میرسلیم: خلخالی در اعدام‌ها زیاده‌روی می‌کرد

۲۴ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۶:۴۵ کد : ۸۳۷۹ دیگر رسانه‌ها

سیدمصطفی میرسلیم، نماینده منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در گفت‌وگویی نظرات جنجالی و جالبی را مطرح کرده که بخش‌هایی از آنکه مربوط به محمدصادق صادقی گیوی معروف به صادق خلخالی است، در ادامه می‌آید:

- (درباره اعدام‌های انقلابی توسط خلخالی): آقای خلخالی در کارهایش دقت نداشت و در برخی از اعدام‌ها زیاده‌روی انجام می‌گرفت. البته معمولاً این‌گونه افراط و تفریط‌ها در خیلی از انقلاب‌ها پیش می‌آید اما اگر ایشان برخی از همین موارد اعدام را به تأخیر می‌انداختند و رسیدگی دقیق‌تری می‌کردند، آثار گرانبهایی را برای مردم در پی داشت.

- بنده از اقدامات ایشان دفاع نمی‌کنم و در همان زمان هم به اقتضای مسئولیتی که داشتم (مسئول شهربانی کل کشور) به ایشان تذکر می‌دادم؛ به طوری که در کتاب خاطرات خود آقای خلخالی آمده که ایشان از دست من تلفن را در یخچال می‌گذاشتند تا من مزاحمشان نشوم.

- آقای خلخالی علاقه داشتند بدون در نظر گرفتن جوانب امر و رسیدگی‌های لازم بسیاری از افسران شهربانی را اعدام کند. بدون اینکه به این موضوع توجه لازم داشته باشند که اصلاً این افراد نقشی در آزار و اذیت و شکنجه مردم نقش داشتند یا خیر!

- بالاخره بنده از پرونده این افراد باخبر بودم و به نوعی پرونده عملکرد این افسران در دست من بود و خبر داشتم که آقای خلخالی دارند زیاده‌روی می‌کنند. به خود ایشان هم می‌گفتم که مراقب باشید دچار خطا نشوید که البته ایشان خیلی زود حکم صادر می‌کرد و عجله داشت که این افراد را زودتر اعدام کند.

- (در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید چرا این قدر سریع حکم اعدام صادر می‌کردند؟) این طور فکر نمی‌کنم که ایشان سوءنیت داشت. روش ایشان روش درستی نبود. به لحاظ قضائی خیلی باید دقت کرد. بالاخره جان انسان‌ها محترم است و نمی‌شود که هر کسی را گرفت و بدون محاکمه دقیق اعدام کرد.

- (آیا این جمله برای آقای خلخالی است که حالا اعدام می‌کنیم اگر بی‌گناه بود می‌رود بهشت؟) بله از این حرف‌ها می‌گفتند. حتی بدتر از این کارها هم انجام می‌دادند. من خبر داشتم که برخی از همراهان ایشان برای اینکه مجوز ورود به یک خانه را بگیرند برخی از مواد مخدر یا موارد دیگر را به داخل منزل پرتاب می‌کردند و بعد به اهالی خانه می‌گفتند ما آمده‌ایم برای تفتیش و… بالاخره این قبیل کارها زیاده‌روی‌هایی بود که اوایل انقلاب صورت می‌گرفت.

منبع: دیده‌بان ایران

 

اسامی برخی از اعدام‌شدگان به حکم صادق خلخالی / شرق، ۲۴ اسفند ۹۸‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: میرسلیم خلخالی


نظر شما :