سرود شاهنشاهی پخش نشد، فیلم ورود امام را قطع کردند

اعظم ویسمه
۲۵ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۶:۳۴ کد : ۷۰۹۰ دفتر مقالات
آنچه در نهایت از صحنه ورود امام خمینی به کشور در تلویزیون در شب ۱۲ بهمن ۵۷ برای مردم پخش شد، فیلم‌هایی بود که به گفته کارکنان تلویزیون از یک فیلمبردار ایتالیائی خریده بودند و این تصاویر یک هزارم واقعه نبود... شورای موسس اتحادیه کارکنان رادیو تلویزیون: نظامیان استودیو‌های پخش را اشغال کردند.
سرود شاهنشاهی پخش نشد، فیلم ورود امام را قطع کردند
تاریخ ایرانی: روز ۱۲ بهمن سال ۵۷ آرم تلویزیون به شکل دو شیر که به جای سرنیزه گل در دست داشتند، نشان داده شد. به جای سرود شاهنشاهی نیز سرود «ای ایران،‌ ای مرز پرگهر» پخش شد. طبق اعلام قبلی کارکنان اعتصابی رادیو تلویزیون، قرار بود در آن روز صحنه‌های مربوط به ورود امام خمینی به کشور به صورت زنده برای مردم پخش شود.

 

جمعیت عظیمی ‌از مردم در پای گیرنده‌های تلویزیون خود بودند تا این صحنه تاریخی را تماشا کنند. حدود ۲۰ دقیقه از مراسم مربوط به نشستن هواپیما در فرودگاه مهرآباد و پایین آمدن امام از پله‌های هواپیما پخش شده بود که ناگهان عکس شاه بر روی صفحه تلویزیون ظاهر شد و برنامه قطع گردید. رادیو دولتی نیز در آن روز در تمام مدت سکوت اختیار کرد و مراسم را پخش نکرد.

 

نظامیانی که در ایستگاه فرستنده بودند از اینکه سرود شاهنشاهی نواخته نشده بود، عصبانی شده و برنامه را قطع کردند. قطع پخش زنده ورود امام در شهرهای ایران بازتاب بدی پیدا کرد و عده‌ای تلویزیون‌های خود را شکستند.

 

آنچه که در قطع برنامه پخش زنده ورود امام به ایران در تلویزیون رخ داد، عصبانیت مردم را برانگیخت. به نوشته روزنامه‌ها بسیاری از مردم در شهرهای تبریز و شیراز از عصبانیت تلویزیون‌های خود را از خانه به بیرون پرت کردند.

 

رییس تلویزیون در مورد قطع پخش برنامه مستقیم توضیح داد: «از آنجایی که دستگاه‌های ما در طول دو سه ماه خوابیده بود، لذا قرار شد فقط قسمت اول مراسم یعنی ورود امام خمینی در فرودگاه مهرآباد به طور مستقیم پخش شود.»

 

قطع پخش برنامه ورود امام خمینی در ابتدا نگاه‌ها را متوجه شاپور بختیار کرد که مخالف ورود ایشان به کشور بود و در روزهای قبل اعلام کرده بود فرودگاه مهرآباد را خواهیم بست تا هواپیمای حامل امام خمینی نتواند بشیند، اما بختیار در واکنش به انتقادات گفت که: «من دستور قطع پخش مستقیم ورود آیت‌الله خمینی را ندادم.»

 

روزنامه کیهان در بعدازظهر ۱۲ بهمن ۵۷ در صفحه دوم خود راجع به دلیل قطع برنامه پخش مستقیم ورود امام خمینی به فرودگاه مهرآباد این گونه نوشت: «نظامیان مستقر در تلویزیون ملی ایران صبح امروز از ادامه پخش مستقیم برنامه ورود امام خمینی به وطن جلوگیری کردند. آن‌ها دلیل جلوگیری از برنامه را پخش نشدن سرود شاهنشاهی و تصویر شاه در ابتدای برنامه ذکر کردند.»

 

به نوشته روزنامه کیهان گروهی از کارکنان تلویزیون بلافاصله بعد از قطع پخش با این روزنامه تماس گرفته و چگونگی جلوگیری از پخش برنامه را تشریح کردند. آن‌ها گفتند: «ما در ابتدای برنامه آرم تلویزیون را به این شکل پخش کردیم که به دست دو شیر دو گل به جای سرنیزه دادیم و به جای سرود شاهنشاهی سرود ملی ایران یعنی سرود «ای ایران، ای مرز پرگهر» را پخش کردیم. نظامیان بلافاصله بعد از ورود به استودیو به این عمل اعتراض کردند و ما را از استودیو بیرون راندند. آن‌ها در مقابل اعتراض ما گفتند باید سرود شاهنشاهی و تصویر شاه را پخش کنید. آن‌ها گفتند درست است که شاه از ایران خارج شده ولی هنوز استعفا نداده و می‌بایست تصویر او پخش شود. کارکنان اعتصابی همچنین اظهار داشتند شورای موسس اتحادیه رادیو تلویزیون پس از قطع پخش برنامه به واحدهای سیار تلویزیون دستور داده است که مراسم تاریخی را دقیقاً ضبط کنند اما به تلویزیون نیاورند زیرا امکان توقیف و از بین رفتن آن‌ها وجود دارد.»

