پاسخ عباس عبدی به باری روزن: عذرخواهی در کار نبود

سیدنیما حسینی
۱۴ آبان ۱۳۹۰ | ۱۸:۳۸ کد : ۷۳۶۸ ناگفته‌های تسخیر سفارت آمریکا
متاسفانه آقای روزن مرتکب اشتباهی جدی شده است زیرا هیچ‌گونه عذرخواهی در میان نبوده است، آنچه عقیده‌ام بود را در سخنرانی خود در مقر یونسکو گفتم و متذکر شدم که مساله اصلا میان اشخاص نیست همچنان که در جبهه جنگ هم هیچ کدام از سربازان دو طرف از یکدیگر عذرخواهی نمی‌کنند. به همین دلیل هم من در جایگاهی نیستم که موضوع را (اعم از درست یا غلط بودن اینگونه اقدامات) شخصی تلقی کنم تا بر اساس آن عذرخواهی شود... عذرخواهی انجام نشده و اگر هم می‌شد ماهیت جریان را از طرف گوینده تغییر می‌داد.
پاسخ عباس عبدی به باری روزن: عذرخواهی در کار نبود
تاریخ ایرانی: ۳۲ سال گذشته اما هنوز هم کشمکش‌ها پیرامون درستی یا نادرستی روایت‌ها، استدلال‌ها و در یک کلام «قضاوت» درباره آنچه در ۱۳ آبان ۵۸ اتفاق افتاد، ادامه دارد. گفت‌وشنود کم نبوده در این سال‌ها، چه در میان ایرانیان و چه در میان غربی‌ها. برخی هنوز هم حرکت دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در آبان ۵۸ را می‌ستایند و آن را پاسخی طبیعی و ناگزیر به سیاست‌های استعماری ایالات متحده طی ربع قرن پس از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ می‌دانند؛ برخی دیگر اگر با همین نظر همراه باشند دستکم تداوم طولانی مدت گروگان‌گیری را اشتباه می‌دانند. محسن میردامادی، از طراحان تسخیر سفارت آمریکا نیز در گفت‌وگویی که چند روز پیش منتشر شد، انتشار اسناد سفارت علیه برخی چهره‌های سیاسی را اشتباه دانسته‌ و برخی به طور کلی موضوع را از اساس نفی کرده و اشغال سفارت را بر اساس موازین بین‌المللی رد می‌کنند.

 

در این میان برخی نیز در پی عذرخواهی هستند، گروهی از آمریکا می‌خواهند به خاطر اقداماتش طی تاریخ روابط دو کشور عذرخواهی کند و برخی نیز از دانشجویان پیرو خط امام می‌خواهند به خاطر اقدامشان پوزش بطلبند. با این حال وقتی باری روزن، گروگان سابق و وابسته مطبوعاتی سفارت امریکا در دوران تسخیر، مدعی عذرخواهی عباس عبدی یکی از دانشجویان پیرو خط امام می‌شود، عبدی این موضوع را عاری از حقیقت دانسته و تکذیب می‌کند.

 

باری روزن و عباس عبدی اولین افراد از میان گروگان‌گیران و گروگان‌های ماجرای تسخیر بودند که چند سال قبل در کنار هم قرار گرفتند تا با مروری بر آنچه در فاصله ۱۳ آبان ۵۸ تا ۳۰ دی ۱۳۵۹ اتفاق افتاد، به واکاوی موضوع بپردازند. جمعه ۹ مردادماه سال ۱۳۷۷ جلسه‌ای در پاریس برگزار شد تا در آن عباس عبدی و باری روزن از گذشته و آینده روابط ایران و آمریکا سخن بگویند. این برنامه در مقر سازمان یونسکو، با همکاری این سازمان و به مدیریت اریک رولو دیپلمات فرانسوی و سهام‌دار مجله لوموند ترتیب داده شد.

 

باری روزن ۱۳ سال پس از این دیدار در گفت‌وگو با تاریخ ایرانی، اظهار داشت: «من سال ۱۹۹۸ در پاریس با یکی از دانشجویان رده بالای خط امام ملاقات کردم. او عباس عبدی بود. هنگامی که کارهای بسیاری بود که ما می‌توانستیم با هم انجام دهیم او از من، همسرم و دخترم که در آن دیدار همراه من بودند، عذرخواهی کرد. او گفت وقتی به عقب نگاه می‌کند، گروگان‌گیری را اشتباه می‌پندارد و متاسف بود که بخشی از آن است. بله، آقای عبدی حقیقتا یک انسان است.»

