خاطرات ناصر تقوایی از دایی جان ناپلئون تا ناخدا خورشید

۰۶ آبان ۱۳۹۱ | ۰۸:۲۹ کد : ۲۷۲۰ از دیگر رسانه‌ها
ناصر تقوایی گفت: آخرین نسخه‌ای که از «ناخدا خورشید» در تلویزیون دیدم، ۳۷ دقیقه کوتاه‌تر از آن چیزی بود که من ساختم! اگر این فیلم را با تمام صحنه‌هایش دوست ندارند،‌ نخرند و نمایش ندهند نه اینکه هر بار پنج تا ۱۰ دقیقه از آن را بیرون بیاورند بدون اینکه چرایش مشخص باشد.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این کارگردان سینمای ایران با انتقاد از نحوه نمایش «ناخدا خورشید» در تلویزیون ادامه داد: نمی‌دانم چرا اما آخرین باری که تلویزیون این فیلم را نمایش داد هر کاری که «ناخدا خورشید» با یک دستش انجام می‌داد، قیچی شده بود!

 

 

خاطراتی از «ناخدا خورشید»

 

تقوایی که در جلسه پرسش و پاسخ نمایش فیلم «ناخدا خورشید» در سینما تک «قلهک» سخن می‌گفت با یادآوری خاطرات ساخت «ناخدا خورشید» بیان کرد: من چند سالی مشغول ساختن مجموعهٔ «کوچک جنگلی» برای تلویزیون بودم که البته آنچه ساخته شد هیچ ربطی به من و متنم ندارد. در آن مدت تجربه علی حاتمی که ۱۰ سال معطل ساخت فیلمش بود، جلوی چشمم بود و بالاخره خودم را از شر آن فیلم راحت کردم.

 

کارگردان «ناخدا خورشید» ادامه داد: پس از آنکه من از مجموعهٔ «کوچک جنگلی» جدا شدم یک گروهی از تیمم هم از سوی گروه جدید رانده شدند. من آن زمان داریوش ارجمند را برای نقش میرزا و سعید پورصمیمی و فتحعلی اویسی را برای نقش‌های دیگر انتخاب کرده بودم که آن‌ها را از آن مجموعه بیرون کردند که نکند چون با من بوده‌اند، وسط کار قالشان بگذارند.

 

تقوایی افزود: من این گروه را جمع کردم و با آن‌ها «ناخدا خورشید» را ساختم، حتی جالب است که بگویم ما مجبور شدیم بیش از ۵۰ درصد از بازی‌های فتحعلی اویسی روی دریا را با کمک بدل بگیریم چون او کارمند تلویزیون بود و هر روز تماس می‌گرفتند که اگر به تهران برنگردی اخراجت می‌کنیم. چنان جنگ اعصابی برای اویسی به وجود آورده بودند که او از گفتن یک سلام جلوی دوربین عاجز بود.

 

کارگردان «ناخدا خورشید» سپس با یادآوری خاطراتی از عوامل پشت دوربینش گفت: عبدالله اسکندری گریمور چهارم فیلم «دایی‌ جان ناپلئون» بود. من تا مدتی فکر می‌کردم او از من حقوق ماهیانه می‌گیرد اما در آخر کار متوجه شدم که اسکندری به خاطر کار کردن با گریمورهای شاخص تلویزیون که در «دایی ‌جان ناپلئون» بودند از در پشتی می‌آمد و کار‌ها را می‌دید و سعی می‌کرد تجربه کند. ما هم با فیلم دیدن، فیلمساز شدیم و جایی نبود که بخواهیم فیلمسازی را یاد بگیریم مگر آنکه عدهٔ محدودی توانایی رفتن به خارج از کشور را داشتند.

 

 

هر جا که فیلم ساخته‌ام، نابود شده است

 

تقوایی همچنین در ابتدای این نشست، هنگامی که می‌خواست درباره «ناخدا خورشید» صحبت کند، بیان کرد: متاسفانه بسیاری از مناطق ایران مدام در حال دگرگونی هستند و به صورت مداوم هویت خود را از دست می‌دهند. هر جایی ایران که من تاکنون فیلم ساخته‌ام پس از مدتی، نابود شده است. نمی‌دانم این از بداقبالی من است یا رسم زمانه. «نفرین» را در جزیرهٔ «مینو» ساختم اما آنجا از بین رفت. «ناخدا خورشید» را در بندر «کُنگ» ساختیم که یکی از معتبر‌ترین بنادر ایرانی بود اما آخرین تصاویری که از آنجا در تلویزیون دیدم، شبیه جایی مانند ساوه است! و هیچ هویتی از قبل ندارد. «رهایی» را در گناوه ساختم و دیگر آنچه شما از گناوه به یاد دارید، دیده نمی‌شود. «ای ایران» را در ماسوله ساختم اما بار آخر که به آنجا رفتم تصمیم گرفتم دیگر پا به ماسوله نگذارم چون همه شهر در حال تبدیل شدن به سیمان است.

 

وی افزود: تاریخ همیشه از جغرافیا اتفاق می‌افتد، چرا که هر واقعه‌ای در یک مکانی روی می‌دهد. ضمن آنکه برای بازسازی هر یک از مکان‌ها سال‌ها زمان نیاز است با این حال باز هم می‌بینیم که کمابیش در شهرهای مختلف ما هویت دیرینه‌مان از بین می‌رود و این باعث تاسف است.

 

 

«ناخدا خورشید» شناسنامه و مزد جان تقوایی است

 

هارون یشایایی تهیه‌کننده «ناخدا خورشید» هم در سخنانی درباره این فیلم گفت: «ناخدا خورشید» شناسنامه آقای تقوایی و مزد جان اوست. من به عنوان تهیه‌کننده، حداقل امکاناتی که در منطقه کُنگ بود و یا امکاناتی که می‌توانستیم از تهران همراه کنیم را فراهم کردم اما باز هم باید بگویم این فیلم در شرایط بسیار سختی ساخته شد.

 

وی ادامه داد: معتقدم «ناخدا خورشید» بخشی از تاریخ این ملت است چرا که اکنون به بندر کُنگ بروید دیگر بناهای قدیمی را نمی‌بینید. آقای تقوایی میراث‌دار بخشی از فرهنگ ما در جنوب کشور است و به تصویر کشیدن جنوب بخشی از تخصص ایشان است.

کلید واژه ها: ناصر تقوایی دایی جان ناپلئون


نظر شما :