روح‌الله حسینیان درگذشت/ پایان مرد حمایت‌های «یک‌تنه»

۰۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۴ کد : ۸۵۱۶ دیگر رسانه‌ها
روح‌الله حسینیان درگذشت/ پایان مرد حمایت‌های «یک‌تنه»

نوجوانی‌اش در مدرسه «حقانی» قم گذشت، جوانی‌اش را با کار در دستگاه قضایی مشهد آغاز و با ارتقاء رتبه مدتی را در سیستان و بلوچستان فعالیت کرد؛ کمی بعد در تهران به «دادگاه انقلاب» راه یافت و هنوز چهل سالش نشده بود که توانست قائم‎‌مقام دادستانی در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی باشد، اما آنچه نام ‎و نشانش را بیش از همه‎ این‌ها به چشم‌وگوش جامعه رسانده، حضورش در برنامه‌ای تلویزیونی با نام «چراغ» در نیمه دوم سال ۱۳۷۷ است.

«حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان» در سال ۱۳۳۴ در آباده استان فارس متولد شد. پنج ساله بود که خانواده‌اش به یکی از روستاهای آباده به نام «صُغاد» مهاجرت کردند و او نیز تحصیلات متوسطه دوره اولش همان‌جا تکمیل شد.

از پانزده سالگی به آموزش دروس طلبگی تمایل یافت و ابتدا در مدرسه «ولی‎عصر» که تحت مدیریت «آیت‌الله محمدمهدی ربانی املشی» قرار داشت، نام‌نویسی کرد، اما یکی ‎دو سالی بیشتر در آنجا دوام نیاورد و با شنیدن آوازه مدرسه «حقانی» قم، تصمیم گرفت دروس حوزوی را در آنجا ادامه دهد.

حسینیان دوره هشت ساله آموزش در حقانی را نزد استادانی همچون «آیت‎‌الله سیدمحمد بهشتی» و «آیت‎‌الله علی قدوسی» پشت سر گذاشت و نهایتاً در سال ۱۳۵۹ فارغ‌‎التحصیل شد. در همان دوران طلبگی با چهره‎‌هایی همچون «مصطفی پورمحمدی»، «علی فلاحیان» و «غلامحسین محسنی‎‌اژه‎‌ای» که همگی در حقانی شاگردی می‌کردند، آشنا شد.

او کمی پس از پایان دوران طلبگی و معمم ‎شدن، تلاش کرد تا همچون بسیاری از روحانیون که در پی وقوع انقلاب و ایجاد تحولی اساسی در دستگاه قضایی از یک ‎سو و نیاز روزافزون نظام نوپای جمهوری اسلامی به قضات آشنا با قوانین فقهی برای رسیدگی به پرونده‌ها از سوی دیگر، جذب این مجموعه شود که در گام نخست با حکمی به عنوان قائم‎‌مقام دادستانی در مشهد آغاز به کار کرد. حسینیان پس از کسب تجربیاتی مشابه در سیستان و بلوچستان، راهی تهران شد و در شعبه چهارم دادگاه ویژه روحانیت به ریاست دست یافت.

فعالیت‌‎هایش در دستگاه قضایی در طول دهه شصت همچنان ادامه پیدا کرد و او را به مقام ریاست یکی از شعب دادگاه‌های عمومی تهران نیز رساند. با تأسیس وزارت اطلاعات و انتخاب «حجت‌‎الاسلام محمد محمدی ری‎‌شهری» به عنوان وزیر، همکاری‎‌های وی در مقام یک مسئول قضایی با این مجموعه آغاز شد. او جانشین نماینده دادگاه انقلاب در این وزارتخانه بود و همزمان در کنار کار قضاوت به عنوان عضو هیات منصفه در بسیاری از دادگاه‎‌های وقت حاضر می‌شد. مسئولیتی که در طول دهه هفتاد هم ادامه یافت و عضویت وی در دادگاه‎‌های غلامحسین کرباسچی و عبدالله نوری را به کارنامه‌اش افزود.