 

روزن در حالی مدعی عذرخواهی عبدی شده که خود وی در نشست پاریس تاکید کرده بود: «ما برای بخشیدن و فراموش کردن چیزی اینجا نیستیم. من شخصاً برای این به اینجا آمدم که برگ گروگان‌گیری ۴۴۴ روزه را در تاریخ ورق بزنیم و برگی تازه را در روابط ایران و آمریکا بنویسیم.»

 

عباس عبدی هم که بعد‌ها به خاطر شرکت در این جلسه ملامت و به تجدیدنظرطلبی متهم شد، در سخنان خود در دیدار با روزن، بی‌آنکه اثری از پشیمانی داشته باشد، با دفاع از ماجرای تسخیر به زمینه‌های وقوع آن اشاره کرد و گفته بود: «آنچه را که باید در اینجا بگویم این است که با توجه به احساسات آن موقع مردم ایران علیه شاه و شناختی که از رابطه شاه و آمریکا داشتند، تصرف سفارت آمریکا، مسالمت‌آمیز‌ترین و کم‌هزینه‌ترین اقدامی بود که علیه ایالات متحده در ایران انجام شد و اگر آن واقعه رخ نمی‌داد، دیر یا زود گروه‌های دیگری به صورت مسلحانه به آنجا حمله می‌کردند و کمترین نتیجه‌اش قتل تعداد زیادی آمریکایی بود.»

 

حال عباس عبدی در پاسخ کوتاهی که در پی انتشار گفت‌وگوی باری روزن به تاریخ ایرانی ارسال کرده، ادعای «عذرخواهی» خود را عاری از حقیقت دانسته است. عبدی نوشته است: «متاسفانه آقای روزن مرتکب اشتباهی جدی شده است زیرا هیچ‌گونه عذرخواهی در میان نبوده است، آنچه عقیده‌ام بود را در سخنرانی خود در مقر یونسکو گفتم و متذکر شدم که مساله اصلا میان اشخاص نیست همچنان که در جبهه جنگ هم هیچ کدام از سربازان دو طرف از یکدیگر عذرخواهی نمی‌کنند. به همین دلیل هم من در جایگاهی نیستم که موضوع را (اعم از درست یا غلط بودن اینگونه اقدامات) شخصی تلقی کنم تا بر اساس آن عذرخواهی شود همچنان که آقای روزن هم علی‌رغم اقرار روشن به اشتباه بودن رفتار دولتش نسبت به مردم ایران که در این گفت‌وگو هم تکرار شده است، خود را موظف به عذرخواهی نمی‌داند و نباید هم بداند. مشکل این نیست که انجام عذرخواهی کار خوبی است و اگر به کسی حتی به دروغ انتساب دادند اشکالی ندارد، مشکل این است که چنین کاری انجام نشده و اگر هم می‌شد ماهیت جریان را از طرف گوینده تغییر می‌داد و نوعی حقانیت برای طرف مقابل ایجاد می‌کرد و حتی تبعات حقوقی هم دارد. بنابراین مساله به نحوی که از طرف آقای روزن طرح شده عاری از حقیقت است.»

 

همانطور که دانشجوی سابق پیرو خط امام می‌گوید در جریان نشست پاریس هیچ‌جا سخنی از عذرخواهی به میان نیامده است و روند جلسه نیز چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. با این حال گروگان سابق ۳ دهه پس از ماجرای تسخیر، با تاثیری که دیدار با عبدی بر او گذاشته، با احترام از دانشجوی گروگان‌گیر یاد کرده و برای او آرزوی سلامتی می‌کند: «من خیلی راجع به او فکر می‌کنم و امیدوارم زندگی برای او بیش از این سخت نشود.» داستان گروگان و گروگان‌گیر به فصل دیگری رسیده که فراتر از عذرخواهی ادعایی یا تکذیب شده است؛ گروگان نگران گروگان‌گیر است.

کلید واژه ها: باری روزن عباس عبدی


نظر شما :