سنای آمریکا نسل‌کشی ارامنه را به رسمیت شناخت

۲۲ آذر ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۲ کد : ۸۳۱۳ دیگر رسانه‌ها
سنای آمریکا نسل‌کشی ارامنه را به رسمیت شناخت

مجلس سنای آمریکا برای نخستین بار و به اتفاق آراء کشتار جمعی ارامنه به دست ترک‌های عثمانی در جنگ جهانی اول را یک نسل‌کشی توصیف کرده است. مجلس نمایندگان آمریکا هم اخیراً چنین قطعنامه‌ای را تصویب کرده بود.

هرچند این قطعنامه غیرالزام‌آور است، ترکیه، متحد آمریکا در سازمان ناتو، به شدت به آن حساس است. کاخ سفید پیشتر به خاطر واکنش احتمالی ترکیه، با تصویب این قطعنامه مخالفت می‌کرد. به همین دلیل، چند سناتور جمهوریخواه از جمله سناتور لیندسی گراهام به درخواست دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، سه مرتبه مانع از رای‌گیری درباره پیش‌نویس شدند.

اما روز پنجشنبه (۱۲ دسامبر) با تغییر موضع مخالفان، پیش‌نویس قطعنامه برای بار چهارم به صحن مجلس سنا و به اتفاق آراء به تصویب رسید. سناتور دموکرات باب منندز (نیوجرسی) در تصویب این سند نقش مهمی داشته است. سناتور منندز همچنین در عرصه وضع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بسیار فعال بوده است.

این سناتور دموکرات پنجشنبه (۱۲ دسامبر) طی نطقی در کنگره گفت: «سنا با تصویب قطعنامه نسل‌کشی ارامنه، بالاخره تصمیم گرفت که تاریخ را تایید کند، اینکه آنچه بین سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳ میلادی اتفاق افتاد به طور قطع نسل‌کشی بود.» سناتور منندز افزود: «برای توصیف آن واقعه هیچ واژه دیگری وجود ندارد.»

مجلس نمایندگان در اواخر ماه اکتبر امسال طی قطعنامه‌‌ای که با ۴۰۵ رای مثبت در برابر ۱۱ رای مخالف به تصویب رسید، کشتار حدود یک و نیم میلیون ارمنی توسط نیروهای امپراطوری عثمانی را رسماً نسل کشی اعلام کرد.

ترکیه می‌گوید بسیاری از ارامنه ساکن امپراتوری عثمانی در جریان «نبردهای جنگ جهانی اول» کشته شدند. آنکارا آمار کشته‌ها را زیر سؤال می‌برد و آن را کشتار حساب کرده و نسل‌کشی را رد می‌کند.

به گزارش «انجمن کنگره در امور ارامنه» تاکنون ۴۹ ایالت کشتار نظام‌مند تقریباً ۱.۵ میلیون ارمنی در آن سال‌ها را به رسمیت شناخته‌اند.

جنوب کالیفرنیا میزبان یکی از بزرگترین جوامع ارمنی در خارج از ارمنستان است و بهار هر سال تظاهرات بزرگی به یاد قربانیان در آنجا برگزار می‌شود.

حمایت از این قطعنامه در کنگره آمریکا بعد از آن بالا گرفت که ترکیه به کردهای سوریه حمله کرد. در آن عملیات حدود ۲۰۰ کرد کشته و بیش از ۲۰۰ هزار غیرنظامی آواره شدند.

سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه ضمن محکوم کردن تصویب قطعنامه‌ای در سنای آمریکا برای به رسمیت شناختن «نسل‌کشی» ارامنه از سوی دولت عثمانی، گفت که این تصمیم تاثیری بر مواضع آنکارا در هیچ زمینه‌ای ندارد.

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه بامداد جمعه در پیامی توئیتری به رسمیت شناختن «نسل‌کشی ارامنه» از سوی سنای آمریکا را «فهم نادرست از تاریخ برای کسب منافع سیاسی کوچک» خوانده و این اقدام را به شدت محکوم کرد.

کالین افزود: این تصمیم خنثی در هیچیک از زمینه‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی تاثیری بر مواضع به حق و قاطع ترکیه نخواهد داشت.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در پیامی توئیتری این قطعنامه را «نمایش سیاسی» خواند و افزود: این [قطعنامه] به لحاظ قانونی الزام‌آور نیست و به هیچ وجه اعتبار ندارد. کسانی که می‌خواهند به خاطر اهداف سیاسی از تاریخ استفاده کنند، ترسوهایی هستند که تمایلی به مواجهه با حقیقت ندارند.

فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه نیز در پیامی توئیتری این تصمیم کنگره آمریکا را تلافی حمله آنکارا به شمال شرق سوریه و تضعیف روابط دونالد ترامپ با رجب طیب اردوغان دانست.

اما نخست‌وزیر ارمنستان از کنگره آمریکا برای به رسمیت شناختن «نسل‌کشی» ارامنه از سوی دولت عثمانی قدردانی کرد.

نیکول پاشینیان پنجشنبه شب در پیامی توئیتری به رسمیت شناختن «نسل‌کشی ارامنه» از سوی دولت عثمانی در کنگره آمریکا را «پیروزی عدالت و حقیقت» دانست و از سنای آمریکا برای تصویب قطعنامه‌ای در این ارتباط تشکر کرد.

پاشینیان در پیام دیگری نوشت: این احترام به یاد ۱.۵ میلیون قربانی اولین نسل‌کشی در قرن بیستم و گامی بلند در ترویج دستورکاری برای پیشگیری است.

منبع: بی‌بی‌سی / ایرنا

کلید واژه ها: نسل کشی ارامنه


نظر شما :