 

با این حال مدیرعامل سازمان رادیو تلویزیون، امیر مسعود برزین که رییس سابق دفتر مخصوص فرح پهلوی بود در گفت‌و‌گویی با صدای ایران علت عدم پخش مراسم ورود رهبر انقلاب را اعمال نفوذ عوامل چپ‌گرای اعتصابی در تلویزیون عنوان کرد.

 

پیش از آن روز سه شنبه سوم بهمن ماه اعتصابیون رادیو تلویزیون جلسه‌ای با وزیر اطلاعات و رییس جدید سازمان رادیو تلویزیون تشکیل دادند تا درباره پوشش مراسم ورود امام رایزنی شود. پس از تبادل نظر اعضای شورای موسس اتحادیه کارکنان رادیو تلویزیون ملی ایران با این مقامات، ضبط و پخش برنامه مورد موافقت قرار گرفت.

 

روزنامه اطلاعات درباره جزئیات این توافقات نوشته است: «سه دستگاه فرستنده سیار یکی در فرودگاه، یکی در خیابان‌های مسیر و یکی در بهشت زهرا مستقر می‌شود. طبق این برنامه همچنین پیش بینی شده بود که با نمایندگان احزاب، روحانیون، حقوقدانان، کانون نویسندگان، جبهه ملی و طبقات مختلف مردم درباره انقلاب گفت‌و‌گو شود.»

 

شورای موسس همچنین در این جلسه از رییس سازمان خواسته بودند کلیه عوامل حاضر در پخش رادیو تلویزیون و همچنین گوینده‌هایی که در دوران اعتصاب با سازمان همکاری داشتند کنار گذاشته شوند و گویندگان آن روز افرادی انتخاب شوند که مردم کمترین حساسیتی به آن‌ها نداشته‌اند.

 

از آبان ماه ۵۷ موج اعتصابات به سازمان رادیو تلویزیون رسیده بود و تقریبا این سازمان را به حالت نیمه فلج در آورده بود. کسی نمی‌دانست این اعتصاب چه مدت به طول خواهد انجامید. با آغاز اعتصاب، نیروهای نا‌شناسی از درون گارد شاهنشاهی وارد سازمان شده و امور را در دست گرفتند. همه لباس شخصی بر تن داشتند اما گفته می‌شد نظامی‌اند.

 

گرچه رییس رادیو تلویزیون علت قطع برنامه ورود امام را اعمال نفوذ گروه‌های چپ عنوان کرد اما روزنامه کیهان شنبه ۱۴ بهمن ۵۷ در مطلبی با عنوان «حرف‌های مدیر عامل تلویزیون یک دروغ بزرگ است»، اقدام به درج اطلاعیه شورای موسس اتحادیه کارکنان رادیو تلویزیون کرد.

 

شورای موسس اتحادیه کارکنان رادیو تلویزیون ملی ایران علت اصلی عدم پخش مستقیم ورود امام خمینی را اشغال استودیو‌های پخش به وسیله نظامیان دانسته و حرف‌های مدیرعامل این سازمان درباره اعمال نفوذ عوامل چپ‌گرا برای پخش مراسم را یک افترا بزرگ خواند.

 

سخنگوی شورای موسس اتحادیه کارکنان تلویزیون و رادیو در توضیح علت عدم پخش مراسم گفت: «قبلا با مسوولان سازمان و مقامات قرار گذاشته بودیم مراسم توسط کارکنان اعتصابی ضبط و مستقیما پخش شود. ضمنا چگونگی پخش مراسم نیز برابر قرار‌های شفاهی می‌بایست تنها به وسیله کارکنان اعتصابی صورت گیرد. اما وقتی کارکنان اعتصابی در استودیو به کار مشغول بودند گروهی از کارکنان غیراعتصابی که عده‌ای از آن‌ها در سازمان‌های دیگر به کار مشغول هستند، داعیه همکاری نمودند. همکاران اعتصابی ما برای اینکه بهانه بدست مسوولان برای عدم پخش برنامه ندهند، این اعمال نظر را پذیرفتند. اما پس از چند دقیقه که از پخش برنامه گذشت نظامیان گارد به استودیو‌ها هجوم آوردند و به زور سر نیزه جلوی پخش مراسم را به بهانه اینکه تصویر شاه و سرود شاهنشاهی پخش نشده است، گرفتند. ضمنا به خاطر رضایت نظامیان قطع برنامه با سرود شاهنشاهی بود.»

 

شورای موسس اتحادیه کارکنان رادیو تلویزیون پس از آن در نامه سرگشاده‌ای برای کیهان دست به افشاگری زده و مجدد ضمن بیان دلایل قطع برنامه پخش ورود امام و دخالت نظامیان عنوان کردند که: «توطئه قطع پخش برنامه ورود امام از قبل چیده شده بود. پس از قطع پخش برنامه ورود امام، برای نمایش دموکراسی مسخره خودشان اعلام کردند هرگاه کارکنان اعتصابی تصاویر ضبط شده را در اختیار ما بگذارند برای بینندگان پخش خواهیم کرد.»

 

 اما آنچه در ‌‌نهایت از صحنه ورود امام خمینی به کشور در تلویزیون در شب ۱۲ بهمن ۵۷ برای مردم پخش شد، فیلم‌هایی بود که به گفته کارکنان تلویزیون از یک فیلمبردار ایتالیایی خریده بودند و این تصاویر یک هزارم واقعه نبود.

کلید واژه ها: رادیو تلویزیون ورود امام


نظر شما :