۳.۵ میلیون پرونده برای شخصیت‌ها در ساواک

۲۹ آذر ۱۳۸۹ | ۱۲:۵۲ کد : ۶۷ از دیگر رسانه‌ها

تاریخ ایرانی: قاسم تبریزی از مسوولان مرکز اسناد تاریخی به وجود ۳.۵ پرونده برای شخصیت ها در ساواک اشاره کرد و گفت:از بین مبارزان دهه 30،20 و 40 نیز تا به حال 18 هزار نفر شناسایی شده‌اند که دارای پرونده خاصی هستند

 

 مسوول تدوین کتاب‌های رجال تاریخی در گفت‌و‌گو با "همشهری ماه" اظهار داشت:‌ وزارت اطلاعات کمی بیش از 50 میلیون سند در اختیار دارد که  ۳.۵ میلیون پرونده شخصیت‌هاست و حدود 2 میلیون برگ در مورد احزاب چپ و مذهبی است.وزارت اطلاعات با تقسیم‌بندی دوره‌ها،شروع به انتشار اسناد کرد.

 

وی درباره پرونده‌سازی های ساواک گفت: رجال پهلوی جزو سوژه‌های ساواک نبود،ولی گزارش‌هایی که می‌آمد،به نام آنها پرونده درست می‌شد.پرونده‌های ساواک سه نوع بود.یکی سوژه‌ها مثل آیت الله طالقانی،آیت الله مطهری،آیت الله بهشتی و آیت الله گلپایگانی.یکی کسانی که در مقطعی نسبت به آنها حساس می‌شدند.طرف زندگی عادی داشت ولی در مقاطعی مانند 15 خرداد وارد حوادث سیاسی شد.در همان زمان به عنوان سوژه موقت برای وی پرونده درست می‌کردند و احتمالا دستگیری یا زندان به همراه داشت.پرونده‌های نوع سوم،پرونده‌هایی بود که از گزارش‌های پراکنده تشکیل می‌شد.به عنوان مثال می‌توان به پرونده هوشنگ نهاوندی،عبدالله ریاضی،علی امینی،منوچهر اقبال،پرویز نیک خواه و مهندس شریف امامی اشاره کرد.24 عنوان از پرونده این افراد تاکنون منتشر شده است.

 

تبریزی افزود: هنوز از رجال پهلوی و مبارزان اسناد منتشر شده زیادی داریم.همین کمیته مشترک ضدخرابکاری که در سال 1349 تاسیس شد و تا 57 فعال بود،بیش از 10500 نفر تا به حال شناسایی شده‌اند که در اینجا زندانی شده‌اند.هر کدام از اینها پرونده‌ای از 10 صفحه تا پنج شش جلد دارند. از بین مبارزان دهه 30،20 و 40 نیز تا به حال 18 هزار نفر شناسایی شده‌اند که دارای پرونده خاصی هستند. در مورد احزاب و گروه‌ها اسنادی هست که یک بخش آن هنوز قابل چاپ نیست ولی بخشی از آن در نوبت انتشار است.

   

وی در پاسخ به این سووال که چه افرادی می‌توانند به پرونده باقی مانده خودشان در اسناد در ساواک دسترسی داشته باشند،گفت:زمانی مهندس لطف الله میثمی یا حبیب الله پیمان پرونده خوشان را می‌خواهند.صرفنظر از فعالیت‌های سیاسی فعلی آنها،این پرونده به آنها داده می‌شود.

 

کلید واژه ها: ساواک رجال پهلوی


نظر شما :