پدر جغرافیای ایران: به اثبات نام خلیج فارس نیازی نداریم

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۶:۲۵ کد : ۷۰۳ از دیگر رسانه‌ها
پدر جغرافیای ایران در هفتمین دورهٔ همایش ملی خلیج فارس گفت: ما ایرانیان به اثبات نام خلیج فارس نیازی نداریم؛ ولی بدبختانه اکنون در شرایطی هستیم که معاندان با این نام بازی می‌کنند.

 

به گزارش ایسنا، دکتر محمدحسن گنجی در همایش ملی خلیج فارس که توسط جهاد دانشگاهی در جزیرهٔ قشم برگزار شد، اظهار کرد: معاندان در شرایط مالی بهتری نسبت به ما قرار گرفته‌اند و در تمام محافل تبلیغاتی جهان با صرف هزینه‌های گزاف، اعمال نفوذ می‌کنند. آنها در تلاش هستند تا نامی دیگر در نقشه‌ها و گفت‌وگو‌ها شامل خلیج فارس شود.

 

او که خردادماه امسال صدساله می‌شود، با اشاره به این‌که حساسیت دربارهٔ نام خلیج فارس از حدود نیم قرن پیش، با رخ دادن انقلابی در مصر و با هدف شهرت‌طلبی ایجاد شد، توضیح داد: از آن زمان ما بیدار شدیم و درصدد اثبات نام خلیج فارس برآمدیم.

 

گنجی با اشاره به اقداماتی که بنیاد ایران‌شناسی برای معرفی نام خلیج فارس از طریق چاپ کتاب انجام داده است، تأکید کرد: وظیفهٔ ما این است که با هر دلیل و مدرکی که اثبات می‌کند آبراه جنوب ایران همیشه خلیج فارس بوده است، به معرفی این منطقه بپردازیم. اینکه هر سال همایش‌هایی با عنوان خلیج فارس برگزار می‌شود، سبب پایداری بیشتر این نام خواهد شد. او ادامه داد: کاوش در آثار تاریخی این منطقه نیز فرصتی را برای کشف دلایل بیشتر به دست می‌دهد.

 

وی با بیان اینکه تا ۵۰ سال پیش در بخش مطالعات شرقی و اسلامی دانشگاه‌های دنیا، زبان فارسی نیز حاکم بود، بیان کرد: باید افشا کرد که کشورهای ساکن جنوب خلیج فارس مبالغ سنگینی را برای تغییر نام این آبراه خرج می‌کنند. ما باید در مقابل این تلاش‌ها، همایش‌هایی را برگزار کنیم و نتایج آن را به گوش مردم دنیا برسانیم. اکنون ثروت در دست عده‌ای متمرکز است که از طریق آن در دنیا آشوبی را به راه انداخته‌اند.

 

دبیر همایش ملی خلیج فارس نیز اظهار کرد: امروز خلیج فارس برای ایرانیان دغدغهٔ ملی است و حساسیت‌هایی که در قالب برگزاری همایش‌ها یا ساخت مستندهایی خود را نشان می‌دهد، نشان‌دهندهٔ شور و شعور ایرانیان است.

 

منوچهر جهانیان گفت: خلیج فارس مرکزی برای همزیستی و تعاملات فرهنگی و اجتماعی مردم منطقه است. در روزگاری، امام قلی خان از کیان ایران اسلامی دفاع کرد و در دوره‌ای هم رزمندگان رشادت‌هایی را کردند. امروز نیز این رسالت به گونه‌ای دیگر ادامه می‌یابد.

 

او در ادامه توضیح داد: ۶۷۴ مقاله به دبیرخانهٔ هفتمین دورهٔ همایش ملی خلیج فارس رسیده که در زمینه‌های اقتصادی، تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، جغرافیا، معماری و هنر هستند. تعداد مقاله‌ها در دورهٔ پیشین این همایش ۵۲۱ مقاله بود که این نشان‌دهندهٔ رشد ۳۰ درصدی تعداد مقاله‌ها در دورهٔ هفتم است.

 

او یکی از راه‌های تعامل‌های فرهنگی و اجتماعی را در خلیج فارس و بین ملت‌ها و دولت‌های منطقه، رونق بخشیدن به گردشگری دانست و ادامه داد: توسعهٔ گردشگری در جزیرهٔ قشم مشهود است.

 

کلید واژه ها: خلیج فارس


نظر شما :