با آغاز دوره موسوم به اصلاحات و انتخاب سیدمحمد خاتمی به عنوان رئیس‌‎جمهوری، در پاییز سال ۱۳۷۷ پرونده‎‌ای با عنوان «قتل‌های زنجیره‎‌ای» در فضای سیاسی و رسانه‌‎ای کشور مطرح شد که پس از انتشار بیانیه وزارت اطلاعات در این زمینه و آغاز رسیدگی به آن، روح‌‎الله حسینیان در برنامه‎‌ای تلویزیونی با نام «چراغ» حاضر شد و از احتمال وقوع این قتل‌ها توسط هواداران جریان اصلاحات سخن گفت. او این نظریه را مطرح کرد که انجام این قتل‌ها برای قبضه وزارت اطلاعات توسط دوم خردادی‌ها صورت گرفته است. به دنبال این سخنان و انعکاس آن در نشریات آن زمان، توجه رسانه‎‌ها به حسینیان جلب شد و او نیز با اظهارنظرهای گاه‎‌به‌‌‎گاهش درباره این پرونده و شخص «سعید امامی» از متهمان اصلی آن، توجه را تشدید کرد.

فعالیت‌های دیگر او همچون ریاست بر مرکز اسناد انقلاب اسلامی از سال ۱۳۷۴ و انتشار مجموعه‎‌ای از خاطرات، اسناد و کتاب‌‌های تألیفی در زمینه انقلاب و نیز سابقه دو دوره نمایندگی وی در مجالس نهم و دهم، همواره زیر سایه سخنان معمولاً خاص و دیدگاه‎‌های عمدتاً شاذش قرار گرفت و کمتر کسی به این ابعاد کار او، به ویژه تلاش‌هایش در مرکز اسناد برای ثبت خاطرات جمع کثیری از انقلابیون توجه کرد.

حسینیان در مناظره‌ای با احمد زیدآبادی درباره محمد مصدق و شخصیتش، او را «چاپلوس» توصیف و ادعا می‌کرد «مصدق قبل از سال ۱۳۲۹ از مخالفان ملی شدن صنعت نفت بود.» او معتقد بود مصدق «ناسیونالیست نبود و دوست داشت در سوئیس زندگی کند.» همچنین به مبارز بودن وی نیز باوری نداشت و تأکید می‌کرد: «هر وقت اوضاع سخت می‌شد مصدق به احمدآباد می‌رفت و به زندگی شخصی‌اش می‌پرداخت.»

با پایان دوران هشت‌ساله دولت اصلاحات و روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد، حسینیان از مدافعان و حامیان سرسخت او بود و از دیپلماسی دولت «مهر» و سیاست‌‌های داخلی و مواضعش نسبت به جریان مخالف خود بسیار تمجید می‌کرد. کار تا جایی پیش رفت که در اواخر دولت دوم احمدی‌‎نژاد و به دنبال بروز اختلافاتی میان او و حیدر مصلحی وزیر وقت اطلاعات برخی سخن از تمایل رئیس دولت به انتخاب حسینیان به عنوان وزیر اطلاعات به میان آوردند. ادعایی که البته همان زمان از سوی شخص حسینیان تکذیب شد و طرح چنین ادعایی را «فتنه افراد فتنه‎‌گر» دانست.

او البته حمایتش از احمدی‌نژاد را تا سال‌های پایانی دولت وی ادامه داد و حتی در اظهارنظری تصریح کرد که «من نه به عنوان یک عضو جبهه پایداری بلکه به عنوان شخص خودم می‌گویم که اگر احمدی‌‎نژاد بخواهد به قدرت بازگردد، باز هم از او حمایت می‌‌کنم.» موضعی که ظاهراً دوام چندانی نداشت چرا که در فرودین ماه ۹۲ در واکنشش به اخباری مبنی بر حمایت او از اسفندیار رحیم مشایی برای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری، تأکید کرد: «مشایی کیست که من از او دفاع کنم؟ دولت احمدی‌‎نژاد چیزی باقی نگذاشته که بخواهم از آن دفاع کنم.»

