آمریکا اسناد کودتای ۲۸ مرداد را منتشر کرد

۲۶ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۹ کد : ۵۸۸۲ دیگر رسانه‌ها
آمریکا اسناد کودتای ۲۸ مرداد را منتشر کرد
تاریخ ایرانی: وزارت امور خارجه آمریکا برای نخستین بار کتاب اسناد کودتای ۲۸ مرداد که به سرنگونی دولت محمد مصدق منجر شد را منتشر کرده است.

 

به گزارش بی‌بی‌سی، این اسناد به وقایع سال‌های ۱۹۵۴ -۱۹۵۱ می‌پردازد و حوادث قبل از کودتا، عملیات سرنگون کردن مصدق و نیز وقایع پس از آن را در بر می‌گیرد.

 

وزارت خارجه آمریکا سال گذشته - در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و تصدی جان کری بر این وزارتخانه - اجازه انتشار کتاب اسناد کودتای ایران را نداده بود.

 

وزارت امور خارجه آمریکا در سال ۱۹۸۹ کتاب اسناد مربوط به روابط ایران و دولت دوایت آیزنهاور را منتشر کرد که اسناد کودتا در آن گنجانده نشد. آن اقدام بحث‌برانگیز اعتراضات زیادی را در پی داشت.

 

به همین علت در سال ۱۹۹۲ کنگره آمریکا، وزارت امور خارجه را موظف کرد که تاریخ دیپلماسی ایالات متحده را به طور «جامع، دقیق و قابل اعتماد» چاپ کند.

 

وزارت امور خارجه همچنین پذیرفت که نسخه تکمیل شده‌ روابط ایران و آمریکا در دهه ۱۹۵۰ را چاپ کند که سرانجام روز پنجشنبه (۱۵ ژوئن) منتشر شد.

 

پیش از این در سال ۲۰۱۳ سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا)، با خارج کردن اسنادی از طبقه‌بندی محرمانه به نقش خود در آن کودتا اعتراف کرده بود.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، اسناد اخیر در قالب ۴ محور کلی «تلاش‌های ایالات متحده برای فهمیدن مصدق از فوریه ۱۹۵۱ تا فوریه ۱۹۵۲»، «بحران سیاسی جولای ۱۹۵۲ ایران و تبعاتش»، «برنامه‌ریزی و اجرای عملیات آژاکس در اوت ۱۹۵۳» و «روزهای پس از عملیات آژاکس از سپتامبر ۱۹۵۳ تا دسامبر ۱۹۵۴» منتشر شده است.

 

در یکی دیگر از ۳۷۵ سند منتشرشده آمده روند سرنگونی دولت مصدق در آستانه رسیدن به موفقیت است و زاهدی هم اکنون در رادیو حضور دارد.

 

یکی از این اسناد به تاریخ ١٩ اوت ١٩٥٣ نشان می‌دهد رابط سیا در تهران و سفیر آمریکا از واشنگتن خواسته‌اند پس از کودتا، برای کمک به دولت زاهدی ۵ میلیون دلار بودجه اختصاص دهد.

کلید واژه ها: کودتای 28 مرداد اسناد کودتا


نظر شما :