امضاکننده توافقنامه صلح ایرلند جنوبی درگذشت

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۶:۵۹ کد : ۷۹۵ تاریخ جهان
امضاکننده توافقنامه صلح ایرلند جنوبی درگذشت
گارت فیتزجرالد، نخست‌وزیر سابق جمهوری ایرلند، پس از یک دوره کوتاه بیماری، در سن ۸۵ سالگی در بیمارستانی در دوبلین در گذشت.

 

به گزارش بی بی سی، فیتزجرالد بین سال‌های ۱۹۸۱ و ۱۹۸۷ برای دو دوره مقام نخست وزیری دولت ائتلافی جمهوری ایرلند را به‌عهده داشت.

 

وی در سال ۱۹۸۵ توافقنامه صلح بین بریتانیا و ایرلند جنوبی را با مارگارت تاچر، نخست وزیر وقت بریتانیا امضا کرد. بر اساس این توافقنامه دولت ایرلند جنوبی برای اولین بار بعد از بیش از ۶۰ سال اجازه پیدا کرد در سیاست‌های ایرلند شمالی نقش داشته باشد.

 

وی در سال ۱۹۹۲ از پارلمان ایرلند بازنشسته شد، اما همچنان به فعالیت‌های سیاسی ادامه داد و به ویژه در انعقاد پیمان نیس و لیسبون نقش مهمی داشت. پیمان نیس و لیسبون به منظور اصلاح پیمان اتحادیه اروپا، کارآمد‌تر کردن نهادهای این اتحادیه و بهتر کردن عملکرد ۲۷ کشور عضو توصیف شده است.

 

فیتزجرالد که در گذشته استاد اقتصاد بود، در سال ۱۹۶۵ در مجلس سنای ایرلند موفق به کسب کرسی شد و در سال ۱۹۶۹ به عنوان عضو پارلمان ایرلند انتخاب شد. هنگامی که در سال ۱۹۷۳ "فاین گائل" بزرگ‌ترین حزب سیاسی در جمهوری ایرلند وارد دولت شد، فیتزجرالد به مقام وزیر امور خارجه رسید.

 

مری مک آلیس، نخست وزیر جمهوری ایرلند گفت که فیتزجرالد در اعماق تاریخ این کشور جای دارد و کسی بود که همواره برای بهترشدن ایرلند تلاش کرد. وی افزود: «مقالات نفیس، صدای نافذ و قوه درک و تفحص وی، او را به میراث ملی ما تبدیل کرد.»

 

نخست وزیر ایرلند جنوبی و اندا کنی، رهبر حزب فاین گائل، گفتند که آقای فیتزجرالد "حقیقتا فردی شگفت‌انگیز بود و به معنای واقعی به ایرلند خدمت کرد."

 

جون برتون، یکی از وزرای کابینه این کشور گفت که آقای فیتزجرالد "یکی از شخصیت‌های خارق‌‌العاده در سیاست ایرلند" به شمار می‌رود.

 

وی در ادامه گفت: «او بسیار با شهامت بود. زمانی که ایرلند در صدد رهایی از نفوذ روحانیون سلطه‌طلب بود، گارت فیتزجرالد یکی از سیاستمدارانی بود که برای ایجاد دولتی سکولار که در آن مذهب محترم شمرده می‌شود ولی در آن امور دولت مربوط به دولت است و از بافت کلیسا‌ها جدا است، تلاش می‌کرد.»

 

گارت فیتزجرالد که دارای مدرک دکترا در رشته اقتصاد بود، در دهه ۸۰ هم در زمانی که پست وزارت خارجه را عهده دار بود و همین طور زمانی که به ریاست دولت منتصب شد از پایه‌گذاران روند صلح بین بریتانیا و ایرلند جنوبی بود و در پیشبرد آن سهم بسزایی داشت.

 

شیموس مالون، معاون سابق وزیر اول در حزب وحدت‌طلب دموکراتیک ایرلند شمالی گفت که او شیوه ایفای نقش فیتزجرالد در مقام ریاست دولت ایرلند جنوبی را تحسین می‌کند.

 

وی افزود: «مرگ آقای فیتزجرالد همزمان با اولین سفر ملکه الیزابت به ایرلند جنوبی رخ داده است و فکر می‌کنم بسیاری متوجه این نکته شده‌اند که بدون تلاش‌های وی در زمینه صلح بین ایرلند جنوبی و بریتانیا این سفر هیچ‌گاه امکان پذیر نبود.»

 

کلید واژه ها: ایرلند جنوبی


نظر شما :