در مجلس نهم نیز دفاعیات جنجالی او از سعید مرتضوی همچنان در یادها باقی است. آنجا که پشت تریبون رفت و گفت: «مرتضوی کیست و چه گناهی مرتکب شده است؟ او از قضات انقلابی است که در مدت هشت سال حاکمیت اصلاح‎‌طلبان مردانه در برابر توطئه‌‎گران و روزنامه‎‌های زنجیره‎‌ای ایستاد. او مردی است که در فتنه ۸۸ هم با بصیرت ایستادگی و بدون هیچ محافظه‎‌کاری با اخلالگران و اشرار برخورد کرد.» او در مجلس دهم نیز نظرات خود را با همان صراحت همیشگی بیان می‌کرد و در ۶ آذر ۹۲، توافق ژنو را پایمال کردن تمام حقوق غنی‌سازی ایران دانست و تأکید کرد که این توافق چیزی برای حق غنی‎‌سازی ایران باقی نمی‌گذارد. اما در عین حال معتقد بود که توافقنامه ژنو «نه جام زهر است و نه شادی‎‌آفرین. بلکه انعطافی ضروری برای تقویت درون‌سازی جمهوری اسلامی است.»

حسینیان عادت به بیان سخنان جنجالی را تا آخرین روزهای حیات خود حفظ کرد و مدتی پیش از بستری شدن در بیمارستان در یکم تیرماه سال جاری در گفت‌‎و‌گویی با اشاره به مرگ قاضی منصوری در بخارست تأکید کرد: «متهم اصلی در این زمینه پلیس بین‌الملل است.» او از «نقش احتمالی منافقین» هم در انجام این کار سخن گفت و پرداختن غربی‌ها به این ماجرا را «سرپوشی برای اعتراضات داخلی» خودشان دانست.

شاید آخرین جمله‎‌ای از حسینیان که می‌تواند تا سال آینده همچنان مورد توجه و تأمل باشد، تحلیل او از انتخابات ۱۴۰۰ است که در آن ضمن رد کردن حضور اصولگرایان با کاندیداهای متعدد در انتخابات، پیروزی نهایی را در هر صورت از آن این جریان دانست. او در عین حال تأکید کرد که ابراهیم رئیسی بعید است بار دیگر کاندیدا شود و وقتی از این نماینده سابق مجلس پرسیده شد نظرش درباره محمدباقر قالیباف و کاندیداتوری وی چیست، به صراحت او را نمونه و الگوی خوبی برای کار اجرایی توصیف کرد و کاندیداتوری مجدد شهردار اسبق تهران در انتخابات را «اتفاق عجیبی» نخواند و تلویحاً از نظر مساعد خود در این باره پرده برداشت.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، عضو جبهه پایداری، نماینده اسبق تهران در مجالس هشتم و نهم آخرین روزهای عمر خود را در بیمارستان خاتم‌‌الانبیا گذراند و پس از طی یک دوره بیماری در روز چهارم شهریورماه در سن ۶۵ سالگی درگذشت. خانواده‌‎اش هنوز حاضر به اعلام علت دقیق فوت وی نشده‌اند اما برخی از رسانه‎‌های نزدیک به حوزه علمیه و صداوسیما علت آن را ابتلا به ویروس کرونا اعلام کرده‌اند.

منبع: ایسنا

در این باره بخوانید:

زندگی پر فراز و نشیب دکتر علی شریعتی- روح‌الله حسینیان

تحلیل حسینیان از احسان نراقی: جرقه‌هایی از حق در آثارش بود / طرفدار محض شاه نبود

تمجید حسینیان از هاشمی در سال ۸۳: شما یکی از تأثیرگذاران و تحول‌سازان تاریخ معاصر هستید

حسینیان: سازمان مجاهدین خلق نقشی در پیروزی انقلاب نداشت

کلید واژه ها: روح الله حسینیان


نظر شما :