اشتباه استراتژیک مصدق و بنی‌صدر از دیدگاه لاریجانی

۰۶ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۲:۱۳ کد : ۸۳۴ از دیگر رسانه‌ها
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اشتباهات مصدق و بنی‌صدر و تلاش برای در دست گرفتن اختیارات مجلس گفت: اینکه قوه مجریه بگوید نیاز دارم قوه مقننه در دستم باشد افتخار نیست و این زمینه دیکتاتوری است.

 

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی در همایش تخصصی تاریخ مجلس که عصر روز چهارشنبه در تالار مشروطه برگزار شد، طی سخنانی گفت: اشتباه استراتژیک مصدق انحلال مجلس بود که با این اقدام وی زمینه برای کودتا فراهم شد و در آن زمان هم مجددا بحث آبادانی کشور و تمرکز قدرت در قوه مجریه یک اصل شد و به همین دلیل قوه مقننه حاشیه‌نشین شد.

 

وی در ادامه تاکید کرد: هر کشوری که در این زمینه‌ها اشتباه کند دچار انقلاب یا کودتا می‌شود و اگر کشورهای منطقه مجالس قوی داشتند با این انقلابات و اعتراضات مواجه نمی‌شدند. همچنین اگر چارچوب‌های قانونی در زمینه افکار عمومی رعایت می‌شد هیچ‌گاه بستر ورود دیکتاتوری فراهم نمی‌شد.

 

لاریجانی گفت: وقتی قوه مجریه می‌گوید باید برای آبادانی کشور قدرت را در دست گیرم چارچوب قانونی آن توسط مجلس باید حفظ شود تا گرفتار دیکتاتوری به مانند رضاخان و پهلوی نشویم که هر دو به بهانه آبادانی کشور مجلس را بی‌خاصیت کردند.

 

لاریجانی ادامه داد: اینکه قوه مجریه بگوید نیاز دارم قوه مقننه در دستم باشد افتخار نیست و در واقع زمینه خطرناک دیکتاتوری است درحالی که اگر قوه مجریه توسط قوه مقننه کنترل شد این افتخار است چرا که زمینه دیکتاتوری همیشه وجود دارد.

 

وی تاکید کرد: کسی نمی‌تواند بگوید اگر می‌خواهم کشور را آباد کنم بدون قانون این کار را می‌توانم انجام دهم.

 

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به دوران بنی‌صدر و روش وی در اداره کشور اشاره کرد و گفت: بنا نیست مجلس در دست رئیس جمهور باشد که بگوید مجلس در دست من باشد و مشکل اصلی‌بنی صدر همین موضوع بود.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جنبه دیگر خطای فاحش بنی‌صدر گفت: نخست وزیر مخلوع یا با قوه قضائیه یا مقننه درگیر بود و همیشه در اداره کشور سوء تفاهم داشت. تصور می‌کرد چون می‌خواهد کشور را آباد کند اختیار دیگر قوا باید در دست او باشد.

 

نماینده قم در مجلس ادامه داد: کار برای ایران و ملت ایران یک افتخار است اما کار کردنی که در چارچوب قانون باشد در غیر این صورت‌‌ همان می‌شود که در تاریخ تکرار شده است.

 

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: برای کسانی که می‌خواهند عدالت را رعایت کنند عمل به قانون یک ضرورت است.

 

وی گفت: عدالت بدون قانون را نمی‌توانیم بفهمیم و اگر کسی می‌خواهد برای ایران تلاش کند، کشور را آباد کند و عدالت را محقق کند باید چارچوب قانون را رعایت کند.

 

کلید واژه ها: علی لاریجانی محمد مصدق


نظر شما :