مرگ آخرین بازمانده لنین‌ها

۱۱ فروردین ۱۳۹۰ | ۲۲:۱۱ کد : ۵۹۱ تاریخ جهان
مرگ آخرین بازمانده لنین‌ها
تاریخ ایرانی: الگا یولیانوا، آخرین بازمانده از خانواده ولادیمیر لنین، رهبر انقلاب روسیه در سن 89 سالگی در مسکو درگذشت.

 

به گزارش دیلی‌تلگراف، یولیا که برادرزاده لنین محسوب است، دو سال پیش از مرگ عموی خود در سال 1922 چشم به جهان گشود. او تنها بازمانده از خانواده لنین بود که نام خانوادگی این خاندان را با خود به همراه داشت.

 

الگا فرزند دکتر دیمیتری، برادر کوچک‌تر لنین بود. دیمیتری در زمان حکمرانی برادر بزرگترش و پس از انقلاب سال 1917 پست‌های بالایی را به پیشنهاد لنین کسب کرد. اما بیشترین خدماتشدر دوران لنیین در سمت وزرارت بهداشت بود. دیمیتری 19 سال پس از مرگ برادر بزرگترش در سال 1943 درگذشت. تنها بازمانده از وی الگا بود. الگا پس از مرگ پدر در دانشگاه دولتی مسکو در رشته شیمی به تحصیل پرداخت و بعدها در همانجا مشغول به کار شد. الگا در این سال‌ها چندین جلد کتاب و بیش از یکصد و پنجاه مقاله درمورد لنین و خانواده خود منتشر کرد.

 

آخرین سخنان رسمی وی به عنوان تنها بازمانده خانواده لنین زمانی بود که بحث تغییر مکان بدن مومیایی شده عموی وی از میدان سرخ مطرح شد. الگا شدیدا در مقابل اتخاذ چنین تصمیمی ایستادگی کرد. او در ماه ژانویه سال جاری طی مصاحبه‌ای با یک روزنامه روسی گفت: دوست ندارم جایگاه بدن ولادیمیر لنین تغییر کند و بار دیگر او را دفن کنند. چرا که بدن وی در حال حاضر در آرامش کامل است.

 

ولادیمیر ایلیچ لنین، انقلابی کمونیست روسی، رهبر انقلاب ۱۹۱۷ روسیه و بنیانگذار اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود. او یکی از چهره‌ها و رهبران سیاسی برجسته قرن ۲۰ و اولین رییس ‌جمهور اتحاد جماهیر شوروی سابق به شمار می‌رود. اندیشه لنین در نزد برخی به عنوان "آخرین مرحله سرمایه داری" به شهرت رسید. تفکر او بر پایه برتری طبقه کارگر و حقانیت تاریخی آن استوار بود. لنین معتقد بود که طبقه کارگر حق دارد برای انجام رسالت تاریخی خود، به سلطه طبقات دیگر پایان دهد و دیکتاتوری پرولتاریا را مستقر سازد. ابزار کارگران برای رسیدن به این هدف حزب طبقه کارگر است که به گفته لنین آگاه‌ترین عناصر طبقه کارگر در آن گرد آمده و متشکل شده‌اند.

 

کلید واژه ها: لنین


نظر شما :