نوه استالین از نمایندگان دوما شکایت کرد

۲۹ آذر ۱۳۸۹ | ۱۶:۳۸ کد : ۶۸ تاریخ جهان
نوه استالین از نمایندگان دوما شکایت کرد

تاریخ ایرانی:"یوگنی جوگاشویلی" نوه ژوزف استالین،رهبر سابق اتحاد جماهیر شوروی از پارلمان روسیه (دوما)به جرم افترا درباره دست داشتن پدربزرگش در قتل عام 1940 کاتین شکایت کرد.

 

به گزارش مسکو تایمز، جوگاشویلی در شکایت خود که تاریخ ارسال آن مربوط به یک هفته پیش است از نمایندگان دوما که حمایت خود را از بیانیه 26 نوامبر علیه استالین اعلام کردند ،درخواست 3.2 میلیون دلار جریمه نقدی کرده است.

 

در تاریخ 26 نوامبر، مجلس نمایندگان روسیه بیانیه‌ای را به تصویب رساند که در آن ژوزف استالین عامل اصلی قتل‌عام بیست هزار یهودی در طی سال‌های جنگ جهانی اول شناخته شد.نمایندگان در این بیانیه اعلام کردند که فرمان قتل عام کاتین را استالین صادر کرده است.

 

جوگاشویلی پیش از این نیز از "نووایا گازتا"، روزنامه لیبرال و منتقد دولت روسیه، بدلیل انتشار مقاله‌ای درباره استالین که آن را توهین‌آمیز و دروغین می‌دانست، شکایت کرده بود اما دادگاه روسیه این شکایت را وارد ندانست و به برائت روزنامه نووایا گازتا رای داد.


او در شکایت خود اعلام کرده بود که روزنامه نووایا گازتا با نوشتن این مطلب که ژوزف استالین،رهبر پیشین شوروی مستقیما فرمان قتل هزاران نفر از شهروندان کشورش را صادر کرده بود،به حیثیت پدربزرگش لطمه وارد کرده و به او اهانت کرده است .در آن شکایت نیز او خواستار پرداخت غرامتی بالغ بر 340 هزار یورو از این روزنامه شده بود. نوه استالین می‌گوید:پدر بزرگش هرگز مستقیما فرمان قتل کسی را صادر نکرده بود.این نوع اتهامات از جانب کسانی وارد می شود که هیچگونه ارتباطی با تاریخ ندارند و این اتهامات فقط تبلیغات علیه استالین است.چرا کسی به نقش سازنده و مهم استالین درسال‌های 1924 تا 1953 اشاره نمی‌کند.


روزنامه نووایا گازتا در 22 آوریل سال جاری مقاله‌ای تحت عنوان "بریا گناهکار است" منتشر کرد و نوشت که استالین رهبر شوروی سابق به "لاورنتی بریا"،رئیس سازمان مخوف امنیتی آن دوران(چکا) مستقیما دستور داده بود تا هزاران نفر از شهروندان کشورش و لهستان را به قتل برساند و شخصا زیر فرمان اعدام آنها را امضا کرده بود. این کشتار در کاتین در روسیه روی داد.بسیاری از سازمان‌های مدافع حقوق بشر و تاریخ‌دانان از طرح این شکایت شگفت زده شدند و آنرا اهانت به میلیون‌ها قربانی یکی از دیکتاتورهای نامی جهان خواندند.

 

طبق آمار رسمی که در زمان گورباچف رهبر شوروی سابق منتشر شد،در سالهای ۱۹۳۷ و ۱۹۳۸ بین چهار تا شش میلیون نفر توسط استالین در تصفیههای خونین او بازداشت شده و بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار نفر به اعدام محکوم و چند میلیون نفر به اردوگاه‌های کار اجباری اعزام شدند که تنها یک دهم آنها از سرما و گرسنگی جان سالم به در بردند.


با این وجود دولت روسیه در سال‌های اخیر تلاش زیادی بعمل آورد تا تصویر بهتری از استالین بدست بدهد.این تلاش‌ها که از پنج تا شش سال گذشته از سوی ولادیمیر پوتین آغاز شده است از جانب مردم و رسانه‌های تحت کنترل دولت نیز حمایت می‌شود. بسیاری از سازمان های مدافع حقوق بشر تلاش دولت روسیه را در تحریف تاریخ و قهرمان‌سازی استالین شدیدا مورد انتقاد قرار داده اند اما اکثر تحلیلگران امور روسیه میگویند که این نگرش نو به تاریخ از حمایت مردم این کشور برخوردار است.


سال گذشته در یک مسابقه تلویزیونی موسوم به "قهرمانان ملی روسیه" که از مردم سراسر این کشور خواسته شده بود تا یک نفر را بعنوان قهرمان ملی خود انتخاب کنند در رای گیری ژوزف استالین مقام سوم را کسب کرد.

 

کشتار کاتین (یا کشتار جنگل کاتین) که به کشتار دسته جمعی حدود 20 هزار اسیر جنگی لهستانی در ۵ مارس سال ۱۹۴۰ میلادی در جریان جنگ جهانی دوم توسط پلیس مخفی اتحاد شوروی معروف است،‌یکی از اختلافات قدیمی دو کشور لهستان و روسیه به شمار می‌آید. مقامات اتحاد شوروی سابق این کشتار را به ارتش آلمان نازی نسبت می‌دادند ولی دولت روسیه در سال ۱۹۹۰ مسئولیت این کشتار را پذیرفت و تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرد.

 

در سال 1940 پلیس مخفی شوروی با نظر مثبت استالین و به دستور لاورنتی بریا،رئیس پلیس مخفی استالین، هزاران نفر از اسرای جنگی لهستانی شامل افسران،نیروهای امنیتی و انتظامی و دگراندیشان را اعدام کرد.در ۲۸ آوریل ۲۰۱۰ بود که روزنامه لوموند طی خبری اعلام کرد که به دستور دیمیتری مدودف،رئیس جمهور روسیه،بخشی از اسناد سابقاً سری مربوط به کشتار کاتین شامل اسامی امضا کنندگان،عاملان و قربانیان این قتل عام روی اینترنت قرار گرفته است.این اسناد که در آن نامه "بریا" به استالین و پیشنهاد اعدام اسرای لهستانی درج شده‌است، نقش پلیس مخفی (NKVD ،کمیساریای خلق برای امور داخلی) را در قتل عام افسران و روشنفکران لهستانی نشان می‌دهد.نامه بریا، امضای مولوتوف، وروشیلوف، کالینین،میکویان و کاگانوویج (اعضای دفتر سیاسی حزب کمونیست شوروی) و بازجویانی جون کوبولف،مرکولف و باشتوکف را نیز دارد. در این نامه همگی با کشتن اسرا موافقت می‌کنند و استالین بر تصمیم آنها مهر تایید می‌زند.

 

 

کلید واژه ها: استالین لهستان


نظر شما :