محل دفن امیرعباس هویدا پیدا شد؟

۰۱ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۳ کد : ۸۵۷۰ دیگر رسانه‌ها

عبدالله عبدی تاریخ‌پژوه و مدیر عبدی‌مدیا در گزارشی نوشت: ماجرای زندگی و مرگ امیرعباس ممدوح که بعد‌ها نام‌خانوادگی‌‌اش را به هویدا تغییر داد، همواره یکی از پربحث‌ترین موارد تاریخ معاصر ایران است. بعضی‌ها او را خادم و برخی او را خائن می‌دانند.

در این یادداشت بدون هیچگونه قضاوت درباره خدمت یا خیانت ایشان، کنکاشی در مورد محل دفن او انجام دادم که بر اساس خاطرات و مستندات موجود است. هرچند باید گفت این مطلب با همه مستندات متقن نیاز به اثبات و تائید رسمی دارد و نمی‌توانم بگویم این محل، صد درصد محل دفن امیرعباس هویداست. بنابراین تنها بنا دارم بگویم با مطالعه تاریخ و کنار هم قرار دادن تکه‌های پازل می‌توان به نتایج جدیدی دست یازید. اگر بخوانیم و عبرت بگیریم.

آنچه در خاطرات خانم فرشته انشاء از بستگان آقای هویدا و پزشک مخصوص ایشان در دوران بازداشت او ذکر شده:
۱- برای دفن ایشان به مشکل برخوردیم چون مقبره خانوادگی ایشان به مستراح تبدیل شده بود.
۲- در روزهای قبل، حین مراسم تدفین برخی دیگر، جسدها را بیرون آوردند، نگرانی این بود که این فاجعه پیش بیاید. خود آن افراد (انقلابیون) شایعه کردند که جسد هویدا را خانواده‌‌اش به فرانسه بردند و آنجا دفن کردند.
۳- او را در بهشت‌زهرا دفن کردند.
۴- محل دفن هویدا نشانه دارد.
۵- جسد هویدا سه ماه در سردخانه مانده است.
۶- بر قبر هویدا سنگ قبری گذاشتند.
۷- نام واقعی‌‌اش را بر سنگ ننوشتند و تنها به اشارهٔ غیرمستقیم به هویت کسی که آنجا در خاک خفته بسنده کرده‌اند.
۸- تاریخ مرگ او ۱۸ فروردین ۱۳۵۸ هست.
۹- روز دفن هویدا، روز بعثت پیامبر اسلام بوده است.

با مستندات موجود کافیست تاریخ مبعث پیامبر در سال ۵۸ را پیدا کنیم که تبدیل تاریخ قمری به شمسی کار سختی هم نیست. ۳۱ خرداد ۱۳۵۸ تاریخ مبعث پیامبر اسلام در آن سال است. بنابراین تاریخ دفن امیرعباس هویدا ۳۱ خرداد ۱۳۵۸ است.

با یک جستجوی ساده در وبسایت سازمان بهشت‌زهرا می‌شود به آمار دسترسی داشت و تحلیل کرد. در روز ۳۱ خرداد تعداد ۶۲ فوتی که ۳۶ نفر آن مرد بودند و در روز یک تیرماه تعداد ۱۱۱ فوتی ثبت شده که ۵۹ نفر از آن مرد بودند. بنابراین ما باید نام آقای هویدا را از بین ۹۵ فوتی مرد رمزگشایی کنیم.

با توجه به نشاندار بودن قبر هویدا باید دنبال نشانه بود. عباس یا امیر باید از نشانه‌ها باشد. چون نام هویدا در آن روزگار خودش به تنهایی عامل جرم بود. با محدود کردن دایره جستجو به نام‌های کوچک عباس و امیر تنها ۳ متوفی با نام عباس به چشم می‌خورد. کد بعدی که به رمزگشایی کمک می‌کند، نام پدر هویداست، یعنی حبیب‌اله. و این کد آخر ما را یک راست می‌برد به نامی عجیب در بین اسامی مندرج در وبسایت رسمی سازمان بهشت‌زهرا. حاج عباس واحد حبیب‌اله. تاریخ دفن یکم تیرماه ۱۳۵۸ شماره ردیف و قطعه، ۸۲-۴۹-۳۷.

از یکی از دوستانم خواهش کردم با نشانی ردیف و قطعه مذکور، محل قبر آن را پیدا کند و برایم عکسی از روی آن بفرستد. پس از ارسال عکس از سنگ قبر در نگاه نخست حیرت‌انگیز بود. همه چیز حکایت از محل دفن هویدا دارد.

سنگ قبر را بررسی کنیم:
نام: حاج آقا عباس وحداد
فرزند: حبیب‌اله مطابق با نام پدر هویدا
تولد: ۱۲۹۷ مطابق با تاریخ تولد هویدا
وفات: ۵۸/۳/۳۱ مطابق با تاریخ تحویل جسد و دفن

به جز بخشی از نام همه چیز با مشخصات هویدا تطبیق دارد. تنها تفاوت سنگ قبر، فامیلی وحداد هست که طبق گفته‌های خانم انشاء نام واقعی او را بر سنگ قبرش ننوشته‌اند. الباقی تمامی اطلاعات مطابق هویت هویداست.

اسم، تاریخ تولد، نام پدر، تاریخ فوت (که البته تاریخ دفن و تحویل جسد هست) شعر روی سنگ قبر و قطعه دفن همگی نشان‌دهنده دفن امیرعباس هویدا در بهشت‌زهرای تهران است.

نکته جالب این است که بر روی سنگ قبر پیش از نامش حاج‌آقا و در سایت سازمان بهشت‌زهرا؛ حاج عباس درج شده است.

مساله جالب دیگر اینکه اگه به سنگ قبرهای متداول دقت کنید همه آنها نوشته‌‌ای دارد مبنی بر آرامگاه پدری مهربان، ارامگاه همسری دلسوز و … اما چون هویدا همسر و فرزندی در زمان مرگ نداشت از این عبارات استفاده نشده است. بنابراین پژوهش امیرعباس هویدا در اسرائیل دفن نشده است.

منابع:
کتاب معمای هویدا، نوشته دکتر عباس میلانی، صفحات ۴۶۸-۴۶۷-۴۶۶-۴۶۵
مصاحبه خانم فرشته انشاء با حبیب‌الله لاجوردی در پروژه تاریخ شفاهی دانشگاه هاروارد
سایت سازمان بهشت زهرا

منبع: دیده‌بان ایران
 

‌‌‌‌

کلید واژه ها: هویدا فرشته انشاء


نظر شما :