام آنها را بیشتر از همه دوست داشت که به تبع آن احمدآقا نیز بیشتر با آنها ارتباط برقرار می‌کرد.

 

 

هاشمی رفسنجانی در دل و چشم امام (ره) بسیار عزیز بود

 

یونسی با بیان اینکه آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی یاران راستین حضرت امام(ره) بوده و امام(ره) به آنها فوق‌العاده علاقه داشت، اما این امر را گروهی نمی‌توانستند بپذیرند، اظهار داشت: آنهایی که اکنون با آیت الله هاشمی دشمنی می‌کنند، بدانند همواره آیت‌الله هاشمی در دل و چشم حضرت امام (ره) بسیار عزیز بود. وی تصریح کرد: تنها نگرانی امام(ره) این بود که نکند وسوسه شیاطین موجب شود که بین آیت‌الله خامنه‌ای و آیت الله رفسنجانی اختلاف ایجاد شود اما اکنون عده‌ای تلاش می‌کنند آن هدف شوم را که امام(ره) نگران بود تحقق پیدا کند.

 

یونسی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جزو یاران دست اول امام(ره) بودند، گفت: در آن زمان هم میان آنها اختلاف سلیقه بود و آیت الله هاشمی رفسنجانی یک مشرب و آیت الله خامنه‌ای هم یک مشرب خاص دیگری داشت و در تقسیم بندی سیاسی هر یک جایگاه خاص خود را داشتند و این اختلاف مشرب و سلیقه هیچ‌گاه مانع وحدت نبود و هر دو بزرگوار مطیع حضرت امام(ره) بودند.

 

 

عده‌ای به دنبال این هستند که شهید دکتر بهشتی را از ذهن مردم پاک کنند

 

یونسی در ادامه با بیان اینکه امام خمینی(ره) بدون استثنا تمام کتب شهید مطهری را تایید کرده است، ادامه داد: همانگونه که عده‌ای به دنبال این هستند که آیت الله شهید دکتر بهشتی را از ذهن مردم پاک کنند همان‌ها نیز تلاش می‌کنند شخصیت شهید مطهری را از یاد مردم ببرند. معاون حقوقی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حاج احمد آقا تلاش می‌کرد که هر کس به اندازه جایگاهی که پیش امام(ره) دارد با آنها برخورد کند، خاطرنشان کرد: حضرت امام(ره) جز روزهای آخر، از احمد آقا تعریف نمی‌کرد و در آن زمان گفت «می‌ترسم بعداز من کسانی که نسبت به من کینه دارند، کینه‌شان را بر سر تو خالی کنند.» تایید مطلق حضرت امام(ره) از حاج احمد آقا حاکی از عظمت و صداقت بی‌نظیر مرحوم حاج احمد آقا می‌باشد.

 

 

اگر امام(ره) مخالفتی نمی‌کرد تمام ملت برای ریاست‌جمهوری به حاج احمد آقا رای می‌دادند

 

یونسی اظهار داشت: اگر درآن زمان امام (ره) مخالفتی نمی‌کرد تمام ملت برای ریاست‌جمهوری به حاج احمد آقا رای می‌دادند اما امام(ره) این اجازه را به خانواده خود نداند که مسوولیت اجرایی را بپذیرند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا گرایش خاصی در بیت امام وجود داشت، گفت: شخصاً معتقدم حاج احمد آقا بعد از امام(ره) شخصیت تراز اول کشور بوده و قطعاً صاحب‌نظرترین شخصیت برای اظهارنظر در خصوص نظرات حضرت امام(ره) بودند، اما هرگز در هیچ جا نظر خود را دخیل نمی‌کرد. در زمان امام(ره) از احمد آقا هیچ مقاله یا سخنرانی مشاهده نمی‌شود چرا که نمی‌خواست جز منویات و سخنان امام(ره) چیزی مطرح باشد در حالی که لیاقت هر سمتی را بعد از امام(ره) داشت.

