اقامتگاه امام خمینی در ترکیه خانه فرهنگ می‌شود

۰۱ دی ۱۳۸۹ | ۱۳:۴۱ کد : ۸۱ از دیگر رسانه‌ها

یک روزنامه ترکیه نوشت: ایران با خریدن اقامتگاه حضرت امام خمینی (ره) در شهر بورسای ترکیه می‌خواهد اقامتگاه دوران تبعید بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در ترکیه را به خانه فرهنگ تبدیل کند.

           

به گزارش ایرنا، روزنامه جمهوریت در صفحه نخست شماره روز دوشنبه با اعلام این خبر افزود، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در دیدار با 'امید یاردیم' سفیر ترکیه در تهران برنامه دولت ایران در این زمینه را مطرح کرد.

 

به نوشته این روزنامه، وزیر فرهنگ ایران با اشاره به این که شهرداری بورسا نیز دید مثبتی نسبت به این مساله دارد، گفت: تبدیل این محل به خانه فرهنگ موجب سفر دوستداران امام راحل به بورسا شده و این موضوع به توسعه صنعت گردشگری ترکیه نیز کمک خواهد کرد.به نوشته خبرنگار جمهوریت از تهران، وزیر ارشاد اسلامی همچنین پیشنهاد کرد هفته فرهنگ ایران در استانبول به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا برگزار شود.

 

جمهوریت یادآوری کرده است که امام خمینی (ره) از چهارم نوامبر 1964 تا اکتبر 1965 در شهر بورسا در خانه ای که مقابل ساختمان سابق سازمان اطلاعات ترکیه (میت) قرار داشت در تبعید به سر برد و سپس عازم عراق شد.

 

جمهوریت با اشاره به این که در دوران تبعید امام راحل روزنامه های محلی بورسا هراز گاهی خبرهایی از ایشان درج می کردند، نوشت: روایت شده است که ایشان زندگی بسیار آرامی در بورسا داشتند و در کمال آرامش و بی سروصدا در این شهر زندگی می کردند.

 

جمهوریت نوشت: اسم خیابانی که امام خمینی (ره) در آن اقامت داشتند 'عجم' نام داشت و بعد از سفر 'ادریس السنوسی' پادشاه لیبی به این شهر برای آب درمانی، نام این خیابان به نام وی تغییر داده شد که بعداز روی کارآمدن معمرقذافی دوباره نام این خیابان تغییر داده شد و 'زبیده خانم' نامگذاری شد.

 

این روزنامه خاطرنشان کرده است که رژیم شاه به دلیل مبارزات امام خمینی (ره) علیه رژیم، ایشان را به ترکیه تبعید کرد که بعد از یک سال اقامت در ترکیه عازم عراق و فرانسه شد و در سال 1979 میلادی نیز به تهران رفت و انقلاب اسلامی را رهبری کرد.

 

 


کلید واژه ها: امام خمینی ترکیه


نظر شما :