ضرغامی: دنبال حفر چاه کنار مقبره کوروش نیستیم

۲۵ مهر ۱۴۰۰ | ۲۱:۴۷ کد : ۸۶۹۵ دیگر رسانه‌ها

تاریخ ایرانی: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به حواشی به وجود آمده در روزهای اخیر واکنش نشان داد و تاکید کرد: دنبال حفر چاه در کنار مقبره کوروش نیستیم.

سید عزت‌الله ضرغامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه فناوری‌های نرم، صنایع فرهنگی و خلاق گفت: ممکن است از یک سخنرانی کارشناسی دقیق، کسی استنباطی کند و تیتری بزند و بعضی آگاهانه و بعضی ناآگاهانه به آن بپردازند. آنچه برای ما مهم است حفظ میراث فرهنگی است، با همه قوت.

او اظهار کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به دنبال حفر چاه در کنار مقبره کوروش نیست.

به گزارش ایسنا، ضرغامی بیان کرد: حل مشکلات مردم وظیفه ماست. مردم پاسارگاد ۲۵۰۰ سال است که از پاسارگاد و از مقبره کوروش حفاظت کرده‌اند. این مردم باارزش‌اند. مسأله اصلی ما مردم است. اگر ما به پاسارگاد به خاطر مدنیتی که شکل گرفته و جزو هویت ایرانیان محسوب می‌شود، بی‌اعتنا باشیم کار درستی انجام نداده‌ایم.

او همچنین گفت: در بازدیدی که از پاسارگاد داشتم شاهد اعتراضات مردم بودم که بسیاری از امور جاری‌شان دچار اختلال شده بود. ما باید مشکل مردم را حل کنیم. ان‌شاءالله وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تدبیر مشکلات مردم را حل می‌کند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تأکید بر اینکه تحریف ماندنی نیست، گفت: ما در دولت با اولویت پاسارگاد اعتبار مصوب کردیم و در محل حاضر شدیم و نحوه هزینه کردن این اعتبارات را برای حفظ میراث فرهنگی توضیح دادیم.

ضرغامی عصر پنجشنبه ۲۲ مهر در سفر استانی به فارس، پس از دیدن میراث جهانی پاسارگاد و گفت‌وگو با محلی‌ها، اظهار کرده بود: «همه جای استان در خصوص ساخت‌وساز در بخش حریم‌ها دچار مشکل است، امروز مردم شهر پاسارگاد به‌خاطر مقبره کوروش و قوانین ما نمی‌توانند ساختمان دوطبقه بسازند، درست کشاورزی کنند، چاه بزنند، دکل بزنند. من باید این مشکل را حل کنم. یک مقدار انقباض قوانین حریم‌ها را بردارم و انبساطی کنم. از جناب آقای رئیسی هم خواهش می‌کنم اجازه بدهند هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم در دولت این موضوع را با اولویت مطرح کنیم، چون این تصمیم یک تصمیم ویژه و مثل حرکت روی لبه تیغ است.»

وزیر میراث فرهنگی در حاشیه این دیدار، پاسارگاد را نماد مدنیت دانست و گفت: پاسارگاد متعلق به شخصیت جهانی کورش است، صرف‌نظر از اینکه اینجا دفن شده یا نشده باشد، مهم احترام به شخصیتی است که تعلق به ایرانیان دارد.

ضرغامی خاطرنشان کرد: پاسارگاد یک موقعیت بین‌المللی منحصربه‌فرد است، اگر نگوییم جایگاه ویژه‌ای دارد یک نشان از تمدن مدنی و بشری است.

او خاطرنشان کرد: پاسارگاد نمادی از مدنیت است، بنابراین پاسارگاد متعلق به شخصیت جهانی کوروش است صرف‌نظر از اینکه در اینجا دفن شده یا نشده آنچه مهم است احترام به شخصیتی است که متعلق به ایرانیان است.

وزیر میراث تأکید کرد: در تحقیقاتی که انجام دادم شخصیت اسکندر در هالیوود نمی‌تواند ذو‌القرنین باشد، کوروش شاید اولین کسی است که تلاش کرد از نظر قدمت تاریخی اقوام و قبیله‌ها را به وحدت برساند.


او گفت: تاریخ ایرانیان قدمت ۷ هزار ساله و بیشتر دارد. یک نقطه برجسته تاریخ اقدامات کوروش است، مدنیت پاسارگاد که هویت پدران ماست ارزشمند است.

ضرغامی اضافه کرد: آثار باقی‌مانده نشانه‌های رفتار و عبرت مردم است البته دشمنان با بهانه‌هایی می‌خواهند دوقطبی راه بیندازند. باید وحدت را مورد توجه قرار دهیم.

همزمان با توضیحات ضرغامی و این اطمینان او به مردم که «در کنار مقبره کوروش که به عنوان یک میراث تاریخی است، چاهی حفر نخواهد شد»، ویدئویی کوتاه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که حاکی از کشاورزی در محوطه چندمتری پاسارگاد است.


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: مقبره کوروش کوروش عزت‌ الله ضرغامی


نظر شما :