 

 

نظر امام(ره) این بود هیچ حزب و جریانی طرد نشود

 

یونسی تاکید کرد: نظر امام(ره) این بود که با همه احزاب و جریان‌ها ارتباط داشته باشد و هیچ حزب و جریانی طرد نشود مگر اینکه آن جریان خود را از انقلاب طرد کرده باشد. معاون حقوقی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه حاج احمد آقا در تصمیم‌گیری‌های کلان چقدر نقش داشت، گفت: احمد آقا فقط منتقل‌کننده مسائل و مطالب بود و هیچ نظری نمی‌داد. زمانی که مطالب به امام(ره) منتقل می‌شد امام(ره) خود تصمیم گیرنده بود.

 

وزیر دولت اصلاحات بزرگ‌ترین سرمایه حاج احمد آقا نزد امام(ره) را امانتداری وی دانست و گفت: حاج احمد آقا می‌دانست که اگر یک جا اشتباه کند امام(ره) با او برخورد می‌کند ایشان حساسیت‌های امام(ره) را می‌دانست و به همین دلیل سعی می‌کرد این امانتداری را به‌خوبی حفظ کند.

 

 

حاج احمد آقا معتقد به انتقام‌گیری نبود

 

یونسی حاج احمد آقا را هم در زمان امام(ره) و هم در زمان حال مظلوم دانست و گفت: در زمان امام(ره)، افرادی به ایشان اهانت می‌کردند اما ایشان عکس‌العملی نشان نمی‌داد و معتقد به انتقام گیری نبود. برخی ایشان را به تبعیض و اینکه سخنانشان را به امام(ره) منتقل نمی‌کند، متهم می‌کردند و گاهی چیزهایی را که جرات نمی‌کردند به امام(ره) بگویند به احمد آقا نسبت می‌دادند ولی ایشان مطلقا به آنها ترتیب اثر نمی‌داد. وی ادامه داد: حاج احمد آقا این مظلومیت را تحمل می‌کرد و هرگز شکایت آنها را به امام(ره) نمی‌گفت و حق می‌داد که تیرهای بلا به ایشان اصابت کند. هنوز افرادی هستند که اینگونه در مورد بیت حضرت امام(ره) عمل می‌کنند.

 

یونسی در خصوص تفاوت شخصیتی حاج احمد آقا در زمان امام(ره) و زمان رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفت: ایشان بعد از ارتحال امام(ره) در تبعیت از مقام ولایت همانند زمان امام(ره) عمل می‌کرد و از همان شب اول بعد از ارتحال اعلام اطاعت و بیعت کردند. وزیر دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: حاج احمد آقا یک ترمز و یا لنگری بودند برای کسانی که می‌خواستند تندروی کنند. ایشان آنها را حفظ کرده و همواره تاکید می‌کرد که باید از رهبری تبعیت کنند. کسانی که از نظام اجرایی طرد می‌شدند احمد اقا آنها را به دور خود جمع و دلداری و بازسازی می‌کرد و مجدد به خدمت باز می‌گرداند. یعنی او پناهگاه همه یاران حضرت امام(ره) از هر گروه و جناح داخل نظام جمهوری اسلامی بود.

 

 

اگر حاج احمد آقا اکنون در قید حیات بودند بسیاری از مشکلاتی که رخ داده پیش نمی‌آمد

 

وی ادامه داد: حاج احمد آقا بعد از ارتحال امام(ره) مسوولیت کمتری داشت اما قدرت تعدیل‌کننده‌ای بود و اگر چنانچه در حال حاضر در قید حیات بودند بسیاری از مشکلاتی که رخ داده پیش نمی‌آمد چرا که همه او را قبول داشته و به او اعتماد داشتند و شان و موقعیت ایشان نیز موجب می‌شد که همه احترام او را حفظ کنند.

