الجزیره: خلیج فارس نامی با بیش از ۲۰۰۰ سال سابقه است

۲۹ آذر ۱۳۸۹ | ۱۸:۰۱ کد : ۶۹ از دیگر رسانه‌ها

سایت انگلیسی شبکه خبری الجزیره در مقاله‌ای اذعان کرد:"خلیج فارس" نام تاریخی خلیجی است که با بیش از ۲۰۰۰ سال سابقه بین ایران و شبه‌جزیره عربستان قرار دارد.

به گزارش شبکه ایران، سایت انگلیسی شبکه خبری الجزیره در مقاله‌ای اذعان کرد: "خلیج فارس" نام تاریخی خلیجی است که بین ایران و شبه‌جزیره عربستان قرار دارد.این شبکه خبری با اشاره به دردسرهایی که نیروی دریایی آمریکا با به ‌کار بردن نام مجعول "خلیج ع ر ب ی" با آن مواجه شد، نوشت: مقامات آمریکایی سعی کردند که نام "خلیج ع ر ب ی" را در شرایطی به کار ببرند که نام تاریخی این خلیج، خلیج فارس است.

شبکه ایران برای نخستین بار این حرکت مقامات آمریکایی در نیروی دریایی را افشا کرد که سبب اعتراض رسمی وزارت امور خارجه ایران و کاربران اینترنتی به این مسئله شد.

این شبکه خبری ادامه داد: نام مجعول "خلیج ع ر ب ی" تنها چند دهه است که کاربرد یافته است و نام خلیج فارس بیش از ۲۰۰۰ سال سابقه تاریخی دارد.الجزیره افزود: حتی پس از اسلام نیز از این خلیج به عنوان "بحر فارس" یاد می‌شد.

نام مجعول "خلیج ع ر ب ی" نخستین بار توسط عبدالکریم قاسم، از رهبران عراق به کار برده شده و با گسترش گرایش‌های پان‌عربیستی به کاربرد آن دامن زده شد؛ در به‌ کار بردن این نام مجعول دست قدرت‌های فرامنطقه‌ای نیز در کار بوده است.

کلید واژه ها: خلیج فارس


نظر شما :