سنگ مزار ایرج افشار به سرقت رفت

واکنش بهرام افشار به مفقود شدن سنگ مزار پدرش
۰۴ مهر ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۵ کد : ۵۶۰۵ وقایع اتفاقیه
واکنش بهرام افشار به مفقود شدن سنگ مزار پدرش
سنگ مزار ایرج افشار به سرقت رفت
تاریخ ایرانی: در پی انتشار اخباری مبنی بر مفقود شدن سنگ مزار ایرج افشار، سندپژوه و ایرانشناس فقید، فرزندش بهرام افشار در گفت‌و‌گو با «تاریخ ایرانی» این اتفاق را سرقتی عادی خواند.

 

خبر مفقود شدن سنگ مزار ایرج افشار از روز گذشته در صفحات اینستاگرام برخی چهره‌های فرهنگی دست به دست چرخید. به دنبال انتشار این خبر، بازار گمانه‌زنی برخی سایت‌ها و اصحاب رسانه نیز بر سر این موضوع داغ شد که این مسئله، در ادامه تخریب و یا مفقود شدن سنگ قبر تعدادی از چهره‌های فرهنگی و شناخته‌شده در چند سال گذشته است؛ اما بهرام افشار، فرزند ایرج افشار که روز جمعه بر سر مزار پدر رفته بود و خبر مفقود شدن سنگ مزار توسط وی منتشر شد، این گمانه‌زنی‌ها را نادرست دانست و در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است این اتفاق ریشه در برخی جریان‌های تندرو داشته باشد که با پدر وی سر عداوت دارند، به «تاریخ ایرانی» گفت: «این تنها یک سرقت عادی است.» وی دلیل این سرقت را گران‌قیمت بودن سنگ قبر پدرش خواند و هرگونه احتمال دیگری را در این زمینه رد کرد.

 

روز گذشته نیز آرش افشار دیگر فرزند ایرج افشار گفته بود: «مزار پدرم در آرامگاهی خصوصی در بهشت زهرا(س) واقع است. سنگ مزار ایشان، سنگی یک تکه‌ای از کاشان، به قطر ۱۰ سانتی‌متر و بسیار سنگین بود؛ بنابراین هر کسی این سنگ را برداشته، حتماً کمک داشته است. امیدوارم هرچه زودتر سنگ به محل قبلی‌اش بازگردانده شود» او در پاسخ به این سؤال که «آیا خانواده افشار قبلاً پیامی از فرد یا افرادی که تهدید به انجام این کار بکنند، دریافت کرده بودند یا خیر؟» چنین تهدیدی را به طور کامل رد کرده بود. بر این اساس مطرح کردن احتمالاتی مبنی بر سرقت سنگ قبر این ایرانشناس برجسته، از سر عداوت شاید باید دورترین گزاره‌ای باشد که بتواند به ذهن اصحاب رسانه برسد، آن هم در مورد فردی که تقریباً سراسر عمرش را با نسخ خطی، سند و کتاب به سر آورد و کمترین اصطکاک را با جریان‌های مخالف خویش داشت.

 

گفتنی است، احمد مسجدجامعی عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران نیز امروز در واکنش به این خبر، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «صبح امروز بر سر مزار مرحوم ایرج افشار حاضر شده و با مسئولین بهشت‌زهرا در مورد اتفاق ناگوار پیش‌آمده برای سنگ مزار ایشان صحبت کردم. مقرر شد طی چند روز آینده سنگ مزار جدید با همان کیفیت و طرح سابق (امضای مرحوم ایرج افشار و خط جناب آقای محمد احصایی) آماده و نصب شود. ضمناً لازم به ذکر است که مسئولین بهشت‌زهرا پیگیر علل اتفاق ناگوار پیش‌آمده هستند...»

کلید واژه ها: ایرج افشار


نظر شما :