 

 

عمل کردن به سیاست جذب حداکثری برای عناصر تنگ نظر قابل تحمل نیست

 

یونسی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه طبق صحبت‌های شما حاج احمد آقا با همه گروه‌های نظام ارتباط داشت، سید حسن آقا نیز همین روش را در پیش گرفته و با گروه‌های سیاسی حشر و نشر دارد و اخیراً نیز به دیدار برخی از زندانیان آزاد شده نیز رفته اما این رفتار وی مورد انتقاد و هجمه منتقدین قرار گرفته و اعلام می‌کند که این امر سیر و سلوک امام نیست آیا چنین امری واقعیت دارد؟ گفت: حاج حسن آقا همان مشی پدر مرحوم خود را دنبال می‌کند و من ندیدیم که یک سخنرانی و حرکت تفرقه انگیز داشته باشد. عمل کردن به سیاست جذب حداکثری برای عناصر تنگ نظر قابل تحمل نیست. وی افزود: ایشان بسیار متعبد به اسلام و معتقد به نظام و مطیع مقام رهبری است و مشی امام(ره) و پدر خود را دنبال می‌کند و معتقد است که نظام باید جذب حداکثری را داشته باشد. وزیر اطلاعات دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: اگر احمد آقا نیز در قید حیات بود قطعاً همین‌گونه عمل می‌کرد.

 

 

عده‌ای صحبت از وحدت کردن را برنمی‌تابند

 

معاون حقوقی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: فکر می‌کنم دیر یا زود همه باید به این جا برسیم و تنها راه وحدت این است. اگرچه متاسفانه عده‌ای صحبت از وحدت کردن را برنمی‌تابند و هر کس را که دعوت به وحدت نماید، مورد هجمه قرار می‌دهند. یونسی با طرح این پرسش که حالا چرا عده‌ای مخالف وحدت هستند از مواضع اخیر آیت الله مهدوی کنی در حمایت از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تقدیر کرد وگفت: اینکه ایشان فرمودند همچنان در پای سخنان آیت الله هاشمی می‌نشینم به‌راستی سخنی متواضعانه و حکیمانه است. ایشان همچنین گفتند که مخالفین آقای هاشمی مهم نیستند، بنده نیز با این سخن موافقم که مخالفین رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گروهی هتاک و حرمت‌شکن هستند که حساب آنها با اکثریت ملت ایران جداست.

 

 

سید حسن خمینی در شرایط کنونی بهترین مسیر را در حفظ شان امام (ره) و بیت آن حضرت انتخاب کرده است

 

مشاور رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه معتقدم حاج سید حسن آقا در شرایط کنونی بهترین مسیر را در پیمودن و حفظ شان حضرت امام (ره) و بیت آن حضرت را انتخاب کرده است ادامه داد: دو سال پیش مرحوم آیت الله توسلی زمانی که احساس کردند عده‌ای هتاک، حرمت بیت امام(ره) را رعایت نمی‌کنند در حال سخنرانی از شدت عصبانیت از دنیا رفته و شهید این بیت شدند. یونسی در پایان گفت‌وگوی خود با ایلنا تاکید کرد: همه ما باید حریم امام(ره) و خانواده ایشان را حفظ کنیم و همانطور که پیامبر و آل او را واجب الاحترام می‌دانیم همانگونه نیز باید بیت امام(ره) را مورد احترام قرار دهیم.

 

یونسی در واکنش به اظهارات برخی که اعلام می‌کند بیت امام(ره) ژنی نیست و خیلی‌ها می‌توانند بیت امام باشند، گفت: همین استدلال را مخالفین اهل بیت به‌کار می‌بردند و در هر صورت مرحوم حاج احمد آقا و یادگار عزیز آن مرحوم از نزدیکترین شخصیت‌های پیرو خط امام(ره) هستند.


منبع: ایلنا

 

 

کلید واژه ها: سید احمد خمینی علی بونسی


نظر شما :