خاطره آیتالله صانعی از آزادی مامور اعدام انقلابیون در دوره شاه
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله صانعی، وی اظهار داشت: همه کسانی که با نظریات فقهی، فلسفی، اصولی، عرفانی و حتی تفسیری امام آشنا هستند، میدانند که امام سلامالله علیه همه عمر خویش را صرف انجام وظایف الهی و ابراز علاقه قولی و عملی به اهل بیت علیهالسلام نمودند.
آیتالله صانعی افزود: یکی از خصوصیات برجستهای که در حضرت امام سلامالله علیه وجود داشت، این بود که امام اسلام را آنگونه به دنیا معرفی میکرد که دنیا پذیرش آن را داشته باشد. آنهایی که با اندیشه فقهی امام آشنایند، میدانند که ایشان پس از پیروزی انقلاب به دنبال تطبیق احکام فقهی با عقول و اندیشههای بشر امروز بود که نمونههای آن را در فتاوی مشهور ایشان در بحث شطرنج، معادن، طلاق زن و … میبینید.
وی در همین رابطه افزود: آن زمانی که من در شورای نگهبان بودم، اگر در مسائل اجرایی مشکلی پیش میآمد، از حضرت امام سلامالله علیه استفتاء میکردیم؛ نه از باب اینکه زعامت امور را داشت، زعامت امور کاری به استنباط نداشت، قانون اساسی در رابطه با موازین اسلام به زعامت و سیاست کاری ندارد، بلکه مراجعه فقهای شورای نگهبان به حضرت امام از این باب بود که ایشان را افقه فقهاء میدانستند و امام جوابها را به گونهای میدادند که راهگشا باشد و اگر احیانا خود ایشان در آن مساله نظری نداشتند، ارجاع میدادند به فتوای کسانی که راهگشا بود و میتوانست مشکلات جامعه را حل نماید.
آیتالله صانعی در ادامه سخنان خود گفت: امتیاز دیگر سیدنا الاستاذ این بود که وقتی پیشنهادی به ایشان میشد در خصوص آن تامل میکردند و پس از آن پاسخی را ارائه میکردند که مورد پذیرش عقلا و اندیشمندان بود.
وی با نقل خاطرهای از قول یکی از مقامات قضایی اظهار داشت: یکی از مقامات قضایی نقل نمودهاند که در اوائل انقلاب پرونده یکی از نظامیان وابسته به رژیم طاغوت را که به دلیل اعدام چهار نفر از انقلابیون محکوم به اعدام شده بود، خدمت حضرت امام بردیم و گفتیم این آقا مدعی است که از طرف شاه مامور بوده ۱۲ نفر را اعدام کند که صرفا حکم ۴ نفر را اجرا و با لطایفالحیل حکم ۸ نفر باقی مانده را اجرا نکرده است؛ ما این مسئله را برسی کردیم و دیدیم که درست میگوید، حالا انتظار دارد این مساله را در حکمش لحاظ کنیم و به اصطلاح این محبتش را جبران و در حکمش تخفیف دهیم، حکمی هم که ما برای این شخص صادر کردهایم یعنی اعدام از باب مجازات جرمی است که مرتکب شده و امکان جبران حقالناسش هم هست، با این وصف شما چه نظری دارید؟ حضرت امام با تاملی که در این مساله نمودند، فرمودند: شرایط فعلی اقتضاء میکند فعلا آزاد نشود و بعد از دو یا سه ماه که شرایط مساعد شد، آزادش کنید.
آیتالله صانعی در تحلیل این رفتار امام و توجه وی به شرایط زمان و مکان و شرایط آن روز جامعه گفت: آیا معنای این مساله غیر از این است که امام سلامالله علیه دلش به حال انسانها میسوخت، دلش به حال انقلاب و اسلام میسوخت.
وی در ادامه اظهار داشت: اگر میبینید افرادی و بزرگانی همچون شهید بهشتی، مطهری، منتظری، ربانی املشی، ربانی شیرازی، هاشمی، موسوی اردبیلی، کروبی و مهندس موسوی افتخار میکردند که در خدمت امام باشند، این امر دلیلی جز محبوبیت امام ندارد. اگر میبینید شهید محمد منتظری با آن همه شکنجهای که شد اما باز سراپای وجودش علاقه به امام بود، دلیلش محبوبیت امام بود، دلیلش این بود که امام سلامالله علیه به گونهای عمل میکرد که افراد افتخار میکردند در خدمت امام باشند.
این مرجع تقلید در پایان خطاب به شاگردان خویش گفت: اگر بنا داریم اسلام را به دنیا معرفی کنیم این را باید از امام و سیره قولی و عملی ایشان بیاموزیم؛ خدای نکرده به گونهای حرف نزنیم و یا به گونهای عمل نکنیم که اسلام را بد به دنیا معرفی نماییم و در دعوایی که برای ملت ما آب و نان ندارد وارد نشویم. من از همه کسانی که به نام اسلام قدرت دارند و به نام اسلام و خون شهدا به قدرت رسیدهاند، میخواهم که در اداره امور به روش انبیاء و اولیاء و سیره امام سلامالله علیه بیشتر دقت و توجه کنند.
نظر شما :